Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 268 visningar
4 svar

Lite klibbisar tror jag..

svampstaff

11 dec 2008 kl. 15:30

Från staffanstorps naturreservat idag…

0 257 visningar
0 svar

Svampstaff!!

ullis

12 dec 2008 kl. 06:07

Är lite nyfiken, blir det några staffe-valpar??

0 342 visningar
9 svar

Skålar från hässlet

Tina Nordberg Kolsva

10 dec 2008 kl. 19:32

men de växte på asp, ca 5 mm stora. Tips önskas.

0 354 visningar
5 svar

Vad är detta då??

"JAS" Helsingborg

10 dec 2008 kl. 20:11

Först trodde jag att det var Citronskål men så ändrade jag mig till Grönpricksdyna men nu tror jag inte på det heller, är det någon som vet. Alla 3 bilderna är jag rätt säker på föreställer samma fast i olika stadier. Tyvärr är det inte bästa skärpan men det duger nog hoppas jag.

0 564 visningar
21 svar

Klas/ tråden en massa tickor

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 10:52

Kan du gå in och kolla en gång till och eventuellt rätta till något. Så vad skall jag göra med den Gula om du inte vet???Vem vet då?

0 258 visningar
0 svar

Någon lavkunnig hjälp!

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 20:38

Kan någon av er som är hemma på lavor kolla in min tråd “En märklig gröngul skål?” Vore tacksamm för lite hjälp där.

0 285 visningar
7 svar

Mkt skinn blir det..

svampstaff

11 dec 2008 kl. 15:40

Men i brist på annat så.

0 326 visningar
5 svar

Har jag rätt?

Nilla59

10 dec 2008 kl. 18:13

Bild 1 Gullkrös de jag sett innan var mer genomskinliga.
Bild 2 Stubbhorn
Bild 3 Grönskål (för sent för det kanske)

0 293 visningar
5 svar

Ticka på stående död björkstam

gunhild i Kåddis

11 dec 2008 kl. 14:54

Är det vanligt med alticka på björk?

0 325 visningar
5 svar

Missfoster på Hassel?

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 12:48

Mjuka och “lösa” i köttet, det fanns 6 st olika. jag mistänkte eventuellt Judasöron men de går inte på Hassel, så vad kan det vara? 3-4cm långa.

0 1596 visningar
7 svar

Roliga historier.

"JAS" Helsingborg

11 dec 2008 kl. 08:32

Inget med svamp men gott för humöret.
Några vitsar
Frun vaknar mitt i natten av sin mans högljudda snyftningar från
vardagsrummet. Hon går ut till honom och ser att han gråter så ögonen
nästan trillar ut.
-Vad är det? frågar hon.
-Kommer du ihåg för 20 år sen när jag gjorde dig på smällen och din
farsa sa att jag antingen gifter mig med dig eller åker in i fängelse?
-Ja visst, älskling. Hur så? Mannen flämtar efter luft mellan
snyftningarna.
-Jag skulle ha blivit frigiven ...mer…

0 323 visningar
3 svar

ticka med gallbildning.

svampstaff

11 dec 2008 kl. 15:11

Idag med Gunhild:)

0 280 visningar
10 svar

hjälp med svampfoton

Lena J

10 dec 2008 kl. 16:34

vill ha hjälp med namn på svampbilder från tidigare i år

0 448 visningar
20 svar

En massa tickor vilka?

"JAS" Helsingborg

10 dec 2008 kl. 17:57

Här kommer ett helt gäng tickor från idag närmare bestämt från Råådalen Vallåkra 10km sydost HBG.
Serie 1 växte på Fågelbärslåga och jag tror att det kan vara en Lysticka eller? (har inte provat med några kemikalier ännu)

0 341 visningar
2 svar

Borstticka?

Nilla59

10 dec 2008 kl. 18:22

Är bild 1 borstticka
och vad är bild 2 för något? Någon som vet?

0 264 visningar
13 svar

Lattjardag med kameran!

anithau

10 dec 2008 kl. 13:02

Ingen svamp el tickor, men annat som finns i naturen. Inte perfekta men ok ändå.

0 591 visningar
6 svar

vad för stubbticka??

svampstaff

10 dec 2008 kl. 16:42

Stora som dasslock..

0 284 visningar
8 svar

kul tickor idag..

svampstaff

4 dec 2008 kl. 18:44

Mängder med eldtickor? Annars vad heter dom?
Sen en mkt. vacker ticka på al intill motala ström..

0 214 visningar
4 svar

Egentligen Flammulína jakt

"JAS" Helsingborg

10 dec 2008 kl. 21:48

Idag åkte jag egentligen bara ut för att skörda lite Flammulína men det blev en massa annat oxå många tickor blev det och hättor, krös och så klart Ostronmussling:))

0 241 visningar
7 svar

suddiga skinn..

svampstaff

10 dec 2008 kl. 16:59

Och stora krös:)
dom oranga krösen?heter dom samma som dom gula?gullkrös..

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone