Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 315 visningar
4 svar

Liten fråga, ej svamp

Madde Småland

7 feb 2009 kl. 12:18

Hej. Vi har fått hem en väderkalender med bondepraktika. Min fråga är om ngn av er vet hur väl det stämmer. Det enda jag vet sen tidigare är att de senaste 8 åren har stämt med anders dag.
Har ni själva ngn dag ni kollar vädret på för att veta vilket väder som kommer senare under året?
Finns det ngt datum ni vet att man kan kolla på?
Tyvärr står det inte med ngn stans hur svamprikt året blir vid visst väder viss dag, däremot bär finns med.

0 204 visningar
8 svar

Helena

klas jaederfeldt

4 feb 2009 kl. 15:01

hur är det med våra Bomber har de kommit????

0 271 visningar
5 svar

Några frågetecken

svampbob

7 feb 2009 kl. 17:56

Klibbticka på tall?
Och sen på björk?
Nr 3 är väl tallticka?

0 174 visningar
4 svar

Vad är detta?

E.G

7 feb 2009 kl. 14:53

Växte på björk

0 1446 visningar
8 svar

Krös?

NadaL, Umeå

7 feb 2009 kl. 09:33

Den här krös fotade min man i slutet av april.Länge har vi funderat på vad det kan vara,men är osäkra.
Tacksamma för förslag.

Det kommer en till.

0 289 visningar
0 svar

Tipsar om fin hemsida

Evus

7 feb 2009 kl. 12:53

Hej svejs allesammans.
Jag måste bara tipsa er om en jättefin hemsida

http://www.naturplats.com/

Ha det bra, hälsar

0 405 visningar
6 svar

Fjäril eller svamp?

Ernst i tybble

5 feb 2009 kl. 20:55

Konstig sak jag fann idag.

0 240 visningar
4 svar

Behöver namn förslag igen

Madde Småland

6 feb 2009 kl. 19:03

Förra helgen hittade jag de här.
Hade tänkt återvända i helgen för bättre bilder men får inte möjlighet till det. Hoppas ändå att ni kan se tillräckligt för att ge förslag.

Första serien: vitaktig ticka med inslag av ljus-grön färg. Växte på eklåga 5 meter från sjökanten.

0 313 visningar
5 svar

Hej

svampstaff

6 feb 2009 kl. 21:17

istället för att förstöra för er, har jag lagt in en del av mina fynd sen nyår på artportalen, samtliga med bilder, för otvivelaktig bedömmning.

0 263 visningar
3 svar

Vem gör vad med vem?

"JAS" Helsingborg

6 feb 2009 kl. 20:01

Vem gör vad med vem? Kan inte öppna den tråden så jag får göra en ny. Angående dynan i den tråden så är det en Hasseldyna Hypoxylon howeanum.

0 392 visningar
23 svar

Denna har nog inte många sett eller?

"JAS" Helsingborg

13 jan 2009 kl. 20:47

Idag hittade jag en som jag inte trodde att jag skulle hitta. Den gör verkligen skäl för namnet. Det skulle vara kul att veta lite om den, jag vet att vi har diskuterat olika former av den men har vi nämnt denna helt vita formen?

0 322 visningar
2 svar

Varning ej svamp

gunhild i Kåddis

6 feb 2009 kl. 17:14

Så här ser det ut på många håll i Norrland, men vad är det på bild 2?

0 426 visningar
11 svar

Se djur live

Mossning

5 feb 2009 kl. 21:24

Här kan man se en massa djur live, rovfåglar, småfåglar, älg, vildsvin, etc.

http://tv.eenet.ee/siga

0 230 visningar
5 svar

Tråkiga lämningar.

Blunder

5 feb 2009 kl. 22:54

Tänkte vissa några svampbilder från dagen, som omväxling.

0 224 visningar
1 svar

Svampställe

Hasse i hörby

6 feb 2009 kl. 15:13

Sorry jag kunde inte låta bli

0 252 visningar
0 svar

Ej svamp men vacker natur

Hasse i hörby

6 feb 2009 kl. 15:12

Från yosemite national park

0 722 visningar
8 svar

vad trött jag blir

stisse/mjölby

5 feb 2009 kl. 16:10

Är det inte dags att höja sig lite från sandlådenivån snart?.Jag älskar allt som har med svampguiden att göra,men senaste gångerna jag har varit inne på forumet har det bara varit en massa jävla tjafs!.Själv tänker jag inte lägga mig i svampstaffs vara eller icke vara här på forumet.kan vi inte försöka hålla en vänligare ton gentemot varandra?.Själv ser jag fram emot att komma ut i murkelskogen så snart det blir dags.Har läst en del om bombmurklor på forumet.Är den ätlig…mer…

0 262 visningar
4 svar

Spindel

Tina Nordberg Kolsva

5 feb 2009 kl. 23:13

Leksak för den som vågar

http://www.onemotion.com/flash/spider/

0 369 visningar
42 svar

Fel spår?

svampstaff

4 feb 2009 kl. 01:09

Nu förstår jag, äntligen!
Svampplockare är ynkryggar, som flyr samhället, gärna lever på bidrag, pga. påhittade åkommor.
Oftast finner man dom i övre medelåldern 55+ eler äldre.
Elallergi? eller ischias? eller andra skador som gör att ingen kan plocka svamp?????

Men ändå levereras tusentals ton av svamp av okända:)
visserligen är jag blond! men inte dum i huvet..

0 553 visningar
8 svar

Röksvampar ?

NadaL, Umeå

5 feb 2009 kl. 18:54

Behöver hjälp!
Tacksam för förslag.

Kommer flera bilder.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone