Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 366 visningar
42 svar

Nytt rekord?????

Skogstrollet

27 jan 2009 kl. 11:37

Igår gjordes 16380 klick.

0 573 visningar
53 svar

upprop för vargen

Jajo

14 feb 2009 kl. 23:24

Skriv på för vargen
http://upprop.nu/0450

0 256 visningar
0 svar

Bo från Örebro

Tina Nordberg Kolsva

19 feb 2009 kl. 14:14

var snäll och kontakta mig.Jag har en fråga till dig.
tina_nordberg@hotmail.com

0 395 visningar
7 svar

Har frågat innan men vad?

"JAS" Helsingborg

7 feb 2009 kl. 19:28

Jag har haft denna innan tillsammans med Raggdvärgmussling och Gråskål Mollisia Cinerea. Sven-Åke konstarerade att det troligen rör sig om en gelésvamp men han kan dem inte. Är det någon som har någon aning am vilken det kan vara?

0 317 visningar
6 svar

Svåridentifierade svampar?

Svampsmurfen

18 feb 2009 kl. 21:13

Vad kan detta vara för svampar?’

0 930 visningar
12 svar

grön träbit

buffy

16 feb 2009 kl. 20:48

Träbiten på bilden har tillhört en lika grön trädgren som låg liksom splittrad på marken i ett kärrigt område med massor av små björkar. Jag fotade träbiten på ett rött burklock för färgjämförelsens skull, den är väldigt blågrön, man kan tro att den är färgad på “konstgjort” sätt. Är det grönskål som har givit färgen?

0 437 visningar
8 svar

Zonticka?

Enelie, Linköping

16 feb 2009 kl. 22:46

Inte världens bästa bilder men…
kan det vara Zonticka (eller kanske något annat)?
Storlek 3-4 cm

0 386 visningar
7 svar

Svamp

"JAS" Helsingborg

17 feb 2009 kl. 09:05

http://media.hd.se/serier/sigge/sigge.20090217.jpg

10 grader kallt och en kall nordvästan strålande sol i HBG.

0 592 visningar
16 svar

löst en gåta?

svampstaff

13 feb 2009 kl. 23:25

Vad beträffar trollhand.
Ganska enkelt, när man tänker efter:)
Man kan väl säga att den gynnats av människans framfart genom landet.
Och med tiden lär dom bli fler.
Tänker inte avslöja än vad jag kommit fram till, måste ha en vecka eller två till på mig, för att ha “kött på benen” inför dom “stora”:)

0 469 visningar
15 svar

Spår efter vadå?

gunhild i Kåddis

15 feb 2009 kl. 11:58

Fotade detta med mobilkameran i dag när jag åkte skidor. Någon hade dykt ner och tagit en råtta, men vem?
Saknar min kamera!

0 309 visningar
4 svar

Senaste namn

H-O T på Hvilan

17 feb 2009 kl. 11:06

När man vill ha reda på senast gällande namn på kulturväxter går man in på “Svensk Kulturväxtdatabas” och får rätt namn. Finns det någon motsvarande databas för senast vetenskapliga namn på svampar?

0 851 visningar
12 svar

Rotticka

gunhild i Kåddis

14 feb 2009 kl. 09:48

Startar en ny tråd om rotticka med att klistra in Skogsfruns inlägg från en tidigare fråga.
“Jag hade tänkt tillägga att rotticka är väldigt bunden till gran, men så kastade jag för säkerhets skull en blick i Klas tickbok. Lärde mig då att det finns två typer (arter?), varav den ena även växer på lövträd. Den är dock inte hittad norr om Mälardalen, vilket kan förklara att jag inte har sett den. Ska man följa Niemeläs terminologi är det tydligen inte Heterobasidion annosu…mer…

0 581 visningar
12 svar

Nerskräpning

Hasse i hörby

15 feb 2009 kl. 08:11

Under en tur i skogen igår fann jag massvis med skräp.Hur tänker folk när de inte orkar ta med sig skiten hem?Det blir bara värre och värre tyvärr.

0 265 visningar
0 svar

Lysticka köpes!

Elisabeth J

15 feb 2009 kl. 21:57

Hej!

Finns det någon som har lystickor att sälja,de ska helst vara plockade på hösten då det är mest färgämne i dem.

Mvh Elisabeth

0 546 visningar
3 svar

Lysticka problem!!!

Elisabeth Jansson

10 feb 2009 kl. 07:15

Hej på er alla svampfärgare!

Nu har jag färgat med lysticka och jag får inte den klara lila färgen,det var likadant sist jag färgade!
Beror det på svampen?
Eller att jag har i för mycket ammoniak eller vid fel tidpunkt?

Jag gör så här:
Fördelar lystickorna i en mindre kastrull och slår på en skvätt amoniak det kan bli kanske en kork eller två sedan får det koka i cirka 15 minuter,sedan silar jag och fyller på med mer vatten och sedan lägger jag i ullen och färgar.
Har betat…mer…

0 275 visningar
8 svar

Hur många har ni provat?

Svampsmurfen

14 feb 2009 kl. 01:23

Hur många svampar har ni provat att äta? Har ni räknat?

0 331 visningar
7 svar

En eloge..

svampstaff

14 feb 2009 kl. 21:11

Till NadaL. som snappat upp att rapportera allt till artportalen med bilder, som jag gjort.
Kanske snart en förändring sker, där man inte bara släger in rapporter på det ena sällsynta, än det andra utan bilder?!
Det måste bli en skärpning på det framöver, förhoppningsvis med yngre välvilliga rapportörer med kamera.

0 270 visningar
3 svar

Upprop mot vargen

"JEF"

15 feb 2009 kl. 02:43

Klicka på länken och gå med…
http://upprop.nu/83W2

0 608 visningar
18 svar

Bildredigeringsprogram

gunhild i Kåddis

14 feb 2009 kl. 18:19

Vilket bildredigeringsprogram rekommenderar ni? Jag har laddat ner och lekt lite i Picasa 3. Kolla in mitt trollcollage.

0 306 visningar
4 svar

Sluta hacka!!!

"JEF"

14 feb 2009 kl. 23:34

Det är på senaste tiden så många fina o roliga inlägg som halkat snett. Fattar inte att det ska vara så svårt att hålla sig till rubriken som är satt av inläggsförfattaren. Jag tycker det är lite oförskämt att inte respektera detta mer…Självklart så kan ju en diskission ta vida svängar ibland men det får väl vara måtta på allt. Sedan är jag himla less på att det hackas så mycket på svampstaff när många av oss vid det här laget borde veta hur saker o ting ligger till…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone