Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 203 visningar
2 svar

Lite soppar....

Stefan hbg

23 aug 2009 kl. 18:49

Gallsopppsterrorn börjar kanske gå mot sitt slut. Lite mångfald börjar visa sig nu, bara mängden som fattas. Besökte tidigare tomma ställen idag och visst har det börjat ploppa upp lite annat än “gallisar”. Örsopparna, Sammetssopparna,Rutsopparna och Pepparsopparna iddes jag inte fota. Här kommer bilderna.
Serie 1. På en stig bland björkarna 4-5 Fläcksoppar.
Årets första Blodsopp under bok.
Lärksopp under lärk såklart.

0 210 visningar
3 svar

Blomkålssvamp ?

Micke L

23 aug 2009 kl. 18:29

Jag hittade en stor svamp

0 1110 visningar
4 svar

trattis eller trumpet?

Christoffer

23 aug 2009 kl. 18:18

Hittade i fredags 21/8 en del Trattkantarell/Rödgul trumpetsvamp i Ulricehamnsområdet. Är dock osäker på vilken som är vilken? Eller är det samma? På den bifogade bilden “tror” jag att den högra är Trattkantarell. Stämmer detta?

Tack på förhand!

0 472 visningar
5 svar

Halv-svamp, finns det?

Jenny

23 aug 2009 kl. 16:56

Hej, jag är nybörjare på det här med svampar. Jag har varit och plockat idag och köpt en bok som jag har kikat i. De flesta svampar jag inte kunde identifiera har jag slängt för att vara säker. Men det var några svampar jag gärna ville veta om de var ätbara eller inte.

De växte vid sidan av en klippvägg och har torra, mörkbruna hattar som är halvmåneformade med stammen växande från ena kanten av hatten, skivorna är gula med lite ljusare färg längre in, själva köttet är v…mer…

0 334 visningar
5 svar

Blek taggsvamp

Magnus

23 aug 2009 kl. 16:21

Tjena, vill ha lite hjälp med dessa, jag är 99,9% säker på blek taggsvamp men eftersom jag inte är så erfaren så frågar jag er.

Vad gör jag med dessa? Går det bra att blanda med kantareller och göra en sås på?

MVH//Mange

0 254 visningar
6 svar

Taggar utan larv?

Carina Lundberg, Uddevalla

23 aug 2009 kl. 03:42

Det står i ett flertal svampböcker att blek taggsvamp väldigt sällan är larvangripen, men 7 av 10 ser ut som tunnelbanesystemet i Stockholm. Är det en lokal fråga för Uddevalla och/eller Bohuslän eller är det så att den väldigt ofta är angripen av insekter?

0 298 visningar
5 svar

Ticka på lövstubbe

G.G

22 aug 2009 kl. 19:03

Den har en förlängd rot

0 224 visningar
2 svar

2 funderingar från idag

Tanja i Gagnef

23 aug 2009 kl. 12:29

Jag tror att det är Granfingersvamp på bild 1 och Pelargonspindling på bild 2 och 3, har jag rätt? Ursäkta bildkvaliten, jag hade bara mobilen med mig..!

0 234 visningar
6 svar

Vad har jag plockat idag???

Trollehatt

22 aug 2009 kl. 17:49

Här kommer lite bilder på svampar jag är osäker på, kantarellerna och taggsvampen ligger färdigrensade men kan jag lägga till någon av dessa?

0 322 visningar
2 svar

Soltorkad svamp ??

Mickeleh

23 aug 2009 kl. 16:12

Vill bara höra/få synpunkt på soltorkad svamp i allmänthet, om det är bra etc etc. I och med att svampen är tidig och solen fortfarande stark och varm borde den vara en utmärkt tork, eller??

0 1129 visningar
3 svar

Fårticka förväxla

Hälsar Helena

23 aug 2009 kl. 10:01

Hej hopp! Rookien här igen =) Det sägs att man som nybörjare inte ska plocka vita svampar eftersom de lätt kan förväxlas med vit flugsvamp…. då undrar jag om det finns ngn risk att förväxla fårticka och vit flugsvamp???
Tror mig ha hittat fårticka, stooora vita svampar och ser ut som det enligt bildgalleiet och svampboken… men törs inte plocka =(

0 278 visningar
4 svar

Dagens skörd, identifiering

Peter N

23 aug 2009 kl. 02:02

Hittade förutom rödgul trumpetsvamp och kantareller diverse kremlor som jag är osäker på. Den lilla gula är gulkremla, det är jag rätt säker på.

Den längst ner till höger och de två röda översta är jag inte säker på. Gissning: grönkremla och giftkremlor? De längst ner till vänter trodde jag först var någon sorts riska men det kommer ingen vätska ur dom vid brytning…

Alla svampar växte i blandskog dominerad av gran, med inslag av björk, och med rätt mycket blöt mos…mer…

0 283 visningar
1 svar

blomkålssvamp invid hassel!

Kim N

22 aug 2009 kl. 12:03

Jag hittade mitt livs första blomkålssvamp här om dagen, ganska liten för övrigt men satans kul icke desto mindre.

Den växte under en hasselbuske i en helt lövträdsdominerad skogsregion. Inga tallar/granar så långt ögat kunde se.

Jag åt upp den o den var god, så visst allt var det en blomkålssvamp. Men på hassel, är det vanligt?

0 221 visningar
4 svar

Fingersvampar

Mikael, Västergötland

21 aug 2009 kl. 22:04

Går det att säga vad dessa är för fingersvampar? De växte i mossa i granskog. Granfingersvamp?
Vet inte vad de smakar, men det kan jag lätt kolla eftersom de finns i närheten.
Det är väl två olika arter? Nr 2 är rätt liten, knappt 5 cm hög.

0 276 visningar
12 svar

Visst är det tidigt.

gunhild i Kåddis

21 aug 2009 kl. 19:50

Har gått en skogspromenad i kväll och upptäckte att både trattkantarell och rödgul trumpetsvamp börjar sticka upp ur marken, men dom är små. Om ett par veckor så är dom nog bra att skörda och om säsongen fortgår fram till december så hinner vi få så vi blir nöjda.

0 313 visningar
10 svar

En vacker

Lena M

17 aug 2009 kl. 20:49

och en god svamp är lite av vad jag såg idag.

Men kolla vad ljusa de rödgula trumpeter är, merparten faktiskt.

Den första är svavelgul tofsskivling för er som inte vet.

0 225 visningar
2 svar

Tanja i Gagnef

Jennie i Gagnef

22 aug 2009 kl. 23:57

Vill du ha svampkurs med mig? Vill lära mig mer sorter än bara kantarellerna och taggarna…

0 1602 visningar
4 svar

rekord kantarell?

catrine

23 aug 2009 kl. 01:33

Hur stor är den största gula kantarellen i vikt och hatt storlek? i Sverige.. snälla hjälp mig

0 292 visningar
7 svar

Ticka ??

Gula

22 aug 2009 kl. 21:19

Jag är nog inge vidare på det här med tickor och taggsvampar… :-((  Glömde tom. att peta på den här som jag hittade idag… Växte på en granstubbe i ganska fuktigt område med blandskog runtomkring.

Och om nån råkar veta vad det är för små snäckor som syns på bilden, skulle jag vara väldigt tacksam för ett namn!  :-))

0 262 visningar
2 svar

Vilken svamp är det här?

Louise

22 aug 2009 kl. 20:49

Detta praktfulla exemplar växte fuktigt i närheten av en bäck, i mörkret under ett slån buskage. Den luktar som en god matsvamp. Blir ej missfärgad vid beröring.
Någon som vet vad det är?
Ätlig eller giftig?
Hälsningar Louise och Andrea

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone