Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 206 visningar
2 svar

Svampfråga

SvenD

27 aug 2009 kl. 10:48

Dessa små (1-3cm)svampar växte i hundratal vid skogsväg bland gräs på myllan. Ingen spec lukt eller smak. Kan det vara Rhodocybe caeláta (som jag hittade hos Ryman - Holmåsen)?

0 575 visningar
5 svar

Amanita flavescens?

Frida

27 aug 2009 kl. 08:36

Denna vackra kamskivlingen växte på ängsmark nära björk. Oerhört vacker färg, tycker inte bilderna visar färgen rättvist.
Creme brun/rosa/gul. Svårt att beskriva färgen bättre än så.

Är jag rätt ute eller helt ute och cyklar?

0 318 visningar
5 svar

Vilken svamp är detta?

gunhild Nordås

26 aug 2009 kl. 20:31

Ytterligare en skivling från Balberget, kan ngn tala om för mig vilken det är. Kan båda bilderna visa samma sorts svamp?

0 317 visningar
12 svar

hej alla svampsamlare

den danske svamp

25 aug 2009 kl. 11:26

en liten hælsning från danmark till er alla….hær poppar kantarellerna upp som aldrig førr har blivit till 5-8 kg varje fredag sedan slutet av juni i år. størsta delen av dessa sæljs med lætthet på torget før 350 dkr per kg alltså drygt 500 skr per kg…..ss återstoden spises av mig sjælv eller doneras til olika kulinariska arrangmanger.
i sverige har væl inte så många några åengar kvar så ni ær væl nødda att skænka era svampar till halta, lytta och pensionærer ???
men i…mer…

0 897 visningar
1 svar

"En typisk norrlänning"!!!!

anithau och AM

27 aug 2009 kl. 11:04

En ung kille från Norrland flyttade till Stockholm. Han gick till ett köpcentrum för att söka jobb. Chefen för köpcentret undrade: Har du någon säljerfarenhet?
Killen: Nåå, joo.., no ha ja jobba som säljare hemma. Chefen tyckte killen verkade trevlig och hade bra CV, så han fick jobbet.
- Du kan börja i morgon bitti, sa han. Jag kommer ner efter att vi stängt i morgon kväll och ser du har haft det på din första dag.

Killen hade en tung dag. Efter stängningsdags kom chefen som ...mer…

0 266 visningar
6 svar

Färggranna vaxingar

anithau

26 aug 2009 kl. 08:31

Sådant här blir jag glad av.

0 5681 visningar
7 svar

växtplats/er för svart trumpetsvamp

Johan

24 aug 2009 kl. 20:23

Hej svejs!!!

Har letat me ljus o lykta efer denna svamp, hur var växer den. Tacksam för all hjälp

bor på småländska höglandet i Värnamo, mycke tallhed och ljung. Även inslag av ek bok och andra ädellövträd.

0 224 visningar
4 svar

Önskar få hjälp med denna - tack

anithau

27 aug 2009 kl. 07:26

Frågar på nytt.
Hittades i mossa.
Hoppas någon kan tipsa om vad det är.

0 234 visningar
0 svar

jättemussling

Birgitta F

27 aug 2009 kl. 07:59

Igår såg jag en jättestor mussling helt ensammen på en stubbe.
Hade dessvärre ingen kamera men den var ganska mörbrun med vita skivor.
Ser att både irene och klas har bilder på Hohenbuehlia geogenia.
Jag tänkte åka ut och ta bilder på den under dagen, är den väldigt sällsynt ?

0 262 visningar
13 svar

Nu kommer KJ?

Bengt Sandh

25 aug 2009 kl. 23:16

I dag hittade jag 8 st jättefina maskfria KJ inom ett litet område någonstans i Västra Sverige. Just nu ösregnar det och det är +18 grader i skuggan mitt i natten. Fortsatt värme och mera regn så kan det bli ett kanonår för Kålle Johansson!

Jag ger inte upp än, gör du?

0 244 visningar
0 svar

Svamptillgång östra skåne

"JAS" Helsingborg

26 aug 2009 kl. 23:08

Sä här står det på Puggehattens hemsida:(

OBS! Söndag!!! PGA AV BRISTANDE SVAMPTILLGÅNG I ÖSTRA SKÅNES TALLSKOGAR SKJUTS EXKURSIONEN UPP TILL NÄSTA SÄSONG. Vi ska försöka hitta ett alternativt mål som i så fall annonseras här, eller via nedanstående kontakter. Mer information om goliatmusseron och Niclas Bergius på “http://goliatmusseron.blogspot.com”.

Vad tråkigt det blev nu då=(

0 200 visningar
0 svar

Cantharellus amethystinus

Egon

26 aug 2009 kl. 22:17

Är denna forfarande en underart till gul kantarell.

0 398 visningar
6 svar

vilken champinjon ?

Birgitta F

26 aug 2009 kl. 17:47

Har sett flera av dessa i veckan och avfärdat dom som vit flugsvamp , jag har inte ens bemödat mig om att titta närmare på dom förrän idag.
Vilken är det ?

0 450 visningar
5 svar

vnamn ??

åke

26 aug 2009 kl. 10:30

hej.
nån som vet vad svampen heter?
den ser god ut…

0 249 visningar
1 svar

bohuslän idag

Birgitta F

26 aug 2009 kl. 20:33

Bild 1 Morgonpromenad
Bild 2 Eftermiddagslunk
Bild 3 Kvällspromenad

0 538 visningar
19 svar

Silkesmusseron?

buffy

23 aug 2009 kl. 10:32

Jag tror att detta är silkesmusseroner, vad tror ni? Den som har kvar hela foten har blågröna fläckar längst ned. Hattarna har sidenglans. De växte i en jordig brant i lövskog igår.

0 218 visningar
4 svar

Karl.S

Lena M

26 aug 2009 kl. 12:33

Kommer du ihåg de här små svamparna jag visade för en tid sedan och som försvann. Nu har det kommit nya, de är ca 3 - 4 cm höga och skivorna går åt beige / rosa och jag tycker de luktar illa, möjligen åt fisk ?
Vad kan det vara tro, de blir aldrig större än så ?

0 247 visningar
3 svar

Vilken skivling?

gunhild Nordås

26 aug 2009 kl. 17:50

Denna trattformade svamp växte i mossa i granskogen, såg ut som en riska men jag såg ingen saft. När man rispade i den med kniven lyste det gult i skivbotten. Den var annars helvit.

0 285 visningar
3 svar

Frågetecken på rot

gunhild Nordås

26 aug 2009 kl. 17:46

Dessa svampar växer på en blottlagd rot troligen gran. Dom var lite luddiga på hatten. Nån sorts ticka?

0 1705 visningar
29 svar

Rosa Kantareller

Kerstin, Lindome

25 aug 2009 kl. 12:32

Är det någon mer “Svampoman” som har träffat på rosa kantareller?
Förra året fick jag bekräftat av våra experter att det verkligen är en kantarell.
Dom växer vid en skogsvägkant alldeles intill de vanliga kantarellerna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone