Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1290 visningar
8 svar

Eldticka eller fnöskticka?

Alxandrrrr

9 jan 2021 kl. 17:53

Eller någon annan. Djurgården, stående död björk.

0 458 visningar
4 svar

En uddaväxande ticka

Alxandrrrr

9 jan 2021 kl. 18:19

Gissar att den börjat växa när björken stod upp, och att den sen skjutit ut nya ”skott” efter att den fallit ner.

Djurgården, död liggande björk.

0 557 visningar
2 svar

Vårtkrös?

Alxandrrrr

9 jan 2021 kl. 16:28

Djurgården, död björk.

0 579 visningar
3 svar

Eldticka?

Alxandrrrr

8 jan 2021 kl. 23:19

Stockholm, innerstad. Växandes på lövträd, möjligen al.

0 570 visningar
4 svar

Liten svamp växande på lövträd

Alxandrrrr

8 jan 2021 kl. 23:39

Stockholm. Tacksam för svar!

0 564 visningar
1 svar

Ticka på döende lönn. Falköpings kommun.

Karl Hugo Fogelberg

6 jan 2021 kl. 12:59

Vad heter den?

0 931 visningar
4 svar

Krös?

HLilja

2 jan 2021 kl. 12:16

Förslag på vad detta kan vara som växer under vinterskivlingen?
Känns och ser ut som ett krös men hittar inga i den färgen. Som synes är den ljust rosalila.
Bohuslän nyår, stående död stam av troligtvis sälg. Fuktigt bäckområde.

0 1363 visningar
4 svar

Fem vackra krös

HLilja

4 jan 2021 kl. 18:22

Fem fina fynd från senaste veckan!
Har jag kommit fram till rätt slutsatser så är det:
Gullkrös
Opalkrös
Brunkrös
Lilakrös
Vårtkrös

0 548 visningar
1 svar

Lång och klen vintersvamp

HLilja

3 jan 2021 kl. 17:28

Bohuslän 3 januari.
Blöt lersluttning i bäckområde. Div lövträd, mest lönn och lind.
Glömde undersöka konsistensen. Kan ej känna någon lukt el smak för tillfället.
Fot ca 1 dm, hatt ca 3 cm.

0 639 visningar
4 svar

Ostronmussling?

sickan

3 jan 2021 kl. 16:22

Hej!

Kan detta vara ostronmussling? Växte på stubbe av vad vi tror är lövträd, Karlstad. Stark “svampdoft”, men ej illaluktande.

Vi har plockat ostronmussling en gång förut men då var den mycket gråare och inte alls så här brun som dessa är både på hatten och skivorna.

Tacksam för hjälp!

0 1167 visningar
1 svar

Gul svamp på träd

Bengt Arvidsson

4 jan 2021 kl. 10:18

Hej denna svamp växer i en ligusterhäck och på ett tulpanträd. Den är transparent i köttet. Platsen är västra Orust. Nösund.

0 621 visningar
5 svar

Daedalopsis?

Hans von Essen

1 jan 2021 kl. 15:07

På en låga i skogen nära Stora Alsjöns naturreservat i Södertälje kommun hittade jag dessa tickor som jag får till antingen Skivticka eller Tegelticka. Jag lyckades inte avgöra vad slags träd lågan var, men troligen björk. Det fanns bara gran, tall och björk i närheten. Porerna är ett sådant mellanting mellan porer och skivor så jag undrar vad jag skall kalla dem. Hur kan jag avgöra? Och kan det vara något annat än någon av dessa två?

0 1101 visningar
5 svar

Vit/transparent geléartad svamp

HLilja

28 dec 2020 kl. 17:48

Denna gick jag på idag, 28 dec, Bohuslän. Jag har aldrig sett någon svamp som liknar denna. Den var fast geléartad, ungefär som vårtkrös (som växte på stammen bredvid) Jag kunde inte avgöra trädslaget den växte på, all bark hade ramlat av, men i området finns endast lövträd, en mängd olika, al, ek, sälg, lönn, ask mm.
Det var en rätt tunn stam, ca 15 cm tjock som låg på marken. Området är nästan alltid väldigt fuktigt,  ett mindre kärr på ena sidan och bäckravin på ...mer…

0 574 visningar
2 svar

Vinterskivling?

Loe

2 jan 2021 kl. 11:08

Hittades under dagens promenad i en lövskog (Skåne)

0 1032 visningar
8 svar

Mjuka små öron på hassel

HLilja

31 dec 2020 kl. 14:35

Har hittat massor av denna lilla svampen nu runt jul och nyår. Växer på grova döda stående stammar av hassel. De största är 3-4 cm breda, de är torra trots att det regnat mycket, mycket tunna och väldigt mjuka, känns som musöron. Inte alls sega utan lätta att dra sönder.

0 565 visningar
2 svar

Hjälp att artbestämma!

1UPPP

28 dec 2020 kl. 23:11

Hittade dessa växande i klunga på en stubbe av vad jag tror är björk men det är svårt att se då den är väldigt förmultnad. Detta är i gömmarenskogen, blandskog dominerad av gran. Växte längs med en stig. Hygrofan, mörka sporer, grå/ sandfärgade skivor. Behaglig svampdoft men inget speciellt utpräglat heller. Ljus på stammen under hatten, mörkare nedtill.

0 524 visningar
4 svar

Något skinn antar jag...?

HLilja

31 dec 2020 kl. 17:59

Växte på en murken, avbruten, stående och tämligen grov stam av förmodad hassel, såvida inget sly letat sig in i hasselbusken. Bohuslän mellan jul nyår.
Förmodar att det är något skinn, men kan typ ingenting om skinn…
Efter bläddrande i böcker finner jag att den är ganska lik purpurskinn, men det kan det inte vara, för den ska vara mycket raggluden på ovansidan. Min är slät. Dels växte den i rundlar på stammens sidor och dels var själva brottsytan täckt av lite mer oregel…mer…

0 6128 visningar
6 svar

Björk = Kantareller

P

15 jun 2015 kl. 03:36

Tjenare!

Har för mig att jag läste någonstans där någon skrev att kantareller gärna växer i närheten av björk då kantarellerna är intresserade av socker/mineralerna som björken sipprar ut eller något sådant.

Gick till affären idag och såg att en utav skogarna (inte vart där förr) har enbart björkträd precis överallt, pratar om cirka ett hundratal björkar, såg ingen annan träd förutom denna.

Har det någon betydelse över att det enbart finns björkar, växer kan…mer…

0 700 visningar
1 svar

Randig svamp

Tistel

30 dec 2020 kl. 19:58

Hittade denna märkliga svamp med randig hatt på stranden vid havet i Skåne. Nyfiken på vad det kan vara? Ser ut som skivor under hatten.

0 378 visningar
0 svar

Hjälp att artbestämma!

1UPPP

28 dec 2020 kl. 23:07

Hittade dessa växande i klunga på en stubbe av vad jag tror är björk men det är svårt att se då den är väldigt förmultnad. Detta är i gömmarenskogen, blandskog dominerad av gran. Växte längs med en stig. Hygrofan, mörka sporer, grå/ sandfärgade skivor. Behaglig svampdoft men inget speciellt utpräglat heller. Ljus på stammen under hatten, mörkare nedtill.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone