Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 308 visningar
3 svar

stor mussling.

svampstaff

26 aug 2009 kl. 19:38

Satt bara en ensam på en murken stam(okänt trädslag).
Ganska stor 15cm bred och 2-3cm tjock med grov fot, faktiskt lite fjällig på hatten?
Blek ostronmussling brukar inte se ut så, och framför allt inte växa ensammna?
Sen en stube med björkmussling och nån annan mussling?
Hade bara tid för 5min. skog idag!?

0 570 visningar
13 svar

Silkesslidskivling:)

svampstaff

25 aug 2009 kl. 20:41

Ni hade så fina bilder på dom, så jag var tvungen att fota en själv, på ask då.

0 326 visningar
1 svar

Gråmusseron,jordmusseron

Egon.

26 aug 2009 kl. 19:42

Till Irene A
Är Gråmusseron och Jordmusseron det samma? Står olika veteskapliga namn i olika böcker.

0 199 visningar
2 svar

Apelsinlund i miniatyr - naturens verk.....

anithau

26 aug 2009 kl. 15:48

I dag råkade jag få syn på dessa skapelser.
Förstår på ett ungefär vad det är, men formationen har jag aldrig sett.
Jag tycker det är så vackert.

Visst är det något slemaktigt?
Den som vet får gärna informera.
Tack på förhand.

0 198 visningar
3 svar

Regn

Morgan

26 aug 2009 kl. 18:28

14 härliga mm här i Nyköping inatt och imorse.

0 496 visningar
2 svar

Doftticka

gunhild Nordås

26 aug 2009 kl. 17:56

Till min glädje fanns sälglågan kvar och där växer också en nordlig anisticka. Runtom fanns också sillkremlor.

0 643 visningar
3 svar

Ugnstorka

Anette

26 aug 2009 kl. 11:49

För många år sedan tokade jag kantareller i ugnen.
Det var en snabbt och bra sätt.
Men nu till dagens problem, vilken temperatur har man ?

0 220 visningar
3 svar

Torkning-nybörjarfrågor

Inger

26 aug 2009 kl. 15:24

Jag tänker försöka torka soppar för första gången.
1. Har läst att man kan använda osthyvel när man skivar. Ger det lagom tjocklek eller ska man skära lite tjockare skivor?
2. Glasburkar är bäst att förvara i, antar jag. Har inte så många :). Alternativ förvaring?

0 256 visningar
3 svar

Svart trumpet?

Hans M

26 aug 2009 kl. 16:20

Har ej plockat Svart trumpetsvamp på många år men hittade idag vad jag tror är denna läckerhet.
Hittade några ex som var ganska torra och en del av dem hade en tämligen brun nyans så jag blev osäker. De doftar i alla fall väldigt aromatiskt. Är det Svart trumpet??Bifogar en halvdålig bild av 2 hattar.

0 518 visningar
2 svar

Kaktussvamp?!

Anja Weidt

26 aug 2009 kl. 14:18

Jag blev lite förvånad när jag läste om att Jamie Oliver hade blivit påverkad av kaktussvamp?! Vad 17 är det? Har aldrig hört talas om det och det finns ju förstås inget latinskt namn att söka kolla upp. Jag blev bara lite nyfiken vad 17 det var för svamp som menades? :-)

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article5694638.ab

0 784 visningar
1 svar

Svart fot

Erik H

26 aug 2009 kl. 16:23

Hittade i helgen en ganska stor skivling med kraftig fot. Svampen var ljus på hatten men med en helt svart fot.

Tyvärr har jag inte foto, men kontrasten var så väldigt tydlig mellan hatt och fot.

Någon som vet vad det kan vara?

0 830 visningar
16 svar

Hårig jordtunga?

Katrin Tyringe

24 aug 2009 kl. 09:35

Är detta en sån svamp?

0 569 visningar
5 svar

Violspindling

Jan A, Uppsala

26 aug 2009 kl. 10:37

I går kom hundpatrullen hem från skogen med en massa mat + bilder i kameran.
Violspind(elskiv)lingen växer snällt varje år på en fin 3x7m fläck i ’Bästa skogen’.
Där – på samma fläck - har den sällskap av bl.a. guldkremla, finluden stensopp och bombmurkla. De tre första har ibland visat sig samtidigt.
Bombmurklorna hittades av samma patrull och rapporterades av den till Artportalen ffg under senvåren i år.

0 810 visningar
9 svar

Stackars thailändare!

gunhild Nordås

24 jul 2009 kl. 14:47

Var kommer allt vatten ifrån? Här har det regnat 50 mm sen i går kväll och det bara fortsätter. Hjortron är det snålt om och blåbären är inte mogna vad ska dom stackars människorna tjäna in sin resa på? Dom kan ju inte måla ladugårdar heller i detta väder.

0 217 visningar
2 svar

Stor kantarell!

Peter, Linköping

25 aug 2009 kl. 19:40

Jag såg i en sökning på forumet att nån rapporterat in en kantarell på 156 g, så min är inte större, men visst är den rejäl!

Den växte bland ek och hassel och min gissning är att det är en blek kantarell som fått växa ostört hela sommaren.

0 322 visningar
7 svar

Vad är det som växer i min trädgård?

Anette

24 sep 2008 kl. 11:05

Har kollat mina svampböcker men hittar inget… Jag är medveten om att bilderna är ganska dåliga, tyvärr har jag ingen kamera som kan ta närbilder. Hoppas någon kan ge mig en ledtråd, så kan jag kolla upp det mer!

0 907 visningar
5 svar

Italienare och karljohan

gunhild Nordås

26 aug 2009 kl. 09:39

Vi har italienska gästjägare i byn. Dom är helt lyriska över de karljohan dom dragit hem från skogen.(såna som jag inte vill sparka i ens)Jag har försett dem med lite bättre ex.
I går hittade jag några goliatmusseroner som dom ska få pröva på i dag, få se vad dom kan göra av dem?

0 719 visningar
6 svar

Gråmusseron eller

Lena M

26 aug 2009 kl. 08:01

vad ?

Nu har en annan art av musseroner dykt upp i gammal granskog i stora mängder. Hatten är toppig och mörkare mot mitten,skivorna glesa och mild doft och smak. Är det gråmusseronen ?

0 1019 visningar
7 svar

Kungschampinjon?

Rowina

24 aug 2009 kl. 15:18

Kan denna svamp vara en kungschampinjon? Tyvärr är den maskangripen. Jag sparade hatten och den del som är nästan maskfri har jag frusit för framtida kryddning av buljong, kanske.

0 1152 visningar
4 svar

gelé liknande svamp???

Carina

24 aug 2009 kl. 15:50

Hej!

Var ut en sväng igår och hitta en jätte konstig svamp jag aldrig någonsin hört eller sett! Den är som en gelé klump, genomskinlig och växte nära vattendarg vid en granskog, i närheten växte också några gula kantareller.. Är det någon som har stött på denna fillur??

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone