Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Av flera inlägg här på forumet kan man se att det råder förvirrning om begreppet förvällning. Det är inte så konstigt vilket framgår av citaten nedan.
Jag tycker det vore bra om vi kunde enas om gemensamma begrepp. Mina förslag är:
Koka av. Svampen kokas ett par minuter eller mer beroende på sort varefter vattnet hälls bort. Metoden används för att ta bort vissa gifter eller för att mildra smaken på skarpa riskor. Obs de flesta gifter går inte ta bort med denna metod.
Förväl…mer…
Idag var jag och min granne ute för att plocka svamp. Ingen av oss är speciellt duktiga på detta, men det är ju alltid trevligt att komma ut iaf…
Vi hittade bla en svamp som ser ut som en utdragen smutsig pingisboll.
Någon som förstår hur den ser ur då???
Är det någon som har en enda aning om vad den heter och om den är ätlig eller giftig??
Vågar ju inte gärna chansa på att äta den.
Blir jätteglad om någon vet. Om inte annat för att jag är lite nyfiken av mig…
Det ordas ofta om gifthättingens likhet med ’föränderlig tofsskivling’. Eftersom jag inte riktigt förstår problemet, så gick jag - för att ta bilder - till en skog med gran- och björkstubbar. Där fanns dessa på en granstubbe, i en för arten tämligen typisk liten grupp. Tyvärr blev miljöbilderna mycket oskarpa; regnigt, mörkt och darrig gube, men det gör inte SÅ mycket, för jag tog hem gruppen till söderfönstret…
Bilderna: 1, suddig gifthätting live, 2 föränderlig ...mer…
Många skickar ju in bilder hit och undrar vad det är för någon svamp de plockat. Ibland står det bara vad är detta för svamp och så skickar de med en bild på en skivling tex. Som rubriken “giftspindling”. Svaret blir Rödgul slemskivling. Jag som intresserad amatör ser bara en brun/gul skivling som kan vara massa olika svampar om jag kollar i en svampbok. Måste man inte lukta, känna, se i dagsljus innan man vet. Om det stått utförlig beskrivning om svampen från svampplockaren kan ...mer…
Såg ett inlägg om gullnavling häromdagen, undrar om denna svamp är giftig, har inte fått klarhet i det. Den är ju väldigt lik trattkantarell tycker jag.
I lördags hade vi svampdag i Kolarbyn där Tom Sävström visade upp vad vi tror är kruskantarell.Han hade stannat till på ett intressant ställe efter vägen och hittat dem.
Tom tog med mig till platsen så jag fick fota dem, inte ploska.De växte under en lind sida vid sida med svart trumpetsvamp.
Nästa är skålar, ännu en ny vacker art för mig, den hittade jag vid grillplatsen på Kolarbyns eget kolat kol.Violett brandskål.
Håller ni med?
Hittade säker 40-50 fjällig taggsvamp idag. Tog bara med mig några få hem. Läste att många inte tycker om smaken. Hur gör ni med den? Är den god att smörsteka eller finns det nått annat gott man kan göra?
hittade detta på en stubbe, är det någon som känner igen dessa?
mvh
Hans
Hittade idag på min svamputflykt,
förutom mycket svart trumpetsvamp,
överraskade mycket grå kantarell
på samma ställe.
Ser att Pelle Holmberg inte rekomenderar den som matsvamp pga
sin sällsynthet,men den luktar och
har samma konsistens som svart trumpetsvamp.Är den lika god?
Förra hösten lärde jag mig frostvaxing, tror jag. Jag har hittat något som liknar den i slemmighet, svår att dra upp p g a slemmigheten. Kan det finnas frostvaxing nu, eller “gäller namnet”? Vi har inte haft frost i Stockholm…
Tack Michael och alla andra eldsjälar för svamptillställningen i helgen på Billingehus i Skövde. Det var synd att det inte var mer marknadsföring kring evenemanget, för det var väldigt lite folk. Hoppas ni hade lite bättre tillströmning på söndagen.
Gick svampturen i lördags. Det är roligt när man lär sig nya saker hela tiden, trots att man plockat svamp i många år. Nu kan jag lättare identifiera en sillkremla, genom att trycka lite på “märgen” i foten och se om den blir li…mer…
Hittade ett helt gäng av de här svamparna i blandskog, alla mycket fina exemplar. Dock har jag helt gått bet på identifieringen och vore väldigt tacksam för hjälp. Det verkar vara kremlor, då foten inte trådar sig, och att svampen inte vätskar sig i brottytorna. Smakar milt. Skivorna var, på nästan alla exemplar, täckta av en hinna som började spricka upp och falla bort när svampen fått torka ett tag. På det största exemplaret i skogen hade hatten rätat ut sig och förlorat si…mer…
Känner någon i forumet till om trattkantareller bli lite svagt missfärgat rödbrunaktiga i åsar (där brott uppstått) och stjälk efter borstning och rensning? Har tyvärr ingen bild att visa. Blir lite nojjig & orolig även om jag är så pass toksäker jag kan bli på att jag plockat rätt.