Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 605 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp? Se bild.

Toby Andersson

28 dec 2020 kl. 15:32

Lilla Edet, Västergötland. Växte uppe på berget öster om samhället.

0 1608 visningar
5 svar

Svamp växer i badrum

Therese82

25 dec 2020 kl. 15:02

Hej,

Bor i Skåne, och märkte för några
Dagar sedan att det växer svamp vid listen i badrummet. Den växer snabbt och ser ut som att det finns mer under. Den ändrar form, från rund till lite mer platt.,. Ljusbrun men ändrar
Också färg till lite mer gråaktig… vit fot!

Snälla, någon som vet,

Tittat på många olika sidor men finner inget likande

0 490 visningar
1 svar

Karl Johan

Makan

27 dec 2020 kl. 13:45

Hej jag undrar om det fins möjlighet att hitta soppar och Karl Johan nu i slutet på varmt december.  Östergötland

0 1534 visningar
3 svar

Vad är detta? Mussling av något slag?

Hampus

5 dec 2020 kl. 11:00

Hej! Hitta denna svamp på en gammal Björk stubbe i Småland. Mussling av något slag? Går den äta? Vad är det är min fråga. Tack för er hjälp !

0 2284 visningar
10 svar

Vinternagelskivling

Evus

13 nov 2006 kl. 19:32

Vinternagelskivling som många av er pratar om undrar jag lite över.
Någon som har bild och/eller kan berätta lite mer om den.

Jag nyss googlat, men får inga bra träffar.

0 498 visningar
1 svar

Rödbrun jordstjärnan?

Peter Åslund

19 dec 2020 kl. 19:48

Hittade ett bestånd med säkert 50st fruktkroppar i ett buskage och några i en gräskant, Wadköpingsvägen efter Svartån i Örebro. Idag 18 dec.

0 607 visningar
2 svar

Vilken Phlebia?

Bjarken

23 dec 2020 kl. 21:42

Hittad i dalarna på en grov granlåga, trodde vid första anblick att det var rynkskinn men den ser ganska avvikande ut, inte vit utan mer lila-grå med vissa gula toner.

0 671 visningar
4 svar

Blåmusseron igen?

Tobias

22 dec 2020 kl. 21:38

Hittade dessa svampar idag på en äng med äppelträd på Värmdö. Får betar här på sommaren/hösten men inte nu.

Även om den inte har några direkta blåtoner så tror jag ändå det kan vara blåmusseroner, vad säger ni?

0 661 visningar
1 svar

Vinterskivling?

Niklas

20 dec 2020 kl. 23:11

Jag hittade dessa växande på en fallen trädstam Linköping. Jag kan inte få det till något annat än vinterskivling. Då jag aldrig ätit dessa förur vore det bra om någon kunnig kunde verifiera fynden. Tack på förhand.

0 551 visningar
0 svar

Vilken äggsvamp?

Micki

20 dec 2020 kl. 18:19

Bilden av den här röksvampen är tagen 3.10 i år. Den växte i blandskog. Kan någon identifiera den?

0 792 visningar
2 svar

Är detta en mussling?

Julia H

19 dec 2020 kl. 14:08

Hej, hittade denna i skogen idag och det liknar en ostronmussling men den är rätt skämmig på hatten och lite mer gulaktig i färgen, vad tror ni att det kan vara?

0 717 visningar
1 svar

Inte toppiggiftspindelskivling, men vad?

Micki

13 dec 2020 kl. 18:28

Jag trodde att det här skulle vara toppig giftspindelskivling, men det är det troligen inte. Vad kan det vara.

Hittades i mossig barrskog.

0 749 visningar
1 svar

Rodnande flugsvamp?

Micki

13 dec 2020 kl. 18:30

Kan det här vara rodnande flugsvamp? Växte på gräsmatta.

0 599 visningar
2 svar

Trattskivling? Ätlig?

BirgittaFrankrike

7 dec 2020 kl. 17:14

Växte ensam intill parasollpinjer i gräset. Vi är i södra Frankrike. Det är senhöst nu.
Ihålig fot. Luktar mjöl

0 587 visningar
1 svar

Invasion på en Bok! Vad är jag för svamp?

BRAN

7 dec 2020 kl. 21:49

Nordvästra Skåne: på en död Bokstam som sträcker sig fem meter och med dessa mörka svampar/tickor??

Texturen är seg och gummiaktig på de fräschare och bräcklig och som kartong på de äldre uttorkade.

Vet någon vad detta är för sort?

Mvh

Bran

0 660 visningar
1 svar

Musseron? Ostronskivling? Ätlig

BirgittaFrankrike

7 dec 2020 kl. 17:18

Växte i ring, en del med hattarna ovanpå varandra. På gräsmark, park under parasollpinjer. Vi är i södra Frankrike. Senhöst nu

0 534 visningar
2 svar

Frostvaxskivling?

Gerda

10 dec 2020 kl. 15:37

Jag hittade dessa idag på Lidingö i talldominerad blandskog. Är det Frostvaxskivling? Osäker eftersom den ena var så stor (jmf. mot fingervanten) och båda var mer puckelformade än trattformade.

1 1970 visningar
6 svar

Vilken mussling och är den ätlig?

Tobias

9 dec 2020 kl. 16:24

Fann dessa vackra musslingar på en fallen gran i dag, nära Falun. Dom ser aptitliga ut och har en behaglig svampdoft.

Den enda musslingen som liknar min som jag hittar på nätet är Stinkmussling, kan det vara den? Men min är inte luden på ytan. Och till sist, är den ätlig?

0 674 visningar
3 svar

Trodde jag hittade svart trumpetsvamp

Svampish

7 dec 2020 kl. 13:16

Hej, där jag hittat denna svamp växter det ek och i närheten finns det barrskog. Men frågan vad jag har hittat, för det verkar inte vara svart trumpetsvamp. Hittat mycket trattkantareller. Det är öster om Skåne.

0 1002 visningar
2 svar

Rävriska eller mandelriska?

Bengt Stridh

5 dec 2020 kl. 18:28

Undrar om detta är rävriska eller mandelriska? Fotad idag i Gäddeholm, Västerås, gräsmark under lind (och ek). Har varit under löv som gjort av de klarat tidigare frost någorlunda, men har nog ändrat färg en del. Vit mjölksaft.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone