Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 191 visningar
1 svar

Vilken svamp?

Alex

22 maj 2009 kl. 15:45

Hej, hittade ett gäng sånna här svampar i en buske på väg hem från affären och iom årstiden så blev jag lite nyfiken på det kan vara för nått?

Mvh

0 2099 visningar
3 svar

Svamp i min krukam vad är detta?

Petter

23 maj 2009 kl. 02:11

Hej!

Jag har fått en klase svampar, om mer är på gång, i min kruka med svärmorstunga! Det är en vacker klase men jag vill veta vad det är! Ca 12 timmar efter det att bilderna togs har hattarna börjat vika ut sig! Är den giftig? Skall den vara kvar eller bör jag ta bort den?

0 283 visningar
1 svar

Vårmusseron och rödling

SvenD

24 maj 2009 kl. 17:56

Visst är väl bild 1 vårmusseroner?
Bild 2 vill jag ha till Vårrödling
(Entolom clypeatum). På mylla i rabatt. Ingen doft. Kan det stämma?

0 266 visningar
2 svar

Vilken svamp är detta?

gunhild Nordås

23 maj 2009 kl. 13:47

Den växer i mossan i granskog. Hittade den när jag letade en ovanlig långbent murkla.

0 291 visningar
3 svar

Inte svamp men ganska roligt ändå:-)

Nina

24 maj 2009 kl. 13:18

Så här kan det gå om morsan diskodunkar för mycket…

0 265 visningar
4 svar

Skålar med lustig växtplats

anithau

23 maj 2009 kl. 13:45

Dessa skålar “gick” jag på idag.
De växte som på en stubbe, med barrträd och björk runt omkring.

Är det svart vårskål, jag har inte hittat dem förut?

Tacksam för respons.

0 379 visningar
13 svar

Dom slutar

NadaL, Umeå

23 maj 2009 kl. 18:12

aldrig överraska en med sin skönhet:

0 351 visningar
20 svar

Vissa saker retar jag mej på

klas jaederfeldt

20 maj 2009 kl. 21:34

som t.ex var eller vart. Jag skriver så illa så jag kanske inte skall agera språkpolis, men när jag såg denna artikel i DN i dag så......

0 315 visningar
2 svar

Sprängticka?

svampstaff

23 maj 2009 kl. 20:19

Kan det här vara tillräckligt för att rapportera som sprängticka på björk?

0 578 visningar
3 svar

Svamp hotar päronträd

Jan A, Uppsala

22 maj 2009 kl. 15:09

SVT text s. 123

0 427 visningar
0 svar

Försvunnen groda

Ulla Persson,Skåne

23 maj 2009 kl. 10:12

Jag har blivit av med en underbar bild,som jag hade hittat på detta forumet. Den föreställer en groda som sitter under en stolt fjällskivling och använder svampen som paraply. Är det någon som har bilden så är jag tacksam om du vill lägga ut den.
mvh Ulla Persson

0 266 visningar
2 svar

Hade fel.

svampstaff

23 maj 2009 kl. 05:26

Som så många ggr. förut.
Den här svampen, fick jag av nån outgrundlig anledning för mig var sommarticka?
Men det är det givetvis inte eller?
Dels för den växer “tvilling” och är ca.20-25cm bred, och växer på en grov nedfallen ekstamm.
Kan tungticka vare ett alternativ?

0 226 visningar
2 svar

Ingen Magnolila precis..

gunhild i Kåddis

18 maj 2009 kl. 08:34

men en av dom vackraste som kommer på våren tycker jag. Sen finns det annat fäeggrannt att glädjas åt i naturen.

0 279 visningar
4 svar

Vårmusseron?

Kim

22 maj 2009 kl. 13:08

Dessa växer under en av mina rhododendron, vilken mig veterligen trivs i sur jord. Svamparna växer cirka en meter från buskens stam. De har täta skivor under foten, vilka också är lite urgröpta mot foten. De är plockade idag, 22/5, hemma hos mig i Stockholm. Kan det verkligen vara vårmusseron? Eller är det kanske tidiga bolmörts?

0 259 visningar
2 svar

champinjoner.

Janne

22 maj 2009 kl. 20:10

När är det lönt att börja leta?
Bor söder om sthlm.

0 520 visningar
8 svar

Geleartat på stubbe

Lena M

21 maj 2009 kl. 18:28

vad är det för något ?
Och så dessa små som det fanns ett 10-tal av, smak mild, växte i barrmatta , gammal granskog.

0 3056 visningar
9 svar

Bygga svamptork själv!

Helena i Lund

19 maj 2009 kl. 18:35

Jag funderar på att bygga en svamptork själv, men tänkte köpa så lite nytt som möjligt. Helst ska hela skapelsen bestå av återbruksmaterial. Hurts/byrå med nätbotten i lådorna kanske… och plats för en kupevärmare i botten? Har någon byggt själv? Jag blir jätteglad för tips, ideer och ritningar! Har kollat gamla trådar, men bestämt mej för att vara händig och ekonomisk! :)

0 254 visningar
1 svar

Gammal sälg.

gunhild Kåddis och Bjurholm

22 maj 2009 kl. 14:25

I dag fick jag mitt lystmäte vad gäller gamla sälgar. Tack till dem som avverkat som sparat dessa. Dom var också fulla med lunglav och annat smått och gott tyvärr ingen doftticka.

0 567 visningar
6 svar

biodling

klas jaederfeldt

12 maj 2009 kl. 20:34

har efter 35 år beslutat att sluta som biodlare säljer ut alla bigrejor till högstbjudande, 3 st gamla bikupor (lågnormal) och massor av andra bigrejor, pris 2000;- Jag finns i Järna sdml. och det behövs trolige 2 st.släpvagnslass att hämta allt.
ursäkta att jag använder svampguiden för annonsering

0 354 visningar
15 svar

Ingen svamp lite natur.

"JAS" Helsingborg

10 maj 2009 kl. 20:11

Var i Tykarpsgrottan med barnen idag och tog en runda i omgivningen. Mycket gräsmarker hög kalkhalt fina ädellövskogar men inga som jag letade efter, Toppmurklor och Vårmusseroner var helt frånvarande, grrrrr. Men det var en fin tur med mycket ätbart och annat vackert från naturen.
Det blir några serier utan svamp men jag hoppas ni står ut ändå.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone