Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 502 visningar
15 svar

svart trumpet svamp

katarina

7 dec 2008 kl. 00:07

jag har äntligen hittat svart trumpet svamp efter 20 år.dock bara 4st små.köpte sedan torkade på coop.gjorde sedan en sås som blev väldigt god.jag undrar nu om det finns någon som ev kan tänka sig att sälja lite torkade svarta till mej?

0 504 visningar
4 svar

Cinnobergömming 2 stadier

"JAS" Helsingborg

10 dec 2008 kl. 17:20

Läste om detta på forumet i går, i Nilla59es tråd och idag så var de bara där när jag kom ut i skogen. Märkligt för jag hade ingen aning och jag har aldrig sett det förut men här kommer 3 bilder på gömmingens 2 stadier.

0 271 visningar
8 svar

gud så snyggt:)

svampstaff

10 dec 2008 kl. 00:59

högerklicka och spara som skrivbordsunderlägg (för er normala)..satan vad fint det blev:)

0 274 visningar
7 svar

En handfull snö...

gunhild i Kåddis

9 dec 2008 kl. 22:41

Eller snarare is kanske. Trollen verkar inte frysa.

0 493 visningar
6 svar

Blahablaha-öarna!!

Stefan HBG

9 dec 2008 kl. 20:43

Hur gick det där JAS, några funghis att tala om??
Drar iväg själv imorgon, några tips i stenöknen??

0 276 visningar
10 svar

Bert trofhy!!

svampstaff

8 dec 2008 kl. 23:00

En sak om jag ska tävla mot honom!Att han får minst 15 minuters försprång!Att all svamp ska vara rotrensad! Sen kan vi snacka Bert!! Tror ärligt inte det finns en suck för honom:)

0 287 visningar
11 svar

Dagens svampar..

svampstaff

9 dec 2008 kl. 22:18

Ingen hitt!
Men nån klibbticka tror jag..och några ollonskålar, eller vad dom heter? Set ut som ekollonskal..

0 227 visningar
4 svar

Han har höga tankar..

svampstaff

9 dec 2008 kl. 22:15

Oj oj aspen är över 20meter hög hehe…snart vippar den:)
Och blir en svamplåga..

0 2870 visningar
19 svar

Svart trumpetsvamp

Anette

22 sep 2008 kl. 15:33

Hej alla! Vilket trevligt forum! (Förutom vissa troll, då, men bittra, ensamma och sjuka människor finns det överallt…). Jag snubblade över det här forumet när jag googlade på biskopsmössa…. 

Till saken:

Nybörjare som jag är, så har jag haft den enorma turen att trilla över mängder med svart trumpetsvamp… Hittills har jag torkat allt, men i dag tänkte jag prova lite för att smaka, jag har ju aldrig smakat förut…

Hur smakar man bäst? Steka lite svamp i smör eller ol…mer…

0 638 visningar
15 svar

Hjälp!

Robban O-hamn

9 dec 2008 kl. 19:08

Om man hittar detta på sin garage dörr är det då dax att måla? Och
är det en svamp typ Slem svamp?
Rötsvamp?

0 581 visningar
21 svar

Skinn, Ticka eller vad??

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 21:03

Är inge bra på att leta idag, har varit på Julmarknad med familjen så nu tänkte jag vara lat. Vad är det för lila saker jag har hittat?

0 281 visningar
13 svar

favoriter

stisse/mjölby

9 dec 2008 kl. 14:25

Hej på er!.tänkte höra vilken favoriträtt ni har med svamp.skulle vara kul att kanske utvidga mina svampmatlagningskunskaper med tips från er.min egen favorit är utan tvekan stuvad kungschampinjon kryddad med endast en nypa salt.att lägga i krustader eller på varm smörgås med västerbottenost.

0 498 visningar
4 svar

Svam, färsk / torkad vikt.

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 18:00

I dag har jag torkat lite svamp och så här blev det.
Judasöron 1 kg = 42g.
Trattisar 1 kg = 58g.
Ostronmussling 1kg. = 67g.
Men då måste beaktas att svampen är rätt blåt så här års och Judasöronen innehåller så klart alltid mycket vätska men speciellt nu i början av tillväxten, den är som en gelé klump.

0 1480 visningar
28 svar

Tickor

Tina Nordberg Kolsva

8 dec 2008 kl. 12:53

och annar smått o gott.
1.På hassel 10 cm ser ut som en bulle.Är det så enkelt som klibbticka? Fick ingen klibbtickekänsla.
2 På hassel, lurar på Hasselticka, Dichomitus campestris. Det är väl förstås inte rätt, men av misstagen lär man.
3 Hassel den med. Ingen idé.

0 427 visningar
16 svar

Stort öra !

Robban O-hamn

27 sep 2008 kl. 00:44

Försöker igen med dessa bilder.
Hur stora kan dessa bli.(Haröra?).
Första två bilderna är samma grupp.
Tredje är en annan grupp tre meter vid sidan. Plockade trumeter i Ek snår där dessa stod.

0 259 visningar
7 svar

2 tickor, ett skinn vilka??

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 09:02

Båda tickorna växer på Al, 2 bild serier, vet ni vilka de är? Jag gör det inte :(

0 230 visningar
5 svar

En slemsvamp till, Hua!

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 17:50

Det är gott om denna gula slemsvamp just nu och den tycks gilla svamp?

0 272 visningar
5 svar

Sist men inte minst Klyvblad???

Nilla59

9 dec 2008 kl. 15:08

Jag undrar om detta är klyvblad på bild 1 och 2?
På bild 3 kanske purpurskinn?

0 372 visningar
3 svar

Björkdyna

n

9 dec 2008 kl. 14:53

Dessa hittade jag på björklåga. Googlade på björkdyna men tror inte det är det. Någon som vet. Mycket nyfiken!

0 330 visningar
6 svar

Urk Gul Rottryffel

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 23:19

3 Bilder på Gul rottryffel, just nu i mängder i mina skogar.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone