Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 557 visningar
11 svar

Gravid nötvecka.

svampstaff

27 maj 2009 kl. 18:59

Avslutar vi med:) hon var så rultig att jag kunde klappahenne?

0 248 visningar
11 svar

Mellan stubbarna......

Ewa lilliesköld

26 maj 2009 kl. 08:48

hittade jag denna lilla sötnos!

0 322 visningar
2 svar

Måste fråga?

svampstaff

27 maj 2009 kl. 19:42

Musslingar på undersidan av en urgammal granlåga, har jag aldrig sett?
Tyvärr fel objektiv på kameran:( men musslingar på gran?

0 243 visningar
4 svar

Vad kan denna heta?

"JAS" Helsingborg

27 maj 2009 kl. 19:26

Från Järavallen i måndags.

0 1713 visningar
4 svar

Vad är det för svamp?

Christina

25 maj 2009 kl. 17:46

Jag har hittat små och stora vita hårda svampar i min gräsmatta. En del blir bara en stor vit hård böld andra får utväxter och en del har en liten hals. Har aldrig sett något liknande. Vad är det för svamp? Är den giftig?
Tacksam för hjälp-

0 379 visningar
13 svar

Rolig att följa.

svampstaff

23 maj 2009 kl. 19:26

Svaveltickan har på tre dar blivit 3ggr så stor:)

0 417 visningar
3 svar

Björn inne i Umeå

gunhild i Kåddis

27 maj 2009 kl. 10:08

0 331 visningar
1 svar

Vackra lavar

gunhild i Kåddis

27 maj 2009 kl. 16:25

Denna lunglav växer på rönn jag har mest sett dem på sälg tidigare.

0 418 visningar
12 svar

Lite mer från igår/Järavallen

"JAS" Helsingborg

26 maj 2009 kl. 14:45

En stiftsvamp som såg ut så här kl.10 (bild 1.) och så här kl.14 (tyvärr lite dålig bild 2an.) Man skall ha en ofantlig tur för att få se dem som i bild 1, det handlar ju om någon timme eller så. Jag tänkte att skall jag få se den utvecklas så tar jag med den hem, tog en rätt stor bit av substratet (tall) men tyvär så dog den på 2 tim. skrumpnade ihop totalt:(

0 293 visningar
2 svar

Vårmusseron?

Stefan Ohlsson

27 maj 2009 kl. 11:54

De här växte i sandig gräsmark med tall och björk. Tyvärr brunfläckiga av uttorkning. Dom luktade faktiskt starkt av mjöl. Skivor urnupna. Kan man stryka en på sin lista tro? Skoj isåfall.

0 277 visningar
4 svar

Får man be om mera hjälp??

Ewa lilliesköld

26 maj 2009 kl. 20:29

Växte i anslutning till murken stubbe av för mig okänt slag!

0 459 visningar
3 svar

Cinnoberticka!

Ewa lilliesköld

27 maj 2009 kl. 08:28

Hej, nu ska jag gissa själv, är det cinnoberticka? “Hela” stocken var full!!

0 313 visningar
3 svar

Skinn mm?

Ewa lilliesköld

26 maj 2009 kl. 23:42

Ja, inte vet jag!!

0 318 visningar
9 svar

Ingen svamp men ändå.

"JAS" Helsingborg

27 maj 2009 kl. 08:52

Lite naturbilder från Järavallen i måndags. Första är ett träd/buske som jag i flera år har trott varit någon form av gammalt Päron men i måndags fick jag se de kommande blomställningarna och då blev det ett stort ?. Jag har aldrig sett det blomma eller några frukter på det. Vem kan sätta rätt namn på det?

0 276 visningar
2 svar

Frågar igen?

svampstaff

26 maj 2009 kl. 23:06

Vit ticka med bruna kanter?
vad är det för ticka på ek?

Sen letar jag förgäves efter blek borstticka på nätet och i böcker?
Varför ska det vara så komplicerat med svamp?

0 300 visningar
13 svar

Några frågetecken från igår!

"JAS" Helsingborg

26 maj 2009 kl. 08:42

det blev inte så mycket matsvamp igår men en hel del annat, en del har jag i andra trådar, Ögonskål och (dumt nog) Vargsmör!?. Men här kommer några frågetecken och en del som jag mig tror veta. Serie 1 borde jag veta förståss men icke, vad?

0 291 visningar
1 svar

Är dessa samma art?

Ewa lilliesköld

27 maj 2009 kl. 08:38

OOpppsss! Glömde bilderna!

0 308 visningar
1 svar

Är dessa tre samma art?

Ewa lilliesköld

27 maj 2009 kl. 08:37

Vargmjölk, va?

0 262 visningar
3 svar

Vackert bland ek.

svampstaff

26 maj 2009 kl. 21:06

Kollade över ekskogarna söder om Linköping en sväng idag, inget svamplikt ännu, men sprang på den här “nissen” bara 15meter ifrån!En bock leker man inte med:)
Sista bilden hur det blir när inget funkar med kameran:(
Men en brun kärrhök ska det föreställa.

0 497 visningar
6 svar

Vilken grynskivling?

Mikael

21 maj 2009 kl. 11:26

Kan detta vara stor grynskivling, Cystoderma adnatifolium?
Det är väl inte cinnoberröd grynskivling eftersom den saknar noppor på foten.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone