Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 572 visningar
0 svar

Vårmuseron?

Birta

23 maj 2021 kl. 17:26

Växer Skärgårdsö Stockholm I vår trädgård. I ring ser häxringar i gräset. Kom liknade i höst. Olika form då de kommer tätt

0 352 visningar
0 svar

Är detta vårmusseron?

Kersti

23 maj 2021 kl. 14:22

De här svamparna växer i vår gräsmatta just nu. Vi bor på en ö i Stockholms norra skärgård.
De växer i halvringar. Har inte hittat där de växer i en hel ring.

0 751 visningar
5 svar

Är detta vårmusseroner?

Segrellskan

22 maj 2021 kl. 18:04

Hej,
Jag hittade dessa svampar i vår trädgård. De växer i en häxring på gräsmattan. Tror ni att det är vårmusseroner? Vågar vi äta dem?

Tack på förhand!

0 328 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Segrellskan

23 maj 2021 kl. 12:18

Stort tack

0 550 visningar
3 svar

Vad är detta?

Timo Järpeskog

19 maj 2021 kl. 21:22

Storumans sjukstuga, detta växer i min otroligt välvattnade chili.

0 466 visningar
1 svar

Toppmurkla?

Kenth Nordgren

20 maj 2021 kl. 16:29

Svampen växer vid våran vägg i gruset, ser ut som toppmurkla. Vi bor i Åmmeberg, 1 mil från Askersund

0 779 visningar
7 svar

Vårmusseron?

Mulan

16 maj 2021 kl. 11:03

Hej,
Återkommande fråga om denna svamp. Jag tror att det är en vårmusseron, men är inte riktigt säker. Växer i trädgård (har varit skogsmark), tätt i klungor och bildar ringar. Mkt fast i köttet, har en väldigt kraftig doft. Unga exemplar på bild. Förväxling med bolmörtskivling ska tydligen inte kunna ske då den kommer senare mot hösten? Den är snabbväxande, men snabb är också valpen som tuggar i sig…
Tack för svar!
Lotta

0 533 visningar
1 svar

Ngn slags murkla

Semiramis

18 maj 2021 kl. 19:45

Hittad idag, i Skåne, nära Öresundskusten. Sandig gräskant. Växte vårmusseroner bredvid.  Är det en hättmurkla? Toppmurkla?

0 593 visningar
4 svar

Hjälp! Dotter ätit svamp

Erik Ile

17 maj 2021 kl. 10:29

Hej
Dotter ha precis (17 maj) smakat en bit av denna svamp. Hittad i park i Skåne.
Kan ni hjälpa man utesluta de dödligt gifta?
Har gett aktivt kol.

0 519 visningar
1 svar

Är detta toppmurklor?

Anette Lönn

18 maj 2021 kl. 14:47

Hejsan! Dessa växer på min uppfart, är det toppmurklor?
Den växer på gruset vid min uppfart till huset! Bredvid växer en stor en + blandad skog intill uppfarten. Dessa är hittade i Gävle! Närmare bestämt 1,5 mil utanför ( Bönan)

0 539 visningar
3 svar

Kan detta vara gifttråding?

Emily

17 maj 2021 kl. 00:41

Är nyfiken på denna svamp som hittades på en gräsplätt bland buskar och närliggande lövträd i sydvästra Skåne häromdagen.

Hatten var runt fem cm i diameter. Ingen särskild lukt.

Minns tyvärr ej om den rodnade vid beröring då jag hittade många för mig nya svampar den dagen.

Har bara denna bilden då svampen lämnades kvar.

Tacksam för svar!

0 576 visningar
7 svar

Vårmusseron?

Ulrikkarlstad

16 maj 2021 kl. 15:16

Hej vi hittade dessa bredvid och i vårt trädgårdsland. Jag tycker att de ser ut som vårmusseroner. Vad tänker ni? Mvh ulrik

0 528 visningar
1 svar

Ascobolus lignatilis?

Nicklas Strömberg

17 maj 2021 kl. 20:12

I mitt växthus har jag använt kogödsel från ICA och i detta så har, som jag tror, Ascobolus lignatilis en pricksvamp börjat växa. Är det någon som vet om detta kan vara Ascobolus lignatilis?

0 412 visningar
1 svar

Vårmusseron kanske

Nicole

17 maj 2021 kl. 16:27

Stockholmstrakten. Växer i rabatten.

0 518 visningar
3 svar

någon ide

Niclasr

14 maj 2021 kl. 16:48

timmerväg,granskog,lukt ok ,spröd hatt ihålig
fot

0 612 visningar
3 svar

Är detta vårmusseron?

GunnelP

14 maj 2021 kl. 18:27

Växer i pallkrage i Stockholm.

0 867 visningar
4 svar

Någon typ av murkla?

Ann-Sofi

14 maj 2021 kl. 11:55

Dessa svampar växte i vår trädgård, i gruset i skuggan av en bärapel. Nordväst läge. Har inte sett den här tidigare. Trädgården ligger i Bankeryd (Jönköping) och anlades för 20år sedan.

0 635 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Emily

13 maj 2021 kl. 19:19

Hittade flera ex i gräsmark bland lövskog och buskage i södra Skåne. I samma område hittade jag även vårmusseron och toppmurkla. 

De bruna svamparna är små, max cirka sex centimeter i hattdiameter och har en vit fot kraftig fot (som blir tjockare ju längre ner, likt musseronerna) med ljusa skivor. Den luktar typ ingenting. Växer i täta klungor bland halvhögt gräs.

0 626 visningar
1 svar

Toppmurklor i växthuset

Ella

13 maj 2021 kl. 13:38

I tunnelväxthuset har till min förtjusning svampar dykt upp som jag tror är toppmurklor.

Vaktlar bodde i växthuset så både sågspån, sand och snäckskal var strödda över den naturliga moränmarken.

Kan man “tämja” svamparna och börja odla?
Är det rund toppmurkla som jag tror?

0 562 visningar
0 svar

Sprängticka?

J

13 maj 2021 kl. 14:17

Är detta en så kallad sprängticka? Hittade den utanför Ljungby, Småland….

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone