Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 452 visningar
12 svar

Varning för telefonbedragare.

gunhild i Kåddis

12 dec 2008 kl. 16:47

Fick just ett samtal från ett hemligt nummer,där en engelsk röst berättade att jag vunnit en resa till Karibien, och jag skulle slå 9an, där slutade jag eftersom jag läst i tidningen om de som hade blivit lurade att sedan lämna sitt kortnummer för att få pengar. Bara att slå 9an kostar pengar, så se upp.

0 378 visningar
11 svar

svampstaff

gunhild i Kåddis

12 dec 2008 kl. 14:42

Vet du exakt var du hittat platt-tickan med gallbildningarn (har du kanske gps?)Jag har kontakt med en entomolog Struwe i Värmland som antecknar alla fyndplatser. Han har också lyckats kläcka fram en fluga (från Umeå). Han är intresserad av att veta var du funnit dina.
Bifogar en egen bild.

0 335 visningar
7 svar

Leos / Luciahälsningar

"JAS" Helsingborg

12 dec 2008 kl. 09:00

Luciahälsningar från HBG.

0 379 visningar
3 svar

Tyvärr!!!!

svampstaff

12 dec 2008 kl. 20:43

Inga bilder idag.Till en dels glädje och nåns sorg:)
Men håller på med mitt “människans första steg på månen”.Ett stort steg för mig, ett litet för männskligheten. Kastar skitkameran nu och startar etapp två i fotandet:) ska bli kul, RIKTIGT kul…

0 331 visningar
4 svar

Små godingar

Tina Nordberg Kolsva

12 dec 2008 kl. 17:00

och andra minnesvärda.

0 684 visningar
18 svar

OT - Igelkottshjälp

buffy

8 dec 2008 kl. 12:23

I går kväll hörde jag hur det rasslade i en ljusbrunn vid ett källarfönster, och när jag gick och tittade, satt där en igelkott. En stund senare hade den retirerat in i en lövhög i ena kanten av ljusbrunnen, men senare på kvällen var den ute o visade sig igen. Jag satte ned en skål vatten till den, den reagerade inte mkt. Nu undrar jag vad som är bäst att göra, låta den vara kvar i ljusbrunnen som den inte kan klättra upp ur själv och se till så att där finns vatten hela vint…mer…

0 582 visningar
4 svar

Fries, latin och annat

Jan A, Uppsala

12 dec 2008 kl. 12:54

Apropå Fries Systema i tråden “Sockerkrös”.

För rätt länge sen lade jag ut dessa tips om ffa latin men också om andra språk.
Filen är nyreviderad men jag har inte letat upp flera källor. För gratis hemladdning/-tagning av Fries, se “Sockerkrös”!

Cavallin, Christian. Latinskt lexicon. 1-2. Revid. uppl. Sthm 1873.

CAVALLIN, CHR. Latinskt Skol-lexikon. I alfabetisk uppställning utarbetadt.
(Detta verk är jag lycklig ägare till.  Finns i massor av utgåvor, min från 1919)
(Cavall…mer…

0 298 visningar
2 svar

Länk till svampböcker

Svampsmurfen

12 dec 2008 kl. 02:06

Här är en länk där du kan läsa hela svampböcker och artiklar. Eller söka på “fungi” eller annat svamprelaterat. Utifall att ni inte redan känner till sidan.

http://www.scribd.com/search?query=mushroom

0 339 visningar
4 svar

Hjälp,. ingen ordning!

"JAS" Helsingborg

12 dec 2008 kl. 14:24

Jag har slarvat lite med att namnge de svampar som jag har fått hjälp med här och nu försöker jag leta reda på rätt tråd men det är många med min signatur :)) Så nu behöver jag hjälp med några igen, får se hur det går.

0 325 visningar
10 svar

En luring en fuling?

"JAS" Helsingborg

12 dec 2008 kl. 09:33

Kan ni gissa denna?

0 668 visningar
20 svar

Trött, hungrig, & besviken

"JAS" Helsingborg

2 nov 2008 kl. 19:55

Nja, så farligt är det inte men det blev inte en enda matsvamp idag! jag var lite kaxig när jag sa till sambon att jag skulle iväg och skörda lite Ostronmussling, målet var Råån, uppströms från motorvägen där jag i flera år hittat gott om denna utmärkta matsvamp men idag inte ett liv och jag undrar varför jag har ju hittat på mina andra ställen tidigare i år? Nå det blev en del andra fynd i alla fall. Här kommer några serier med lite färgklickar.

0 1091 visningar
39 svar

Svamp eller bomull?

Nilla59

9 dec 2008 kl. 14:57

Jag trodde detta var fjädrar när jag såg dem på långt håll. Vet inte om det är svamp eller växt, bomullsplanta är det ju inte.

0 446 visningar
6 svar

Två frågetecken

gunhild i Kåddis

11 dec 2008 kl. 14:52

Vad har jag på första bilden, den växer på en död trästam i ett snår med al och sälg.
Det svarta på veden, på andra bilden har det orsakats av nån ascomycet? Lågan var mycket missfärgad mot svart.

0 383 visningar
10 svar

Gunhild??

svampstaff

12 dec 2008 kl. 02:50

Du verkar vara en hejare på tickor!
Dom här gäckar mig än!
Skrev tidigare att det var på AL. Men det är på en mkt.gammal ek (tror jag) väldigt platta och stora..Den tickan med tändaren på var omkring 40cm bred…Kanske får åka dit igen, med nya kameran:)

0 497 visningar
7 svar

Röksvampar/ordning på bilderna

Lena J

11 dec 2008 kl. 19:49

Försöker få ordning bland mina svampbilder.
Kan jag få hjälp att sätta namn på dessa bilder?

0 817 visningar
13 svar

Sockerkrös

klas jaederfeldt

10 dec 2008 kl. 22:38

Exidia saccharina, en svamp som växer på tall, enligt Ryman mindre allmän, detta var trots att jag ränner jämmt i skogen bara 4 fyndet för mej,i mikroskopet skiljer sig denna svamp från Brunkröset på att den har korvformade sporer, Brunkröset har mer eller mindre runda, sedan växer Brunkröset oftast på lövved, ibland även på gran

0 514 visningar
12 svar

En märklig gröngul skål?

"JAS" Helsingborg

10 dec 2008 kl. 19:21

Hittade denna lilla ansamling på Fågelbär idag, först trodda jag att det var någon alg men vid närmare titt så liknar det en skålsvamp tycker jag, några förslag på vad det kan vara?

0 485 visningar
3 svar

En översnöad vedhög

gunhild i Kåddis

11 dec 2008 kl. 15:05

Passerade denna vedhög med blandat innehåll kunde inte se vilka träd den innehöll. Detta växte på sågade kortsidor. vilka är det?

0 1016 visningar
13 svar

cinnobergömming

Nilla59

7 dec 2008 kl. 14:15

Jag har åter hittat något som liknar cinnobergömming. Finns det något sätt att säkert veta om det är det?

0 293 visningar
10 svar

Dallergröppa

Tina Nordberg Kolsva

11 dec 2008 kl. 16:32

är det väl, men jag misstänker att stubben de växer på är gran. Hur går det ihop?

Bild 2-3
Funderingar på blek nagelskivling.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone