Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 235 visningar
3 svar

Kan det vara ngt krös?

Ewa lilliesköld

10 jul 2009 kl. 17:35

Jag har tittat i mina böcker på krös men tycker inte att det stämmer. Tror detta växte på björk, lite svårt att se. Kan någon hjälpa mig?

0 251 visningar
2 svar

Svamp..... men vad?

Ewa lilliesköld

10 jul 2009 kl. 17:45

Ett enda exemplar av denna ståtliga svamp, men vad är det?

0 462 visningar
2 svar

Kritmussling?

Ewa lilliesköld

10 jul 2009 kl. 10:03

Jag kan inte säga vad den växte på för gren men vad tor Ni?
Väldigt vackra tycker jag!!
:-)

0 271 visningar
4 svar

Stubbsvamp

gunhild i Kåddis

10 jul 2009 kl. 09:22

Vilken är detta? Tacksam för tips.

0 265 visningar
3 svar

Rött i dike!

Ewa lilliesköld

9 jul 2009 kl. 22:31

Jag bara undrar om det finns någon mera än jag som kryper i dikena och som har koll på vad detta är

0 358 visningar
2 svar

Pappersmassa/energi

Lill

9 jul 2009 kl. 10:42

Läste i min lokaltidning att Svensk skog blir energi i stället för pappersmassa.
http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article311261.ece
Possitivt/negativt?
Undrar hur det ska gå för alla svampar när de hela tiden hittar på nya sätt att påverka skogen utan att veta vad konsekvenserna blir. (För det kan de väl endå inte veta.)
Kalhuggning, monokulturer, gödsling, mm.
Nu rensar de skogen för allt så det inte blir något kvar för saprotroferna att bryta ned. Sen planterar de ...mer…

0 247 visningar
1 svar

Kamskivling ?

Lena M

9 jul 2009 kl. 19:27

Än är det inte mörkt och det är bara fint duggregn så det blev en snabbtitt i hästhagen och jag såg flera av denna svamp. Visst måste det vara någon ljus variant av kamskivling???
Nya nejlibrosskivlingar hade kommit upp efter regnet och så en mugg smultron blev det till morgonfilen.

0 1085 visningar
9 svar

Nu kommer dom

gunhild i Kåddis

8 jul 2009 kl. 20:53

Denna stod så fint i dikeskanten när jag var på kvällspromenad, regnet har nog satt fart på dem-
Tickorna visar sig också från bästa sidan i fuktigheten.

0 346 visningar
16 svar

Fler svampar att grunna på

gunhild i Kåddis

9 jul 2009 kl. 12:36

Dom här dök upp i morse.

0 275 visningar
2 svar

Avunsjuk

Bo Reyer

9 jul 2009 kl. 22:28

Jag är avunsjuk på alla som har fått mer än 30mm regn det senaste dygnet i Sala, men jag ska nog hitta dem ändå!

0 587 visningar
17 svar

skogschampinjon/blodchampinjon/nåt giftigt?

vem tog kantarellerna?

31 aug 2008 kl. 00:36

Dessa hittade vi idag under en gammal gran, de kom upp ur en tjock barrmatta i mängder, luktade gott och blev direkt rosa när man skar i dem…

är det skogs/blodchampinjon?

0 540 visningar
53 svar

Skogens guld är här!

Lina

7 jul 2009 kl. 13:58

Var ute igår och tittade efter svamp, döm av min förvåning! Jag kom hem med inte mindre än 3L kantareller (mätte när jag rensat dem). Fanns både knubbiga sommarvarianten och den gulare varianten. Viss upp till 7 cm höga. Har aldrig hittat så mycket gula kantareller.

Någon mer som hittat höstvarianten/gula?

0 297 visningar
2 svar

Svart-vit svamp?

Ewa lilliesköld

9 jul 2009 kl. 19:47

Denna växte på en pinne i ett dike, någon som sett den förut och vet vad det är?

0 305 visningar
9 svar

Svamp

Kapten Hammock, Vänersborg

27 jun 2009 kl. 22:28

Hur ser det ut i Västsverige utöver vad som är rapporterat under “rapporter”? När det gäller matsvamp har jag bara sett nejlikbrosking. Min enda vårmusseronlokal verkar ha slagit slint i år igen, och inga champinjoner än. Har även kollat efter kantarell och blodsopp på “tidiga ställen”, men inget där heller.

0 256 visningar
0 svar

Bruskbevre igjen?

Ingvild

9 jul 2009 kl. 19:14

Er disse samme type? Eller er det første bladgelesopp, tremella foliacea?
Maser litt, men trenger å lære!

0 237 visningar
0 svar

Blödande skinn på al!

Ewa lilliesköld

9 jul 2009 kl. 19:06

Behöver hjälp med detta skinn. På levande ( i allra högsta grad) och gammal al. Blev blodrött vid tryck!
Vad ?

0 357 visningar
10 svar

Finner ikke sopp!

Ingvild

8 jul 2009 kl. 22:13

Har lett etter alt annet enn kjuker i dag, men uten hell. Ingen kantareller dessverre, kun en stor tømmerhaug med ulike kjuker jeg gjerne vil ha hjelp til å bestemme:

0 381 visningar
5 svar

Gäst

Morgan

9 jul 2009 kl. 16:39

Vad har jag fått för gäst i carporten?

0 403 visningar
9 svar

jag har hittat en svamp "HURRA"

klas jaederfeldt

5 jul 2009 kl. 22:54

var i Hågelbyparken i Botkyrka (Tumba)Sdml. i dag, någon hade hittar champinjonerna innan mej och kastat dem ifrån sig, De var så fulla av “mask” att jag inte ville ha dem heller. Champinjonerna var Vägchampinjon,en svamp som smakar rätt så bra trotts sitt grådaskiga yttre (ett sätt att skilja dem från andra champ. är att de har en dubbel ring

0 273 visningar
5 svar

Kremlor

Lena M

9 jul 2009 kl. 13:37

Igår såg jag dem igen, de ljusbruna kremlorna med ljusa partier på hatthuden. De kunde anas under mossan på en igenvuxen körväg, vita skivor och kraftig vit fot. Försökte mig på ett smakprov men rädisa, det finns det väl ingen kremla som smakar så ?  :))

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone