Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 612 visningar
19 svar

Lite blandat ögongodis

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:35

Två skålar, Ögonskål men vilken? Och så en liten vit skål??

0 274 visningar
2 svar

Vad är detta?

Nilla59

9 dec 2008 kl. 15:03

Vad är det som växer ut från jag tror det är granved (eller al)
Bild 1 en ticka av något slag
Bild 2 underifrån
Bild 3 Gul slemsvamp

0 325 visningar
5 svar

En liten som vuxit, vad?

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 17:47

Denna har jag haft vid 2 tillfällen innan men det har inte gått att få ordning på den, jag har fått flera förslag men jag har inte varit nöjd, det är ju svårt med bilder. Men nu har den vuxit till sig och nu liknar den en pytteliten mussling, är det någon som kan nu? Vi pratar alltså en 5-6 mm.

0 652 visningar
8 svar

På levande och död hassel

Jan A, Uppsala

7 dec 2008 kl. 22:01

I det kalla regnet i går hälsade jag på trollhandshasseln – nu med fyra frk! Den stora 95 mm ’lång’ och 60 bred.
Denna frk sambor på EN död och EN levande del av hasselbusken, c. halva på vardera. På den levande finns ytterligare två frk.  Nära dessa har en klenkvist med kantöra klistrat sig fast men nu nästan helt ramlat bort.  På den döda, med gott om kantöron, finns en mm-liten nykomling! Detta var för de trollhändiga!

Och på en c. 9 cm grov, död hasselstam liggande…mer…

0 261 visningar
4 svar

Vilken champinjon?

Tomas K

8 dec 2008 kl. 22:28

Hittade dessa champinjoner i mitten av september i Umeå. Växtplats var under gräs, barr och löv bland unga tallar, asp, björk m.m. De yngre exemplaren doftade svagt av mandel (om jag inte bara inbillade mig…). Jag dristade mig till att äta de som var finast, och de smakade gott. Men vilken art kan det vara?

0 263 visningar
2 svar

Advent

Tina Nordberg Kolsva

7 dec 2008 kl. 20:15

Trevlig 2:a adventskväll önskar jag er.
Skönt att vara inne i stugvärmen efter dagens tur.

0 276 visningar
4 svar

Vad roligt...

Nilla59

9 dec 2008 kl. 13:24

Vad roligt att forumet är så aktivt fast det är december. Det finns ju svampar hela året och det märks här på alla fina foton.

0 728 visningar
9 svar

Schizophyllum

Nilla59

7 dec 2008 kl. 18:55

Jag var ute och googlade på om det finns flera arter av klyvblad. Hittade bara en.
Däremot hittade jag en ev tusenfoting vid namn Schizophyllum sabulosum.

Vanligt klyvblad heter om inte jag har fel: Schizophyllum commune
Anledningen till att jag sökte var att jag tror att jag hittat klyvblad skall fota imorgon.

Någon som vet?

0 264 visningar
7 svar

Dagens

Tina Nordberg Kolsva

7 dec 2008 kl. 20:25

Tog en tur i ett snöfritt hässle, hittade många sorter. Räknat till 47 olika arter. Tickor , skinn, krös mm.mm.
Blev ganska förtjust i borsttickorna som samsas med vad jag tror är vårtkrös.Undrar om en liten mus använt den som dass?
Gullkrös står alltid högt hos mig.
Vårtplättarna kan man inte bara gå förbi, även om man sett dem mååååååååånga gånger förut.

0 569 visningar
17 svar

Brrr Viter hättor

"JAS" Helsingborg

6 dec 2008 kl. 13:27

Här kommer några serier sammanlagt 9 bilder på Vinterhättor (tror jag), på de 2 sista bilder är det någon mysko klump, det kanske är något angrep just på Vinterhättor?

0 258 visningar
2 svar

Gelé, Krös eller vad ?

"JAS" Helsingborg

9 dec 2008 kl. 08:59

Bild ett kan ni gissa på, jag kliade mig i huvudet första gången jag såg den men nu vet jag vad det är. Svaret kommer i nästa bildserie. Här kommer 1 bild, lycka till och inte tjuvtitta på nästa :)

0 280 visningar
3 svar

En eloge..

svampstaff

8 dec 2008 kl. 22:47

Till två grabbar på forumet…som trotsat gnället från vissa:)
Grabbar som sporrar mig,taggar mig att bli bättre:)
en eloge till “jas” och KlasJ..
killar som fattar livet…

0 411 visningar
5 svar

Dagens Skörd

"JAS" Helsingborg

8 dec 2008 kl. 20:47

Ha ni trodde väl inte att jag har varit i skogen utan att ta med lite mat hem?? Ostronmusslingar 2 kg. 5.hg Trattisar 8hg. Judasöron.

0 271 visningar
2 svar

Lagringstid i frysen?

Peva

8 dec 2008 kl. 20:29

Jag har frysen full av gammal svamp. Enligt alla regler så är lagringstiden 12 månader i frys. Vad händer sedan? Är det bara smaken som försämras eller förändras eller kan det bli hälsovådligt? Hittade lite rödgul trumpetsvamp från -98 som jag har svårt att slänga…..

0 271 visningar
2 svar

BirgittaD

"JAS" Helsingborg

7 dec 2008 kl. 22:55

Ledsen men det körde ihop sig och pappa kunde knappt gå och så lyckades han spilla ut mineralvatten på/i min telefon, jag fick den inte att funka fören i söndags förra veckan efter hemkomsten. Trattisar i Maspalomas hade varit fint, jag är faktiskt verkligen riktigt ledsen att det sket sig :((

0 2129 visningar
38 svar

under bältet

stisse/mjölby

2 dec 2008 kl. 19:19

tänkte lägga in en vits som är lite under bältet för att lätta upp stämningen lite i höstmörkret.eftersom den är ganska fräck så råder jag er som är känsliga att inte läsa den!.det var en spermie som hade bestämt sig för att bli världens snabbaste simmare.han tränade varje dag i väntan på den stora dagen.när dagen till slut inföll så stack han iväg med överljudsfart.han simmade och simmade tills han helt utmattad slog huvudet i något.allt var kolsvart,men han var lyck…mer…

0 278 visningar
13 svar

JULKLAPP TILL MICKE!!!

Bo Reyer

7 dec 2008 kl. 12:18

Det är säkert inte bara jag som tycker att Micke som startade och driver svampguiden har gjort sig förtjänt av en personlig julklapp från oss användare. Att be alla att sätta in ett antal kronor på svampguidens konto är i mitt tycke lite för enkelt. Därför efterlyser jag härmed en pålitlig person som kan ta på sig ansvaret att öppna ett postgirokonto där vi som uppskattar guiden kan sätta in våra bidrag. Tyvärr är detta lite väl sent påkommet, men om någon användare har ...mer…

0 349 visningar
10 svar

Tacksam för hjälp

Dieter Endom

8 dec 2008 kl. 11:16

6 bilder som jag inte har en aning om vad det kan vara.
1 = ?
2 = ?
3 = ?

0 336 visningar
13 svar

Oxå ögongodis

Dieter Endom

8 dec 2008 kl. 10:58

Vackra svampar men kolla priserna!

0 259 visningar
2 svar

Lakrits eller

Lena M

8 dec 2008 kl. 14:24

anis som endel beskriver doften hade de här svamparna som jag bröt loss i ett tallbestånd. vad heter de måntro ?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone