Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 573 visningar
7 svar

Okänd svamp på en grannrot

Pawel

14 nov 2020 kl. 13:45

Hej!
Kan ni hjäpa mig att identificera en svamp?
Växer på grann rotter, grannskogg vid Eneskoggen, nära Söderåsen, Skåne.
Smakar mild.

Mvh.
Pawel

0 897 visningar
6 svar

Ängschampinjon?

Tobias

14 nov 2020 kl. 22:07

Jag börjar lära mig mer och mer om champinjoner men har faktisk aldrig tidigare hittat en Ängschampinjon så jag blev glad när jag i skymingen hittade dessa! Är ganska säker på att det är en sådan men önskar bekräftelse från er!

Växte ovanför ett grusvägsdike mot skogen, luktar svagt behagligt, fria skivor, foten lossnar lätt, gulnar inte vid skrapning. Den större och yngre svampen har ring, den äldre mindre med mörkare skivor har ingen tydlig ring (kan se en liten rest).

0 598 visningar
1 svar

Ostronskivling

Mikael Jönsson

15 nov 2020 kl. 12:24

Tacksam, för säker identifiering.
Jag är ganska säker på Ostronskivling, men vill ha ytterligare feedback, innan dom hamnar på stekjärnet. Fångade idag 15/11. Växande på stubbe av Kastanj. Mellersta Skåne.

0 394 visningar
2 svar

Art?

Daniel Robertsson

15 nov 2020 kl. 10:05

Skulle behöva hjälp med att artbestämma denna svamp. Hittade den på en gräsmatta i Hällefors, Örebro län, Västmanland. 10-15cm i diameter. Kraftig hatt, slät ovansida med svag “topp”. Ljus undersida. Mörk fot i en neda nyans.. Beige-brun hatt.

Tack på förhand :-)

0 1327 visningar
6 svar

Trattaktig men vad?

Tobias

14 nov 2020 kl. 13:21

Denna hittade jag på en gräsmatta och i skogen bredvid gräsmattan nära Falun. Björk och asp (tror jag) växer här. Något nedåtlöpande skivor. Luktar svagt jord/metalliskt. Har ihålig stam.

Den påminner mycket om konsistensen och formen på en trattkantarell men blir större och andra färger. Vad är detta?

0 463 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

NinaVBY

13 nov 2020 kl. 16:34

Hittade denna på Gotland i ett område med ganska nylig avverkning. Luktar gott. Tydliga skivor på undersidan (tyvärr ingen bra närbild här efter lång stund i fickan)

0 1057 visningar
4 svar

Okänd skivling

Mikael, Finland

26 aug 2015 kl. 16:08

Vad kan den här vitaktiga skivlingen heta. Hittade den i början av Augusti på en frodig gräsplätt.

0 462 visningar
2 svar

Vad växer på lärken

Ridn

13 nov 2020 kl. 23:50

Vad växer på lärken? grentaggasvamp?

0 1398 visningar
9 svar

Veckans fråga i Naturmorgon.

Charina Halland

15 sep 2007 kl. 08:19

0 498 visningar
1 svar

Små underliga svampar

Leifbi

13 nov 2020 kl. 19:52

På naken ved av en äldre al nära en havsvik, finns de här underliga svamparna. Små, den största drygt 20 mm. Området är en ordentlig, sumpig albård där artrikedomen är stor bland småsvamparna. Vet någon vad detta är? Gumbodahamn, Västerbottenskusten senaste veckan.

0 369 visningar
0 svar

Vinterskivling?

NinaVBY

13 nov 2020 kl. 16:32

Hittade denna på Gotland i ett område med ganska nylig avverkning. Luktar gott. Tydliga skivor på undersidan (tyvärr ingen bild - här svampen efter en lång tur i fickan.)

0 682 visningar
3 svar

Frostvaxskivling?

Dani222

9 nov 2020 kl. 08:08

Hej!

Undrade för ett tag sedan om jag hittat frostvaxskivling men det visade sig vara grynig vaxskivling.

Nu har jag letat igen och tror mig ha hittat rätt den här gången. Kan detta vara frostvaxskivling?

Örebro, närmast tall, gran och björk.

Tack!

0 641 visningar
1 svar

sprängticka?

Karin Abramsson

13 nov 2020 kl. 10:54

Den är hittad på Södertörn på en björk. Det såg ut som om den sprängt sig ut ur stammen. Kan den förväxlats med någon annan svamp.

0 544 visningar
1 svar

Vad är detta?

Emily

12 nov 2020 kl. 17:55

Hatten påminner om skäggriska. Exemplaren är små (största hattdiametern ca 4 cm). Smal, rosa fot. Vit saft.
Funnen i sydvästra Skåne bland glesväxande Björk.

Små gulbruna svampar med ihålig fot som växer tätt på stubbar i lövskog (Björk i det här fallet).
Funna i sydvästra Skåne. Foten har en brun ring, vit ovanför och brunare nedtill. Luktar gott.

Är ganska säker men vill gärna kolla med er.

0 1053 visningar
2 svar

Gula ostronskivling?

josefina

8 nov 2020 kl. 16:39

Hej. Jag tog en promenad till skogen söder om Stockholm idag. Såg de svamparna underar om är de ostronmussling? Eller något annat. Ser ut som gula kantareller färg lukta lite syrlig.

0 643 visningar
3 svar

Gammal halm ifrån getterna

Putte

11 nov 2020 kl. 18:33

Borås trakten. Börjar komma upp ganska mycket av denna sort i gammal halm ifrån gethuset. Växer typ som ostronskivling men är mer intresserad av vad det kan vara för sort? Och om den kan vara ärlig? Kanske flytta in ett lass i ladan och ha svamp hela vintern?

0 659 visningar
4 svar

Vilken svamp

Ewa E

11 nov 2020 kl. 15:22

Undrar vad det är för svamp jag fick som bonus när jag handlade på Hötorget?  Vid första anblicken trodde jag att det var Karl-Johan, men denna har lameller istället för sporer. Den gråbruna hatten är ca 4 cm bred och stjälken är ca 12-14 hög. Köttet är vitt och fast, nötig doft.

0 968 visningar
11 svar

Murklor?

Peter

2 maj 2008 kl. 14:53

Idag var det dags för murkeljakt, och efter fem minuter hittade jag en enorm rackare. Det var tyvärr den enda jag hittade. Tror jag.

Jag hittade dessutom en svamp som onekligen ser ut som en typ av murkla men som jag aldrig sett förut. Någon som vet vad det kan vara? Nåt sällsynt? Den luktar mer trattkantarell än murkla, ärligt talat.

Jag hittade den i barrblandskog, Vidingsjöskogen, utanför Linköping.

0 722 visningar
1 svar

Ängsgranskog - vad är det?

Mal6d

11 nov 2020 kl. 13:04

Jag förstår inte riktigt begreppet vad är det “ängsgranskog”  ? Har läst det i Nylens svampbok. Hur kännetecknas sån biotop?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone