Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 299 visningar
1 svar

2 vaxingar -vilka?

Ann

19 sep 2008 kl. 22:24

plockade i utkant av betad ägsmark.

0 461 visningar
10 svar

Sotvaxing eller Streckvaxing????

Lina

19 sep 2008 kl. 20:48

Hjälp, totalt ny på denna svamp. hittade massor av vad jag trodde kunde vara sotvaxing (men jag trodde inte de kunde vara så stora)men sen läste jag att de kunde förväxlas med Streckvaxing. och att man skiljer de åt genom att sotvaxingen är vit längst upp på foten, men mina är inte det tycker jag, även bilder här på forumet ser ut som mina och anses vara sotv. hittade i rätt typ av miljö,men är lite osäker eftersom man inte ska äta den andra. så....hoppas ni ser.
Lina

0 333 visningar
4 svar

sopp??

Anneli

19 sep 2008 kl. 21:14

Hej! Vet någon vad det här är för svamp? Är det karljohan svamp eller en sopp? Tacsam för svar.Mvh.Anneli.

0 310 visningar
3 svar

Känner nån igen.....

Gula

19 sep 2008 kl. 21:11

....den här, trots att jag inte har nån bild på undersidan?? Tyckte den var lite roligt lurig eftersom den påminner om Goliaten! Växtplatsen tall-granskog.

0 260 visningar
7 svar

Osäker, stubbsvamp

Jeanette P, Luleå

19 sep 2008 kl. 20:42

Som vanligt så blir man ju alltid osäker på stubb svamparna då man brukar låta bli dom.
Tyvärr så dog kameran ute så bidde inne bilder.

0 424 visningar
2 svar

Nya förälskelser i skogen....

Salasias

19 sep 2008 kl. 21:15

Varför har jag under alla år ratat kremlor? De är alltid snigleätna och ser bedrövliga ut, men ett larvfritt år som detta har jag börjat titta närmare på de, det finns ju mängder! Och vilken underbar konsistens!! Äntligen svampar som inte är sega och knastriga, utan som är möra utan att man behöver knapersteka dem.
Nä, nu har jag nog med sega trattisar, sladdriga sotvaxingar och mediokra rimskivlingar.
Nu blir det kremlor resten av säsongen.
Jag kan inte ens gnaga på kycklingbe…mer…

0 557 visningar
23 svar

Lämplig svampkamera?

Meriona

19 sep 2008 kl. 10:11

Jag ska köpa en digitalkamera (ej system-), vad ska jag tänka på för att köpa rätt? Den ska ju kunna ta bra svampbilder för att läggas upp här! :)

0 626 visningar
3 svar

Grönskål--blå ?

gunhild i Kåddis

19 sep 2008 kl. 14:18

Varför heter den gerönskål är det för att veden färgas grön? Jag tycker den ser blå ut jmf med gröna bladen intill.

0 312 visningar
7 svar

sotvaxskivling

fyffes-växjö

17 sep 2008 kl. 08:53

Efter att jag vågade släpa hem rimskivling igår tänkte jag jaga sotvaxskivling. Hur växer den oftast? Tall, gran…fuktigt, torrt…knuten till ngn specifik naturtyp?? Förekommer den i småland, eller kanske ovanlig här??

0 267 visningar
0 svar

byter signatur!!

Den riktiga svampstaff

19 sep 2008 kl. 18:33

Eftersom nån nörd/fegis använder mitt namn istället för att visa sin egna ryggrad..

0 295 visningar
5 svar

Vilken av taggsvamparna?

Sussi L

19 sep 2008 kl. 11:21

Hittade dessa exemplar när jag var ute i skogen igår. Vilken av de olika taggsvamparna, förutom blek, är det? Den växte i blandad skog.

0 953 visningar
2 svar

Svarta svampar.

Sonney Karlsson

19 sep 2008 kl. 18:41

Dessa svampar växer cirkelformat vid en badplats. På marken växer mossa och gräs. Enstaka tallar och björkar i närheten. Tanken for först till murklor, men de växer väl mest på våren. De liknar svart trumpetsvamp men trumpetformen saknas. Tacksam för svar.
Sonney Ronneby

0 322 visningar
4 svar

Sotvaxing?

Arne

19 sep 2008 kl. 18:50

Hej svampvänner. Jag har frågar tidigare men eftersom jag är ganska ny på Sotvaxing så frågar jag igen. Är detta Sotvaxing?
Tacksam för svar.

0 315 visningar
4 svar

loggin??

Fd svampstaff

19 sep 2008 kl. 18:38

varför inte gör det till en seriös sajt med användarnamn och lösenord?Så inte visa ynkryggar använder bl.a mitt namn för fjolliga inlägg.mkt mkt dåligt..

0 258 visningar
1 svar

Någon som vet?

svamstaf

19 sep 2008 kl. 16:04

Var ut idag skulle plocka Goliatmussiron men vad stöp svamstaf i? Någon som vet om de är ätliga?Kanske svampstaff vet!!

0 421 visningar
3 svar

Grå trumpetsvamp??

Nina H, Sthlm norr

19 sep 2008 kl. 17:02

Nog för att den svarta trumpetsvampen kan variera i färg, men så här ljusa har jag aldrig sett förut. Hade det inte funnits enstaka svarta bland dem hade jag trott att jag hittat en ny sort.

0 293 visningar
6 svar

Behöver hjälp

NadaL, Umeå

19 sep 2008 kl. 09:47

med två svampar.
Första, växer på björk, mild svamp lukt.Hittar inget som stämmer.

0 712 visningar
13 svar

Om du frågar...

Boman/södermanland

16 sep 2008 kl. 21:14

om svamp du är tveksam om giftigheten/ätbarheten, så ska du inte ta alla svaren på allvar just nu. Troll härjar.Ord läggs i fel mun, eller i fel namn. Mitt är också missbrukat, liksom många andras.Inte ens * är någon garanti.

0 307 visningar
3 svar

Nyfiken, fråga 3

Haq

19 sep 2008 kl. 15:23

Känner någon till dessa?

0 330 visningar
4 svar

Nyfiken, fråga 2

Haq

19 sep 2008 kl. 15:22

Dessa ser jag här och där i skogarna och tror alltid till en början att det är trattkntareller, men det är det väl inte?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone