Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 523 visningar
2 svar

Kantareller i Småland?

Lena

12 aug 2008 kl. 11:36

Vi brukar åka upp till norra Möckeln varje år i början av juli och plocka massor med kantareller. I år var där ju ingenting så dags. Någon som vet om de har kommit igång än?

0 318 visningar
4 svar

Pulverklubba?

NadaL, Umeå

11 aug 2008 kl. 15:03

Kan det här vara pulverklubba, Phleogena faginea som växer på en sälglåga?
Fruktkroppar är 0,8- 1 cm stora.
Hittar inget annat som stämmer.

0 228 visningar
8 svar

M.Krikorev

Stefan HBG

10 aug 2008 kl. 14:53

Du är med på TEXT-TV idag, vad kul. Litar fullständigt på dig Micke :)

0 192 visningar
0 svar

Lav

P3

12 aug 2008 kl. 07:34

Vet någon vad det är för en lav?

0 239 visningar
4 svar

På hemvägen!

"JAS" Helsingborg

11 aug 2008 kl. 22:27

Stannade till på 3 ställen på hemvägen, Hultsfred, Virserum, Växjö var i skogen ca: 30m sammanlagt. Barnen i bilen trötta och ville bara hem, så det blev som det blev. Jag vill bara säga det att det är mycket på gång och det finns en hel del stora oxå. Blev ca. 2 lit. rensat. Det kommer lite mera bilder på annat senare eller i morgon. Bilen brann på hemvägen så det blev hyrbil från Växjö så det har varit en lång dag och det var inte kul med bilen men kul med svampen, så va…mer…

0 131 visningar
2 svar

nu kommer dom!!!

svampstaff

11 aug 2008 kl. 20:34

plockade 10L kantareller igår…men inte en enda annan matsvamp finns??

0 180 visningar
2 svar

Tuvade, brun-beiga?

Enelie, Linköping

11 aug 2008 kl. 00:25

De här växer på död barrträdsgren . Mest tall i området. De växte nära några Grynsoppar.

Några förslag?

Fot. 4 cm. Hatt 2 cm. Foten lite ihålig. Svag doft och nästan ingen smak.

0 178 visningar
0 svar

Två okända

P3

11 aug 2008 kl. 22:56

Något slags “slem” och en liten skivling.

0 160 visningar
4 svar

Okänd skivling

P3

11 aug 2008 kl. 22:32

Den verkar så bekant, den trådiga hatten, men jag kommer inte ihåg.

0 159 visningar
0 svar

Vad för svamp?

Marie B

11 aug 2008 kl. 22:41

Bild 1 måste vara Rimskivling men 2:an går jag bet på. Någon sorts kremla kanske giftkremla. Hittar ingen som passar, inte ens i närheten av den hattfärgen.

0 151 visningar
6 svar

Liten svamp

P3

11 aug 2008 kl. 22:21

Jag undrar vad det här kan vara för något?
I den sista bilden ser det ut som att det växer en vit parasit på hatten. kan det stämma, och vad är det i så fall?

0 184 visningar
8 svar

snabbtur i em

Birgitta F

11 aug 2008 kl. 18:17

Hej alla , tog en snabb tur i eftermiddag, blev kantareller i ansenlig mängd och dessa två , en bekant och en ny för mig.
Har inget emot hjälp med artbestämmning.
Bild 1 är ca 5 cm i hatten på den stora
Bild 2 varierar mellan 7 mm upp till 4 cm i hatten
Alla funna i mina bohusländska jaktmarker , gammal granskog med inslag av löv

0 3130 visningar
2 svar

Växjö trakten??

Liselott,Växjö

11 aug 2008 kl. 19:44

Hejsan

Jag är en helt novis nybörjare på detta med svamp. Började att plocka kantareller förra säsongen och blev helt fast. Snacka om adrenalin kick när det lyser gult på marken !!!! Nu vill jag absolut vidga mina obefintliga kunskaper om svampar mej jag känner mej så osäker för jag menar hur många gånger ser verkligen svampen i skogen ut som den på bilden i boken?? Aldrig om du frågar mej=(
Nu till min lilla fråga
_ Finns det någon här på forumet som kan svara mej hur lång…mer…

0 328 visningar
7 svar

3 frågetecken

Lena M

10 aug 2008 kl. 19:26

från idag.
Vad är det för svamp som doftar så starkt av lakrits men inte hade någon utpräglad smak.Ljus hatt med en dragning åt turkos, skivor i samma färg och de växte vid sidan av en gammal väg , under gran, i gräs ?

Och vad är det för ticka som går i ljust lila, på granstubbe?

Den 3:dje är väl rödbandad spindelskivling ?

0 316 visningar
3 svar

Vilken sopp?

Jon

10 aug 2008 kl. 15:23

Den här soppen växte med bok i en park. Ljusbrun hatt, bitvis uppsprucken i rutmönster, 20 cm i diameter och mycket fast i köttet. Rören smutsgula, tydligt urnupna med små kantiga mynningar. Foten 7 cm hög, oregelbundet formad, mycket bred högst upp och kraftigt avsmalnande. Den nästintill stenhårda foten är citrongul högst upp, övergående i rödbrunt mot mitten, och med kraftigt ådernät. Inga tendenser till att vare sig kött eller rör skulle blåna. Smakar “neutralt”, inget bi…mer…

0 659 visningar
7 svar

Vad är detta för gula svampar - ej kantarell

anithau

10 aug 2008 kl. 17:20

Vet ej vad detta är, hittades i lövhögen.

Tacksam om någon kan säga.

0 279 visningar
3 svar

Mera från Linköping

Tina Nordberg Kolsva

11 aug 2008 kl. 12:58

De här fina svamparna hittade jag i långt gräs vid en lind intill motionsspåter i Rydskogen. Tycker den borde vara en Clitocybe av något slag. Men hittar ingan som har en så tvärt avsmalnande fot.
Behöver hjälp med den.

0 1191 visningar
8 svar

Gul fjällskivling??????

Pilla

28 jul 2008 kl. 16:46

Döm av min förvåning när jag igår hittade dessa svampar i min blomkruka. Är det en gul fjällskivling eller vad är det är den giftig? Jag har småbarn hemma! Skulle bli jätte glad om någon vet vad det är?

0 811 visningar
1 svar

Hur snabbt växer kantareller?

Maria

11 aug 2008 kl. 13:51

Vi var i skogen igår och hittade några gula ‘prickar’, kantareller som var så sma att man just kunde identifiera dem.  Vi undrar hur mycket tid det tar för dem att bli tillräckligt stora för att plocka: 1 - 2 dagar eller snarare 1 eller 2 veckor?

0 153 visningar
2 svar

Champinjon-dubbelkoll

Pär

10 aug 2008 kl. 23:30

Hej,

Har aldrig vågat plocka champinjoner tidigare, men idag hittade jag ett jätteställe på en åker där det växte ärter och tänkte pröva lyckan.

Jag är nästan hel tsäker på att det rör sig om ängschampinjoner, men skulle uppskatta om någon hade lust att kasta ett öga på bilden och eventuellt bekräfta detta.

Tack på förhand.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone