Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 245 visningar
2 svar

En gul en vit, vilka?

gunhild Nordås

27 jul 2009 kl. 21:16

Dom här växte i gammalt hö som låg kvar på heden efter utfodring av renarna i vintras. Vet någon vad det är?

0 472 visningar
2 svar

Hur trivs kantareller ?

Josefin

27 jul 2009 kl. 21:34

Är en tjej som rätt nyligen flyttat till Umeå, bott här ca 2 svampsäsonger. Jag kommer ursprungligen från södra norrland och har fått uppfattningen att kntarellerna inte trivs i samma skog här uppe som hemmavid ? I vilka skogar trivs de här uppe ? Och i vilken typ av mark ?Tacksam för råd nu när årets svampfest äntligen har börjat !

0 221 visningar
1 svar

Rimskivling o Brunsopp

Ola H / Kil

27 jul 2009 kl. 22:14

Är för slö för att rapportera i avsett forum men kan ju nämna här att jag vid sidan om Ostronskivlingen ikväll även stekte rimskivling o Brunsopp. Plockade strax utanför Kil, mitt i Värmland.

0 232 visningar
7 svar

Tårtickor.

svampstaff

27 jul 2009 kl. 20:01

Hittade jag idag, 3st på två nya lokaler. En vid Sturefors och två vid Berga inne i Linköping, tillsammans med ängschampinjoner, mjölmusseroner och åtta eldsoppar:)

0 267 visningar
4 svar

Violgubbe

Tomas Anderstedt

26 jul 2009 kl. 18:33

En fin samling Violgubbar eller Klubblik trumpetsvamp.

0 323 visningar
5 svar

Den här är en utmaning för mig....

anithau

27 jul 2009 kl. 17:11

Har frågat om denna för ett tag sedan.
Ingen kunde hjälpa mig.
Nu frågar jag igen.

Minns inte trädslag, det var ett bra tag sedan jag fotade den.

Tacksam för hjälp och tips.

0 248 visningar
4 svar

Grotesk sopp.

svampstaff

27 jul 2009 kl. 20:49

Vägde ca 1kg, i parkmiljö med bkörk ock lönn.Färgade av sig svart, ingen blåning, doft angenäm, fjällig fot?

0 265 visningar
7 svar

Kärntickor.

svampstaff

27 jul 2009 kl. 20:06

7 st på tre ekar.

0 246 visningar
2 svar

Svampstaff

Alf Pallin

27 jul 2009 kl. 22:22

maila din sdress så kommer något på posten
alf.pallin@soderhamn.com

0 220 visningar
7 svar

karl-johan??

Thomas i södertälje

26 jul 2009 kl. 23:02

Hej! Jag är lite osäker på om det kan vara en kalle jag har hittat?? om inte vad kan det vara? Ätlig? smaka lite med tungan på den och ingen lustig smak som jag kände iaf.

Hoppas på hjälp.

Tack på förhand.

0 619 visningar
11 svar

Blomflugor

Irene A

27 jul 2009 kl. 18:17

är snälla flygfän som försöker se farligare ut än de är. Har ett par namnlösa här..

0 238 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp

Peter

27 jul 2009 kl. 21:40

Chokladbrun med gräddgula kanter.
Plockades i gammal granskog i Mölndal.

0 453 visningar
1 svar

Skönsopp......

Ewa lilliesköld

27 jul 2009 kl. 21:20

TROR jag hittades i granskogen idag. Bilderna är inte av bästa kvalitet!
:-)

0 252 visningar
2 svar

Går den att äta? Namn?

Lis

27 jul 2009 kl. 19:12

Hittat idag i skogen.
Är den en matsvamp?
Tacksam för svar.

0 375 visningar
0 svar

Skönsopp?

Ewa lilliesköld

27 jul 2009 kl. 21:15

Bilderna är inte av högsta kvalitet men tror ni att det är skönsopp?
:-)

0 588 visningar
3 svar

Gul vaxing

Tanja i Gagnef

27 jul 2009 kl. 19:18

Eftersom jag inte hittat några kantareller får jag väl nöja mig med andra gula svampar ;-) Sprang på dessa fantastiskt vackra vaxingar utanför jobbet idag. De är verkligen så intensivt gula som på fotona. Är det Gul vaxing - Hygrocybe clorophana? Det växte några Toppvaxingar tillsammans med dem.

0 3825 visningar
3 svar

Frysa färska champinjoner

Mossning

27 jul 2009 kl. 18:05

Som rubriken lyder, har någon gjort det? Köpte på mig för mycket. Ligger i kylskåpet nu.

0 520 visningar
5 svar

Vad är detta för svampar??

Jenny H

26 jul 2009 kl. 23:00

Vad är detta och är den ätlig??

0 441 visningar
1 svar

brun svamp

Leif

27 jul 2009 kl. 17:12

hej jag har hittat en brun svamp i min trädgård under vinbärsbuskarna. den växer i grupper och har ett brunt tunt skal. den är nästa rund som en boll. köttet inuti är märkt brunt till svart

0 343 visningar
4 svar

Vad heter svampen??

jeorgina h

26 jul 2009 kl. 22:58

Vilken svamp och är drn ätlig?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone