Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
SVT text s. 123
Jag har blivit av med en underbar bild,som jag hade hittat på detta forumet. Den föreställer en groda som sitter under en stolt fjällskivling och använder svampen som paraply. Är det någon som har bilden så är jag tacksam om du vill lägga ut den.
mvh Ulla Persson
Dessa växer under en av mina rhododendron, vilken mig veterligen trivs i sur jord. Svamparna växer cirka en meter från buskens stam. De har täta skivor under foten, vilka också är lite urgröpta mot foten. De är plockade idag, 22/5, hemma hos mig i Stockholm. Kan det verkligen vara vårmusseron? Eller är det kanske tidiga bolmörts?
När är det lönt att börja leta?
Bor söder om sthlm.
Jag funderar på att bygga en svamptork själv, men tänkte köpa så lite nytt som möjligt. Helst ska hela skapelsen bestå av återbruksmaterial. Hurts/byrå med nätbotten i lådorna kanske… och plats för en kupevärmare i botten? Har någon byggt själv? Jag blir jätteglad för tips, ideer och ritningar! Har kollat gamla trådar, men bestämt mej för att vara händig och ekonomisk! :)
Var i Tykarpsgrottan med barnen idag och tog en runda i omgivningen. Mycket gräsmarker hög kalkhalt fina ädellövskogar men inga som jag letade efter, Toppmurklor och Vårmusseroner var helt frånvarande, grrrrr. Men det var en fin tur med mycket ätbart och annat vackert från naturen.
Det blir några serier utan svamp men jag hoppas ni står ut ändå.