Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 151 visningar
10 svar

Vilka är detta då?

"JAS" Nu i Västervik

10 aug 2008 kl. 15:34

Först en lilleputt i gräsmatta.
serie 1

0 198 visningar
3 svar

Två bilder

P3

12 aug 2008 kl. 21:30

De här känner väl de flesta igen? Tänkte bara visa ett par bilder från igår.

0 167 visningar
9 svar

Är det något fel?

Geraldine Vällingby

12 aug 2008 kl. 00:37

Har försökt titta på bilder på inläggen, ser inga alls. Tittade tidigare i kväll på JAS bilder På hemvägen, då såg jag dem, men inte nu. Är det någon mer som har samma problem, eller är det min dator som spökar?

0 199 visningar
2 svar

En till blekis

Susanne i Dalarna

12 aug 2008 kl. 23:42

Den här hittade jag också i gran/tallskog.
Ser nästan ut som blek kantarell, men klenare. Mökare mitt på hatten och prickig kant.

0 1838 visningar
7 svar

VAR FINNS KANTARELELR I UMEÅTRAKTEN??

PIA

2 aug 2008 kl. 08:42

KANTARELLER!  SVARA
KAN NÅGON VÄNLIG SJÄL TIPSA OM BRA KANTARELLMARKER RUNT UMEÅTRAKTEN, DÅ SKA JAG ÅKA UT OCH LETA MED HULL OCH HÅR!
TACK PÅ FÖRHAND!!

/PIA

0 188 visningar
6 svar

Champinjon ell. Fjällskivling?

Enelie, Linköping

12 aug 2008 kl. 22:20

Hittad idag invid gran.
Jag tyckte att den liknade skogschampinjon men den blir inte rosa vid snitt.
Köttet är oförändrat vitt vid snitt förutom lite i mitten av hatten som blev lite grön-gulaktig.
Efter en stund blev yttersta skivan i snittet svagt babyrosa.

Ganska mild doft som jag tycker liknar såpa.
Smak: varken stark eller mild. Smakar varken gott eller äckligt.

Jag lutar mer åt Spärrfjällskivling.

Storleksex.: Foten på den här är 17 cm.

Någon som har någon idé om vad ...mer…

0 140 visningar
1 svar

första karl johan....

Birgitta F

12 aug 2008 kl. 20:40

.....hittade jag i bohuslän ,munkedal torreby på väg hem vid bilen…..håller tummarna för många fler , lite torrt i markerna men nu regnar det igen.

0 157 visningar
4 svar

undrande

lasse

12 aug 2008 kl. 12:40

hej har det inte dykt upp kantarell i skåne än?

0 229 visningar
12 svar

Jag vet att jag borde veta men?

"JAS" Nu i Västervik

5 aug 2008 kl. 15:20

Var och hämta dottern i Jönköping i går och det blev en snabbis i skogen på vägen dit mellan regnskurarna. Egentligen så kolla jag ett av mina Orangegultrumpet ställen men kammade noll, inte ett spår fast det är i ett kärrområde som såg ut att se ut som det brukar göra. Hittade dessa i stället men inte mycket till matsvamp, men vilka är de?

0 177 visningar
6 svar

Ticka

P3

11 aug 2008 kl. 22:52

Zonticka?

0 214 visningar
2 svar

Två okända

P3

12 aug 2008 kl. 07:29

Den första är något slags “slem”, den andra en liten skivling.

0 141 visningar
4 svar

Det växer så

Lena M

12 aug 2008 kl. 20:11

de knakar kan man säga.
Ett par timmar i hemskogen gav 12 olika arter av matsvampar och jag hittade flera karljohan, den här ex.vis vägde 563 gr och var felfri.
Mer konstigt var granblodriskan som mätte 14 cm rätt över hatten, också den i prima skick.

0 698 visningar
15 svar

Gyllensopp?

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 14:18

Det är tur att man har bara en fru så man teminstingens får vara nr 2 i familjen.  Hon, den enda, kom idag hem från höstens första hundpromenad med bl.a. dessa som växte intill en stig i en granplanterad gl betesmark. I morgon ska jag med dit och beskriva platsen medan de tvenne hu:na forskar vidare…
Här några bilder tabm.

0 1242 visningar
18 svar

Måste söka nya marker

Evus

10 aug 2008 kl. 21:35

Vildsvin!
Gissa om jag är trött på dessa djur!

För varje år som går ser vi deras framfart växa i våra svampskogar här i Botkyrka, Salem, kring Mälaren. Dom går fram som bulldosrar och mejar ner allt.

“Säkra” svampställen är uppbökade och helt förstörda. Inte bara svampställen utan helt enkelt marker över huvudtaget.

Det känns inte längre rofyllt att gå i den förut så mysiga skogen, man är rädd att man ska ramla på dom….eller att dom ska ramla på oss.

Jag tänk…mer…

0 172 visningar
5 svar

svamp??

gustav

12 aug 2008 kl. 12:51

var ure i söder och sökte gul kantarell men hittade inget . kanke inte tid ännu??

0 4239 visningar
8 svar

Alla röksvampar går att äta

klas jaederfeldt

11 aug 2008 kl. 10:42

så länge de är vita innuti, men skala dem före stekning ,annars är det som att käka varma tuggummin.

Hittade i går massor av Ängsröksvamp Vasellum pratense, den skiljer sig från övriga röksvampssläkten på att den har en steril fot, om man klyver den uppifrån och ned ser man en tunn linje och olika struktur på svampköttet över och under.

Detta syns tydligt på den genomskurna svampen där de dessutom har delat på sig

0 1223 visningar
1 svar

Svamp i Jönköpingstrakten

Christine

12 aug 2008 kl. 13:36

Hej!
Är nybörjare på svampplockning, så jag undrar om någon kunde tipsa mig om lite bra skogar runt Jönköping med svamp? Har inte bott här så länge så jag har inte riktigt koll på omgivningarna. Tacksam för svar!

0 474 visningar
4 svar

Bra svampbok?

Martin

12 aug 2008 kl. 15:45

Är ny i svampplockandet och skulle vilja ha en bok som är lätt att indetifiera svampar med men vilken bok rekommenderas?

0 362 visningar
2 svar

Är det här också....

Gula

12 aug 2008 kl. 14:12

.... vitspröding??? Dom dök upp igår på ett helt annat ställe än dom föregående!
Jan, har du ätit av dom? Ensamsvamp eller blandsvamp? Eller lämnakvarsvamp….?

0 197 visningar
15 svar

Vi hade svårt att tro våra ögon!!

anithau/Åsa

10 aug 2008 kl. 16:59

I dag när vi var ute och rekade nya svampmarker, så tittade dessa upp ur marken.
Så tidigt har vi aldrig sett dem.
GLÄDJERUS

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone