Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 696 visningar
15 svar

Från helgen?

NadaL, Umeå

24 maj 2009 kl. 20:55

Många frågetecken, är tacksam för hjälpen.

Serie 1.

Kan det vara sotägg?
Första två bilder från fredag och sista bilden från idag

0 222 visningar
0 svar

Röksvamp?

Ewa Lilliesköld

25 maj 2009 kl. 18:28

Hej, kan ni hjälpa mig med denna! Växte på björk stubbe.

0 264 visningar
0 svar

Till svampkonsulenter...

Michael Krikorev

25 maj 2009 kl. 16:01

Platsen för Svampkonsulenternas Riksträff är ändrad. Gå till de Interna sidorna för mer info:
http://www.svampkonsulent.se/index.php?id=323

0 416 visningar
0 svar

Lackticka (Ganoderma lucidum) Reishi mushroom Västerås?

Tobias G

25 maj 2009 kl. 15:11

Vet någon här var el om det finns lacktickor även kallad Reishi mushroom i eller utanför Västerås? Eller om någon V-åsare känner till någon möjlig plats de kan tänkas växa på. Tack!

0 240 visningar
6 svar

bryta mot förbud

klas jaederfeldt

24 maj 2009 kl. 16:56

i dag var jag med i ett gäng som vandrade runt en sjö i Järna ,den heter Ogan, vid denna sjö finns Almviks gård som är ett av Hare Krisna rörelsens ställen, vi rastade vid en badplats, jag hade en folköl till mina ostmackor, flera av deltagarna hade korv och skinkmackor, tänk om dom kommit på oss

0 259 visningar
2 svar

Går denna att identifiera?

Ewa Lilliesköld

24 maj 2009 kl. 19:54

Hej!
Denna svamp växte vid insläppet till hästhagen, i lera och gräs, typ! Någon som har en aning?

0 279 visningar
7 svar

vårmusseron.

svampstaff

23 maj 2009 kl. 19:38

I östergötland finns knappt rapporterad, så det ändrade jag på idag i motala, vid platens grav, fast jag fick slåss om svampen med änderna, som slukade dom!?

0 1843 visningar
3 svar

Torkning toppmurkla

Håkan Håkman

24 maj 2009 kl. 01:47

Förslag på torkning av toppmurkla….tork för ca:20 kilo åt gången….Vad är det bästa sättet

0 187 visningar
3 svar

Årets första

Lena M

24 maj 2009 kl. 19:22

Föränderlig tofsskivling på björkstubbe !
Lite svårt att se kanske när de är så små men de kommer varje år på samma plats.

0 627 visningar
10 svar

Vill hitta!

Helena i Lund

19 maj 2009 kl. 06:00

Är det någon av er som har hittat vårmusseron i Skåne? (Vad jag egentligen menar är VAR har ni hittat dom!!? ;)

0 321 visningar
1 svar

Giftighet

Putte

25 maj 2009 kl. 10:10

Har några frågor som jag behöver proffs hjälp med.
1: Om man torkar murklor, är det okay att blötlägga dom och sedan pressa ut vätskan för att sedan göra en sås? Eller måste man förvälla dom?
2,Om nu giftet försvinner när man torkar, var tar giftet vägen? Andas man in det och är det farligt?
3, Hur länge skall man förvälla?
Tacksam för korrekta svar:-)

0 186 visningar
1 svar

Skinn?

Ingvild

24 maj 2009 kl. 22:06

Hvilket skinn er dette?

0 224 visningar
0 svar

Har storleken betydelse?

Mossning

25 maj 2009 kl. 09:35

Mycket ska man höra innan öronen trillar av:

http://www.nwt.se/torsby/article533254.ece

0 274 visningar
2 svar

Vår i skogen

Lena J

25 maj 2009 kl. 00:28

Visst är våren en underbar tid!
Några bilder från i söndags:

Serie 1:stenmurkla på skogsbilväg

Serie 2:blivande bär…

årets första åkerbärsblomma
lingonblommor
blommande odon

0 865 visningar
12 svar

Svamp på ek?

svampstaff

24 maj 2009 kl. 20:47

Gillar jag.
Blir inte klok på skinnen bara?
Bild1 tror jag labyrintgröppa?
Bild2 ingen aning?
Bild3 ingen aning?

0 379 visningar
2 svar

En ensvamp

Björn Karlsson

24 maj 2009 kl. 22:05

Lustig liten rackare. Påminner om klibbfingersvamp men ingen som jag känner igen iaf. Någon som vet? Den växer i en enbuske, fotad i lördags.

0 268 visningar
3 svar

Vilken ticka

Ingvild

24 maj 2009 kl. 21:55

Fant denne i dag, i gammel skog utenfor Oslo
Noen som kan identifisere den?

0 255 visningar
2 svar

Vivken svamp?

Fritjof Gbg

23 maj 2009 kl. 14:36

Venna växte i rabbatten.
Svag lukt,mjölaktig smak.

0 388 visningar
0 svar

Skogensskafferi frimärken

"JAS" Helsingborg

24 maj 2009 kl. 20:20

Hittade dessa på nätet, så fina:)

0 279 visningar
15 svar

lönnfråga?

svampstaff

23 maj 2009 kl. 19:21

Det här glegget satt på en död (lönn) i en allé, vad tro?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone