Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 619 visningar
4 svar

Murklor köpes!

Christer

11 maj 2009 kl. 12:48

Hej alla murkelplockare! Får du inte avsättning för din murkelskörd? Jag köper om du står för frakten till Borås. Maila mig till christer.z@telia.com

0 270 visningar
1 svar

stubbmusseron??

gunhild Nordås

27 jul 2009 kl. 13:00

Kan detta vara en stubbmusseron eller nåt annat. Den växer på en stubbe troligen tall.

0 468 visningar
4 svar

Vad har jag plockat?

Mikael N

27 jul 2009 kl. 11:17

Hej,

Hittade två svampar under gårdagens tur som jag inte kan sätta ett namn på, kan någon hjälpa mig?

Kan den första kantarelliknande brunaktiga vara en violgubbe??? Den plockades i vägkanten under en tall i väldigt sandrik mark. I så fall var det ju synd att den följde med hem eftersom jag har förstått att den är ganska sällsynt.

Den andra plockades i mossrik granskog. Har för mig att jag i en svampbok har läst att den ska heta något liknande öronsvamp, kan det stämma? O…mer…

0 308 visningar
2 svar

Vad kan detta vara?

Christer E

27 jul 2009 kl. 12:46

Var ute en sväng för att plocka av våra kantarellställen, på vägen dit sprang vi på denna. Har slagit i alla böcker och rotat runt på nätet men hittar ingen likadan.
Nyfikna som vi är undrar vi om någon känner igen den.

0 283 visningar
2 svar

Xylaria?

May

27 jul 2009 kl. 11:56

Besökte bekanta utanför Kivik och de visade denna svamp som de hittat i sin trädgård. Kan det vara Tjockhorn (Xylaria polymorfa)? De växte under stora lövträd, bla ask.

0 271 visningar
5 svar

Kamskivling vilken?

gunhild Nordås

26 jul 2009 kl. 21:32

Den här stolta svampen växer i gräsmattan, den har en tydlig puckel. Vet nån vad den heter? I samma gräsmatta fanns också flera söta karljohan och björksoppar.

0 231 visningar
2 svar

Jordstjärna ?

Gula

27 jul 2009 kl. 10:48

Är det här fyrflikig jordstjärna? Växte i gammal skog på barrmatta bland stenar. Lite dålig mobbe-bild…

0 251 visningar
2 svar

vad heter svampen

sonja

27 jul 2009 kl. 07:18

Dessa svampar hittade jag i skogen
underar vad det är.

0 302 visningar
5 svar

En ny önskan om tips...

anithau

25 jul 2009 kl. 22:23

Den här tickan fotade jag tidigare i våras.
Har för mig att den var på en tallåga.

Lyckas inte klura ut vad det är, kan någon annan?

Tack.

0 274 visningar
4 svar

musseron ?

Lena M

26 jul 2009 kl. 20:19

Hittade tre arter av musseroner idag och har inte hunnit artbestämma dem, mest funderingar har jag runt denna, mörktbrun hatt, gulgröna skivor.
Smakar milt och hittad i barrskog ? Någon som har en aming ?

Gissa vad jag njuter av fina svampbilder, MEN jag tycker att det lutar allt mer till vacker bilbkonst än av upphittade arter. Snart vågar vi amatörer inte lägga ut bilder om de måste vara av toppklass .
Jag tycker det intressantaste är vad som hittas i vårt avlånga land och är bil…mer…

0 379 visningar
3 svar

Ticka på björk

Mikael

27 jul 2009 kl. 08:11

Kan det vara så enkelt som björkticka på björken?
Tycker undersidan ser “mysko” ut.

0 336 visningar
8 svar

Ett nytt frågetecken??

anithau

26 jul 2009 kl. 17:38

Återigen trodde jag att detta var någon slags taggsvamp. Men den har inga taggar.

Klarar inte av att artbestämma.
Kan jag få hjälp?

Tack.

0 294 visningar
5 svar

Vad kan den här raringen heta?

anithau

26 jul 2009 kl. 21:17

Jag känner mig tjatig, när jag frågar i ett kör.

Men denna går jag också bet på.
Växer vid foten av en asp, intill en liten bäck. Den står där mol allena.

Tacksam för hjälp.

0 249 visningar
2 svar

Vad heter svampen?

Lis

26 jul 2009 kl. 22:34

Har letat bland matsvampar och
tycker den här liknar tegelkremla.
Har jag rätt? Går den i så fall att äta och blanda med gul kantarell?

0 294 visningar
17 svar

rektur till naturreservatet

Lena J

22 jul 2009 kl. 22:01

På torsdag i nästa vecka så ska vi (jag,Lill och Anitha)träffas och då ska vi åka till naturreservatet Degerforsheden som ligger nära gränsen till Norrbotten.Idag åkte jag dit för att “reka”
Bilderna:
först några skålar som växte i vägkanten

0 288 visningar
6 svar

Nu är dom på gång

gunhild Nordås

25 jul 2009 kl. 16:10

Under min morgonpromenad såg jag några nyuppstigna karljohan en hel del vattensjuka smörsoppar,citronslemskivling och strävsoppar fina broskkrös och en liten söt svamp på långa bruna spröda ben, vad kan den heta?

0 535 visningar
14 svar

GULDKREMLOR

Jan A, Uppsala

21 jul 2009 kl. 23:18

Några hundra meter från rävtickorna? hittade jag idag guldkremla på ny lokal.
De är så otroligt vackra!

0 678 visningar
7 svar

Kantarellsökning!

Tanja i Gagnef

25 jul 2009 kl. 13:06

Jag har många bra svampmarker i mina trakter, men jag hittar sällan gott om kantareller. I år ska det ju kunna bli gott om dem och jag har faktiskt funderat på att åka lite söderut för att leta. Jag råkar höra till de tråkiga (?) människorna som älskar kantareller nämnligen..! Jag skulle vilja ha lite tips - alltså inte era exakta kantarellställen, men områden i framförallt norra Värmland eller norra Västmanland som brukar ha goda kantarellskogar. Tacksam för förslag!

0 247 visningar
3 svar

Snuvad på konfekten

Lena M

26 jul 2009 kl. 07:08

Vi trodde nog båda två att vi funnit en god champinjon men tyvärr, en GOLFBOLL ! :))

0 349 visningar
5 svar

Dagens aktivitet renderade i en familjesammankomst.

anithau

26 jul 2009 kl. 17:32

Det blev familjens dag idag.

Serie 1:1 Svavelgul tofsskivling
1:2 Pepparriska
1:3 Okänd, mer bilder kommer

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone