Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej!
Idag har jag sprungit på en massa taggsvamp i en granskog o undrar om den är ätlig, tyvärr så glömde jag att ta kort på den men den var lite ljusare än kantarell och vissa lite mer bruna. inga direkt stora. Nån trevlig själ på detta underbara forum som kan svara på ännu en nybörjarfråga från mig? :)
Då har de kommunala gräsmattornas skräck varit ute och rekat sina revir. Finns gott om både ängs och snöbollschampinjoner nu. Lite synd är att de största mängderna finns längs de hårt trafikerade vägarna man skall ju helst undvika dom, fanns verkligen många. Nåja, till ett par mackor blev det iallafall.
Hoppas ingen har något emot att jag använder mig av detta forum i denna sak, men många av de som berörs är här inne vet jag.
Hej på er, Hantverkarna och andra.
Jag har fel på min dator, den dyker i ett…
Sitter nu med en annan där jag inte har mailadresser etc, så jag kan inte varken svara på mail eller skriva….än så länge
finns i sin helhet på webben (inte hela, men nycklar och beskrivningar till alla släkten som ingår).
Jag vet inte om den har gjorts åtkomlig med avsikt, men ni som har funderat på att köpa den kan i alla fall passa på att ta en titt (pdf-filer släkte för släkte)..
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/MycoKeyResources/pdf/FungaNordica/
Hej
Jag är helt grön på det här med svampplockning. Har tidigare bara plockat kantareller men tycker det är dags att gå vidare med nya arter. Idag hittade jag dessa som jag identifierar som stolt fjällskivling vilka skall vara goda matsvampar. De växte i mycket gles björkskog med sandigt underlag. Är det stolt fjällskivling. obs den till höger tycker jag ser lite annurlunda ut i färgerna.
Höjd 7 cm, hattbredd 7 cm.
Växer i rabatten mellan daggkåpa
och lavendel.
Vad heter svampen?
I gâr sâg jag ett 10tal rotfingersvampar i Flemingsbergskogen, jag har inte sett denna art förut pâ dessa lokaler.Har nâgon annan av er sett dessa kvaniteter, vad jag set sâ är rotfingersvamp ovanlig.
Hej!
Jag får räkna mig själv som en riktig nybörjare i sammanhanget. Jag har i stort sett aldrig plockat svamp, men skulle tycka det vore väldigt roligt att ge mej ut i skogen i helgen och ge det ett försök.
Jag har hört att det p.g.a mycket, och jämnt regnande nu ska finnas mycket kantareller. Så till min fråga; jag ska nu ner till trakten kring Varberg (Rolfstorp) och undrar om någon skulle kunna tipsa om smultronställen i området?
Tack så hjärtligt för hjälpen!
/Johanna ...mer…
Är det nån vänlig själ här som vet om det kommit nån matsvamp i Hälsingland? Har kollat på rapporterna men inte hittat nått där, nått måste väl ha kommit även där tycker jag.
hittade en del svamp i vägkanten av en sandväg i en tallskog nu idag vid österlenskusten. Är osäker på om det är smörsopp då den inte har den karakteristiska ringen under hatten, men i övrigt lik. Har aldrig hittat den tidigare så därav osäkerheten. Om någon klarar att se vad det kan vara vore jag väldigt tacksam, det finns många fina exemplarer till i skogen :)
tack för hjälp!
Vi får se många fantastiskt fina bilder här i forumet, men ofta räcker inte bilden till för artbestämning. Jag gör gärna en liten lista som man kan följa i sina inlägg för att öka chansen att fyndet blir rätt bestämt:
Bilden
- ta om möjligt med både unga och utvecklade exemplar
- om svampen har hatt, visa både över och undersida
- om svampen har fot, visa den
- visa ett (axialt) snitt genom svampen, helst ett ungt exemplar
Texten
- någon slags måttangivelse
- var växt…mer…