Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 536 visningar
1 svar

Toppmurkla?

Lena Hällstig

12 maj 2021 kl. 10:04

Hittade denna på ängsmark på Öland. På ängen går kor under sommaren.
Är det Toppmurkla?
Vågarna äta?
Vad ska man laga?

0 426 visningar
0 svar

önskar ett förslag

Niclasr

12 maj 2021 kl. 09:29

skogsmaskinsväg,grenar mm
blandskog,luktar ok,plan brun hatt
urnupna olika långa skivor,
förslag?

0 582 visningar
2 svar

Svamp

Ingemar Ahlström

11 maj 2021 kl. 17:50

Hej
Någon som vet vad svamparna heter och om dom är ätliga ?
Växte intill en gammal Björk !

0 2070 visningar
1 svar

Svamp i gräsmattan

Annika P

11 maj 2021 kl. 15:56

Den här svampen växer i min gräsmatta nu i maj i Linköping, Östergötland. Det är lera med en del kompostmaterial i jorden (valsade grenar). Foten är ihålig, lite trådig. Ingen ring.
Fot och skivorna är ljust gula, men mörknar när den har legat en stund och även på de större exemplaren. Det ser även ut som om den har resterna av en gråaktig hinna precis vid kanten av hatten.

0 528 visningar
1 svar

Konstig stor svamp

Elin

10 maj 2021 kl. 22:29

Umeå, åkermark bredvid mkt gammal granskog, kommer på våren, flera stycken.

0 1403 visningar
6 svar

Vårmusseroner?

André Grisell

28 maj 2011 kl. 18:43

Hej!

Det växer ganska gott om en vit svamp på strandängarna här. Jag bor i Stockholmstrakten. Den ser exakt ut som vårmusseron i svampboken och växer på samma sätt (häxringar). Innan jag plockar en kasse vill jag veta om det finns någon risk för förväxling med någon farlig svamp. Det är de enda svampar jag har sett så här års, men jag är osäker eftersom svampboken säger att vårmusseronen är sällsynt så här långt norrut.

0 612 visningar
4 svar

Är detta toppmurkla?

Sanna Knutsson

6 maj 2021 kl. 13:08

Hej,
På tomten har det nyligen kommit svampar som jag undrar om det är toppmurklor. Jag har ingen svampvana alls och har läst mig till att det kan vara toppmurkla men att man inte vill blanda ihop med stenmurkla som är giftig. Hur pass säker kan jag vara på att de svampar jag har hittat är toppmurklor?
Mvh
Sanna

0 442 visningar
1 svar

Murklor

Monica Nilsson

26 apr 2021 kl. 00:31

Undrar var och när man ska söka efter murklor i Skåne

0 697 visningar
3 svar

Murklor

Monica Nilsson

26 apr 2021 kl. 00:33

Var, när och biotop ska man leta murklor i Skåne

0 6053 visningar
5 svar

Priser på stenmurklor???

Dieter Endom

12 maj 2005 kl. 10:28

Läste inlägget av Bo Reyer angående försäljningspriser på stenmurklor.
På vilken planet bor du Bo? 3000.- - 4000:- spänn/kg för torkade stenmurklor. Jag kan köper murklor för 560:-/kg plus moms hos ICA Meny,
Grönsakshallen Sorunda och Martin Olsson Restauranggrossisten. Kom ner på jorden och låt bli att ge råd om saker du inte verka ha den blekaste om.
Köksmästare

0 462 visningar
1 svar

Vad är detta ?

Katarina2

3 maj 2021 kl. 12:18

Hej,
Andra försöket nu med bilderna
Har hittad konstigt påväxt nära huset, vad är detta ? Vad göra ?
Är 15 centimeter lång och 3-4 centimeter bred . Kanske trollsmör ?

Tack och hälsningar Katarina

0 421 visningar
0 svar

Vad är detta )

Katarina2

3 maj 2021 kl. 12:16

Hej, Har hittad konstigt påväxt nära huset, vad är detta ? Vad göra ?
Är 15 centimeter lång och 3-4 centimeter bred . Kanske trollsmör ?

Tack och hälsningar Katarina

0 1708 visningar
10 svar

Odlad stolt fjällskivling

Elisabeth Bååth

25 jul 2009 kl. 22:08

Nu har en av mina favoritsvampar växt upp i trädgården, visserligen odlad men..
vi bor ju i Västerbotten.Efter allt regn så kommer svamparna upp, har sett allt från kremlor, bläcksvampar, vaxingar, små små kantareller mm.

0 594 visningar
2 svar

Vilken

Ritchi

25 apr 2021 kl. 14:27

Fan idag

0 507 visningar
1 svar

Hjälp med identifiering

sprang123

25 apr 2021 kl. 20:01

Hej, jag har hittat vad jag misstänker skulle kunna vara sprängticka på en av mina björkar? Stämmer mina misstankar eller vad är det för någonting som växer på björken. Är det sprängticka eller vad är det för något igentligen?

Tacksam för svar

2 13076 visningar
32 svar

Trädslag och tickor - Asp

Irene A

26 mar 2007 kl. 09:46

Jag har gjort en lista över tickor på asp också.
Det kanske kan vara en liten hjälp att veta vilka arter som är vanligast förekommande på ett träd om man vet trädslaget?

1. aspticka
2. zonticka
3. rävticka
4. barkticka
5. hjortticka
6. platticka
7. blek blåticka
8. borstticka
9. veckticka
10. stor aspticka
11. svedticka
12. ockraporing
13. hartsticka
14. björkmussling
15. klyvporing

Några av arterna har förmodligen hamnat högre upp i listan på grund av att de är signalarter oc…mer…

0 1099 visningar
7 svar

Ticka på lind

Oppeberga

19 apr 2021 kl. 11:05

Hej! Jag hittade denna på en lind utanför Vingåker i Södermanland. Den är hård, ca 7-8 cm bred, och växer ca 10 m upp på en sidostam, vid grenkragen på en tidigare släppt gren. Den står som vårdträd, någorlunda för sig själv. I närheten växer ek, asp, björk, al, krikon, äpple, hägg, syrén, olvon, brakved, rönn mm.

0 817 visningar
0 svar

Ticka på Gran låga

nikenN

21 apr 2021 kl. 18:26

Hej i Hälsingland och bredvid en bäck i granskog på låga av Gran hittade nått intressant som skymtades en bit bort, fick vända på lågan.kan inte artbestämma på egen hand och komma till säker art . Nyfiken.  Ni som är riktigt säkra på dessa, tror ni att ni har en susning om detta utifrån bilderna och information. ämfört med bl a citronticka (går den på Gran?), Gräddticka, Gräddporing… men kommer inte långt

0 956 visningar
2 svar

Jordstjärnor i trädgården

Semiramis

20 apr 2021 kl. 12:28

Såna här jordstjärnor dyker upp i min trädgård. Är det tecken på nåt bra eller dåligt? Bilden är tagen nu på våren, själva stjärnan är brun och inbokad.

0 482 visningar
0 svar

Tick -fråga Grädd ticka/poring ?

nikenN

19 apr 2021 kl. 14:01

Hej På undersidan av granlåga i granskog. Granlågan är vid en bäck. Hälsingland

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone