Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Någon som har förslag på hur jag ska torka svamp.går det på ett änkelt sätt att torka lite till husbehov??
Vad är det jag har hittat? Växte i typisk blandskog. Smakar lite strävt beskt och luktar ganska starkt nästan som unken jordkällare. Hatteen 5 cm diameter fot 12 cm lång sväller ut strax under skivorna där är den 3 cm sedan smalare nedåt. Hatten brungul filtartad, köttet ljusare mot beigt, skivornas färg någonting mellan hattens och köttets, ser ut som skivorna vill fortsätta ned längs foten som strimmor ränder. Ser ingen ring på foten. Förslag.
Kolla detta!
http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=4205
Här kommer en fråga från en nybörjare. Såg igår massor av trattisar som bara var några
centimeter höga med 1/2 cm vida
hattar. Hur fort växer dom upp
till plockfärdiga?
Dessa växer i en ring i gräsmattan runt ett äppelträd. Hatten är mkt sämskskinnslik både till utseendet och att ta på. Jag tycker att de ser ut som nejlikbroskskivlingar i min svampbok men vill gärna kolla med er också.
Skall åka till Söröya i nordnorge om 2½ vecka för underbart “storviltsfiske”.
Blir säkert några timmar över för annat också så varför inte se vad som kan finnas i svampväg.
Vad kan jag förvänta mig att finna där, någon som vet?
Förra året fick jag blodad tand när det gällde svamplockning och började plocka lite kantareller, taggsvamp, smörsopp och fårticka.
Men varje gång jag åt så fick jag ont i magen efteråt. Speciellt en gång så fick jag ruskigt ont i magen, värsta magknipet.
(Jag är säker på just de svampsorterna så det var inte någon felaktig svamp. En av gångerna var det bara vanlig kantarell och jag fick ont iallafall)
Är det vanligt att man får ont i magen av svamp? Några speciella sv…mer…
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar för KJ att komma upp om man idag ser en liten knopp på väg upp?
skörd närmar sig slutet nere runt Vänern, vi har plockat åtskilliga hundra kilo (säkert många som gjort det i år)
Skickar in lite bilder på sortering och försäljning av gårdagens plockning,, de två gentlemännen ni ser på bilderna är två experter från Fin Svamp i Molkom som med flinka händer och tränade ögon snabbt sorterade upp ett hundratal kilo…
Den första bilen visar hur de packas i lådor för att sedan frysas ned och slkickas på lastbil till Italien, den vänstra ...mer…
Var ute igår och plockade svamp. tänkte att jag skulle ta och plocka lite kremlor eftersom de står i drivor, orörda efter alla kantarell/karljohan-jägares framfart, och dessutom ofta orörda från kryp (alltså insekter, inte kantarellplockarna)
När jag plockat säcken full och kom för att identifiera dessa gick jag bet. Jag insåg att det verkar finnas lika många kremelarter som kremlor och jag hittade inget sätt att identifiera dem. Och utan att kunna identifiera dem säkert vill jag…mer…
Stekte ca 1 liter vårtig röksvamp i veckan, perfekta exemplar. Men hela kvällen när jag ätit dem hettade kinderna. Vet någon om de innehåller mycket A-vitamin eller niacin eller något som kunde orsakat det.