Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 269 visningar
3 svar

Ringbrokskivling

Niki

14 aug 2008 kl. 21:20

Hej!
Vad bra att nu finns!
Jag har hästar. Har masssor av vad jag tror är ringbokskivlingar som växer vilt bland hästskiten.
Är de ätliga?! Älskar svamp!

Varma hälsningar från Niki

0 174 visningar
2 svar

Kantarellen godaste kantarellen?

Von Tratt

17 aug 2008 kl. 10:35

Vill bara höra om det är någon mer än jag som tycker att kantarellen är den godaste kantarellen ;)
Jag tycker tveklöst att den är varken smaklös eller färglös :)))
(eller var det kanske tanklöst sagt ;))

...men visst kan man väl iaf säga att den sätter färg på hela svampsäsongen ;)

0 200 visningar
3 svar

stolt ??

Birgitta F

17 aug 2008 kl. 09:45

Bild på 2 svampar
Bild 1 är på båda
Bild 2 och 3 på den större

0 206 visningar
4 svar

Naturen bakvänd..??

Jeanette P, Luleå

16 aug 2008 kl. 23:07

Idag då vi var ute i skogen så hittade vi inte mkt till matsvamp förrutom några trattisar… REDAN!! Jag har inte ens funnit mina första kantareller i år..
Däremot så har vi ju en hel del bär =).

0 364 visningar
7 svar

Små elaka djur!

Jan A, Uppsala

16 aug 2008 kl. 22:41

Inte bara jordgetingar kryddar livet. Mitt på dan idag kröp jag omkring och fotade hättor och ännu mindre organismer och då passade gula, ettriga pissmyror på att anfalla. (Svampbilderna kommer i morgon. Nu måste matsvampen från kvällspasset tas tillvara.)
Så här ser min högra armbågstrakt ut efter 8 timmar. Ingen hemma för att trösta - mer än katterna. Inte lätt. Inte heller lätt att fota höger armbågstrakt med kamera gjord för högerhänta! :((
Så här ser jag ut ut båd…mer…

0 203 visningar
2 svar

Bjröksopp

Fritz

16 aug 2008 kl. 21:18

Jag är en nybörjare i svampskogarna och jag har lyckats lokalisera fler stycken björksoppar i närkeskogarna. Problemet är att när jag skär upp foten verkar den vara angripen i mitten längs nästan hela foten. Det blir gråaktigt i färgen och vattnigt. Går svampen att äta iaf? Jag har rensat bort “defekten” men jag undrar om det påverkar svampen i övrigt?

0 268 visningar
1 svar

Några skålsvampar från brandfält

Hans v E

16 aug 2008 kl. 23:16

Den violetta heter vårtsporig brandskål, den rosa stybbskål och den oranga Tricharina gilva och saknar svenskt namn.

Efter en gammal skogsbrand vid Charlottenberg, Sigtuna. Fotat i dag.

Fin månförmörkelse när detta skrivs.

0 369 visningar
22 svar

Trollskägg och vadå?

"JAS" Helsingborg

16 aug 2008 kl. 21:47

Idag fick jag låna pappas bil ett par timmar och gav mig ut till en av mina “svampdungar” alldeles i utkanten av HBG. Jag hittade en massa som jag inte vet och såklart en del som jag vet. Det blev som vanligt en del ostron mussling ca.: 5 lit. i första tråden blir det ett skägg. Sedan kommer det en del små rackare som jag inte kan och en del större som jag inte heller kan:))

0 331 visningar
6 svar

Rutsopp och falsk?

Enelie, Linköping

16 aug 2008 kl. 23:49

Jag lär mig aldrig:(

Bifogar bilder från 3 olika växtplatser.

Hur skiljer man på Rutsopp och Falsk rutsopp?
Alla man hittar har ju olika form och olika grad av rött inslag på foten.

Är det samma smak-och matvärde på båda?

Bild 1-3 är samma växtplats.
Bild 4, två olika växtplatser.

0 323 visningar
21 svar

Månförmörkelse

gunhild

16 aug 2008 kl. 22:42

Visst kollar ni på månförmörkelsen! Syns bra just nu snart är det helmörkt.

0 210 visningar
1 svar

svamp bilden

leila

16 aug 2008 kl. 20:40

var lite krongligt med bilderna men här kommer en.
vet någon vad det är för svamp?

0 215 visningar
13 svar

blandat från "hemvägen"

"JAS" Helsingborg

11 aug 2008 kl. 22:59

2 serier. Kamskivling tror jag 2 riskor nästa serie en stor Sopp och något som jag inte har en aning om så den skulle jag absolut vilja ha ett svar på.

0 747 visningar
9 svar

Ljus sopp blånande

BirgittaD

15 aug 2008 kl. 14:23

Sämskskinnsfärgad, ljust porskikt, blånande vid tumning. Rester av ljusbrunt filtlager på hatten.
Se bilder!
Smak mild, men något bitter eftersmak.
I blandskog gran, björk inslag av hasselbuskar.
Kan någon identifiera åt mig??

0 252 visningar
1 svar

Taggsvamp/tagging fråga?

Alf Pallin

16 aug 2008 kl. 14:57

Den här svampen med taggar hittade jag på ett kvarglömt vedträ av löv bland hallonsnår på min vedbacke. Den växer resupinat på sidan av veden och med hattbildning på sågytan, hattarna är några cm stora. Någon som vet vad jag hittat?

0 215 visningar
6 svar

Hjälp med artbestämning

G.G

16 aug 2008 kl. 18:54

1-2 enkronestor mussling på löv
3

0 195 visningar
3 svar

Vilken sopp?

classeN

16 aug 2008 kl. 18:49

Mina barn och jag var idag ute och letade svamp. Vi hittade lite kantareller och denna sopp som vi undrar vad det är? Därefter åkte vi till vårt fjällskivlingsställe där vi hittade några fina exemplar. Men tyvärr även ett jordgetingbo vid foten av en svamp. Mycket aggresiva, vi sprang för livet, Tillsammans fick vi ca. 20 till 30 stick! En mycket otrevlig upplevelse.

0 198 visningar
4 svar

Grynsopp

Lena M

16 aug 2008 kl. 20:27

En titt i hästhagen nu på kvällen och det visade sig ha kommit så otroligt med grynsopp, bilden visar bara en bråkdel av vad som växte där.
Hade inte tid att plocka några få se om det blir imorgon

0 220 visningar
10 svar

Vilken sopp ?

Johannes Glännman

15 aug 2008 kl. 20:20

Hejsan..

Var ute och letade kantareller idag men hittade inte en enda. Hittade dock många svampar men en av dom tog jag med hem för eventuell förtäring… En väldigt stor svamp som måste vara någon form av sopp…

Kan någon hjälpa mig med vad det är ?

http://i82.photobucket.com/albums/j241/Jonte_rm/_DSC0164.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j241/Jonte_rm/_DSC0165.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j241/Jonte_rm/_DSC0168.jpg

mvh // johannes

0 219 visningar
3 svar

Mandelriskor

Joachim Krumlinde

16 aug 2008 kl. 20:04

Nu börjar matsvampen komma. Hittat mandelriskor idag. Supergott. Smakar som kräftor.

0 194 visningar
2 svar

Vad är det här?

Andreas

16 aug 2008 kl. 20:48

Hej!
Jag hittade lite svamp på min gräsmatta som jag undrar vad det är. Det är mycket mossa och jag har både ek, björk, en, tall och gran på tomten. Tycker själv att det ser ut som Karl Johan men tänkte det var bäst att fråga innan jag förgiftar mig själv eller någon annan :)

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone