Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 297 visningar
5 svar

Nyfiken, fråga 1

Haq

19 sep 2008 kl. 13:56

Dessa vackra svampar ser jag ofta. Vet någon något om dem?

0 376 visningar
2 svar

Kul att fotografera svamp

ngj56

20 sep 2008 kl. 14:24

Trevlig svamp

0 227 visningar
3 svar

Hjälp att identifiera..

Jan L

20 sep 2008 kl. 13:12

Hej,
Hittade dessa i norrland, men mina ytterstbegränsade kunskaper kan inte riktigt placera dem.. Någon form av sopp?
(fatet är en serveringsbricka på 30 cm, så de är relativt stora)

0 280 visningar
3 svar

Någon vänlig själ...

Per

20 sep 2008 kl. 14:05

...som kan hjälpa mig med identifikation av denna svamp?
Tyvärr väldigt dåliga bilder men svampen är mörkt grå nästan svart på hatten med en grå fot. Något ljusare grå kanter längs hattkanten. Svampen går lätt sönder när jag försöker vika upp hatten. Angenäm doft och dessa svampar växer under tallar på en gräsmatta i stora mängder.

0 5126 visningar
12 svar

Blomkålssvamp

Salasias

29 aug 2008 kl. 14:00

Oj, jag hittade en på flera kilo idag, så jag fick bära hem den i jackan….
Hur tillagar jag din godast?
Första jag hittat på 10 år tror jag…

0 381 visningar
5 svar

Måste veta

Brenko

19 sep 2008 kl. 23:05

Har postat dom här innan, men fick inget riktigt svar. Finns gott om dom här, och jag tycker ovansidan ser så god ut. :)

0 334 visningar
3 svar

stubbsvamp

kyllan

18 sep 2008 kl. 20:48

se här den ser inte direkt giftig ut men vet ej vad det är, kan någon hjälpa mig med det så vore det roligt

0 220 visningar
5 svar

Vilken vit svamp?

gunhild i Kåddis

18 sep 2008 kl. 17:25

Den här växte i gräsmattan vid bok. Kan det vara en gräddmussling? Om det nu finns en sån?
Och vilken mussling är det. Jag vet inte vilket dött träd det var.

0 442 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp

Sebastian

19 sep 2008 kl. 20:04

Hallå. hittade denna svamp och undrar om någon vet vad det är och om den är ätlig. växte i tät grupp och var runt 20 till antalet, hatten var mellan 2-7 cm och hela gruppen såg ganska ung ut. ljusbrun-orange hatt med mörkbruna liggande små fjäll. svamper har en svag mild god soft. någon som vet då jag inte hittade något när jag sökte. se bifogade bilder.

0 286 visningar
3 svar

Identifieringshjälp

Annette L, norr om Sthlm

20 sep 2008 kl. 07:59

Vad är detta, hittad i öppen blandskog, mossrikt. Al närmast. Dottern på tre år döpte dem till “prinsessor” ;=)

0 503 visningar
9 svar

id?

lisa stockholm

19 sep 2008 kl. 21:27

Goliatmusseron eller kråsmusseron?Lukten är starkt,men svår att beskriva.Tack för hjälpen :-)

0 252 visningar
1 svar

Goliat

Birgith

19 sep 2008 kl. 23:11

Har hittat några fina exemplae av Goliat. Men vad är det man ska ta redapå, hatten , foten eller hur gör man???

0 372 visningar
5 svar

Beteendeskadande svampplockning

Jan A, Uppsala

19 sep 2008 kl. 22:05

Att plocka svamp till en utställning är påfrestande. Ett par fina ex av varje art, iss ingen plockning för avnjutning, bara att blunda, gå förbi läckerheterna och uppsöka nästa önskade art!  Man börjar dock bli van efter första utst. redan 1963…  Idag var det dock svårt – men det gick, hoppas det går lika bra i morgon.
Några roliga med ettor och nollor blev det iaf.
En puckelfjällskivling var helt perfekt några få timmar innan denna avpucklade bild (1)  togs.
Uppenbarligen ...mer…

0 540 visningar
6 svar

Hemsk skogstur idag

Värmdöbo

19 sep 2008 kl. 11:46

Glad i hågen gick jag som vanligt ut tidigt imorse för att ha några sköna timmar i skogen men huuu vad fel allt blev. Jag irrade mig rakt in ett vått, otroligt snårigt och stenigt område som var helt invaderat av mygg, det värsta jag varit med om. Jag trodde aldrig jag skulle hitta ut därifrån, och att ni skulle få läsa i tidningen om nån vecka att “Försvunnen svampplockare återfunnen svårt medtagen och illa åtgången av mygg, tvingades få blodtransfusion”... Huvvaligen.

0 2333 visningar
8 svar

Larver?

Anneli

19 sep 2008 kl. 21:52

Hej? Undrar om det brukar vara larver eller mask i karljohan o sopp svamp? i mina svampar var det små vita larver.

0 380 visningar
4 svar

Skarp grönkremal?

Salasias

19 sep 2008 kl. 22:58

Jag har mer och mer börjat plocka kremlor. Tegelkremlan “kan” jag, men de andra smakar jag på nogsamt på än så länge.
Idag trodde jag att jag hittat grönkremla, som jag hittat förut och som vid provsmaket var mild. Denna var dock brännande skarp. Vad kan man förväxla grönkremla med?
(det var ingen flugsvamp eller så.!)

0 309 visningar
2 svar

VARNING!

RasBohlin

19 sep 2008 kl. 22:40

Jag vill göra alla uppmärksamma på att trollen försöker hacka till sig blå stjärnor nu!!!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=115130&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&ipos=11

0 631 visningar
19 svar

Stor Lökbrosking....

Birgitta F

19 sep 2008 kl. 20:35

....är ingen matsvamp enligt en bok , matsvamp enligt 3 andra. Har dessutom recept på hur man tar tillvara den. Hur gör ni ?
Gillar verkligen lukten av vitlök

0 490 visningar
4 svar

Musseoner

NadaL, Umeå

19 sep 2008 kl. 22:07

Det pågår heta diskutioner här hemma.
Min man säger att det är sreckmuserom,som vi hittat på tallheden idag.Mjölaktig lukt och mild smak.Kan någon hjälpa oss?

0 449 visningar
8 svar

Ostronmusslingars olika färger!

"JAS" Helsingborg

18 sep 2008 kl. 22:38

På bilden kommer ni att få se ett “litet” spektra av hur olika färger Ostronmusslingen kan ha. OBS! dessa växte på samma boklåga och jag har sett minst 2 st som är mörkare än den mörkaste på denna serie. Så vad menar man med Ostronmussling och Blek ostronmussling, vad skiljer dem åt mer än “färgen” :))

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone