Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 172 visningar
6 svar

Vilken skivling?

gunhild

10 aug 2008 kl. 12:29

Jag behöver hjälp med denna svamp som växte under gran. Den känns kompakt i köttet. Hatthuden känns som mocka är grå ngt brun mot mitten. Skivorna är gula och foten ganska jämntjock. Fotot ger ej riktigt rätt färg det började regna när jag skulle fotografera.

0 303 visningar
14 svar

Dagens guldklimpar

Tina Nordberg Kolsva

10 aug 2008 kl. 19:39

från Linköping.I ett litet grönområde i nämda stad ramlade jag på de här guldklimparna på en jättestor stubbe.Hela stubben är full, de största är som handflatan.
Kan någon hjälpa mig att namnge dem. Så vackra.Mycket sega, omöjligt att nypa loss en smakbit.

Bild 2 är lättare.

0 208 visningar
0 svar

Fjällmussling; substrat

Jan A, Uppsala

11 aug 2008 kl. 07:52

Måste påpeka att mina fjällmusslingar i tråden ” en kort, målinriktad tur
bodde bl.a. på synnerligen levande, 4 cm grovt skogstry med massor av “bär” och på levande “grön” hassel.  I ekologisk katalog står: “Murkna, ofta liggande, stammar o grenar av lövträd, helst asp o rönn.”
Har ngn en aning om hur det brukar vara?

0 424 visningar
12 svar

en kort, målinriktad tur

Jan A, Uppsala

10 aug 2008 kl. 17:50

...skrev jag i godmorrontråden. Så blev det, men med utvikningar!
Först några mål-/matsvampar ; de kommer nu, precis som Michael modigt utlovar på text-TV, och de kommer t.o.m. i öknarna väster om U-a..
Bild 1-3 kungschampinjoner från samma mycel som i “Rapporter” 2006-10-28.

0 192 visningar
4 svar

Läst

Geraldine Vällingby

10 aug 2008 kl. 21:46

Nu har jag läst alla dagens inlägg..blev lite hungrig, så nu tänker jag “bregottsteka” ett gäng kantareller och ta ett glas rödvin. Semestern är slut och jobbet väntar imorgonbitti…

0 171 visningar
4 svar

Äntligen!!!!!

Maya K. I. Hörnefors

10 aug 2008 kl. 22:53

Plockade ca fem liter kantareller på en halvtimme. Rensade i ca två timmar. Imorgon ska jag bjuda barn och barnbarn på älgköttbullar med kantarellsås, egenodlad potatis, egen sallat,egna tomater .
Till efterrätt äter vi smultron med gräddglass och egna vindruvor,

0 141 visningar
4 svar

lila svamp!

Leila

10 aug 2008 kl. 21:37

hittade dom här idag. har letat på nätet och i böcker men hittar inte vad det kan vara.

0 279 visningar
6 svar

Doftmussling ?

Tina Nordberg Kolsva

7 aug 2008 kl. 21:48

Det är vad jag får det till. Den doftat väldigt gott som anis. Växer på torr lövträdskvist, någon videart.
Är det verkligen Doftmussling - Lentinus suavissimus ?

0 189 visningar
10 svar

Vilken ticka??

Gula

10 aug 2008 kl. 15:22

Vi har ju så dåligt med tickor här, så jag blev väldigt glad när jag såg dom här skönheterna idag! :-) Men har naturligtvis inte en aaaning om vad det är…. vet att dom förekommit på forumet tidigare. Så jag tar gärna emot namnförslag!

0 196 visningar
4 svar

Tomtsvamp

Jan A, Uppsala

9 aug 2008 kl. 11:51

Under björkarna vid kökstrappan har nu en av många tomtsvampar visat sig. Det finns nu ett 50-tal i några grupper. Jag har i många år kallat dem ‘gulnande musseron’.  Är det nån som håller med eller har annan åsikt?

0 630 visningar
1 svar

Vad är det här för svampgrupp?

Andreas J

10 aug 2008 kl. 19:42

Var ute i trakterna kring Ersmark Umeå och hittade tre stora tuvor av (skivlingar?) svamp. Vad kan det här vara och är den ätbar?

0 272 visningar
5 svar

anithau/gallflugorna på platticka?

"JAS" Nu i Västervik

10 aug 2008 kl. 12:30

Hej på dig. Hur kommer det sig att denna fluga är så ovanlig när det finns så mycket plattickor med gallbildningar i hela landet. Har du någon aning om det? Jag har ju läst lite av dina/era inlägg här om dem men inte varit med helt ut.

0 230 visningar
11 svar

Kremlor, jag kan inte!

"JAS" Nu i Västervik

10 aug 2008 kl. 15:26

Jag har sagt det innan. Jag är urusel på dessa kremlor och här kommer ett helt gäng. En del är troligen av samma art. Hjälp. 6 serier!

0 323 visningar
6 svar

Gullmurkling och

NadaL, Umeå

9 aug 2008 kl. 19:59

Vi tror att vi hittat gullmurkling.Tyvärr, är bilderna tagna under kraftig regn.(måste dit igen,tur att man har gps)

Är det tratt-taggsvamp på den tredje bilden?

0 1050 visningar
8 svar

Nejlikebroskskivling

"JAS" Nu i Västervik

9 aug 2008 kl. 16:41

Här är de flera veckor sena mot andra år men som vanligt är det mycket anngrepp på dem så det blev till att plocka mycket smått. Skall skörda i morgon och på måndag innan det blir hemfärd, massor på gång. 2 bildserier.

0 224 visningar
18 svar

God morgon till denna söndag.

Maric

10 aug 2008 kl. 09:28

Verkar lite stiljte på forumet.
Hur många ska ut och plocka svamp idag då?
Tror jag tar en runda med hundarna lite senare.
“Totalt onödigt inlägg, jag vet”

0 320 visningar
1 svar

Äta nejlikbroskskivling???

Charlie W

9 aug 2008 kl. 21:59

Jag undrar om det är lämpligt att äta nejlikbroskskivlingar, som vuxit i nyare gräsmattor eller på golfbanor. Själv skulle jag inte göra det.
Anläggningsgjorden som används innehåller nog ofta rötslam, som innehåller massor av restprodukter från samhället, som inte våra reningsverk klarar av, t ex kadmium, koppar, organiska gifter, medicinrester och hormonliknande ämnen (flamskyddsmedel).
Men gamla gräsmattor och gammal ängsmark torde väl inte utgöra någon risk, i varje fa…mer…

0 235 visningar
2 svar

Vilken rottryffel?

Charlie W

8 aug 2008 kl. 22:54

Dessa stora växte i en rabatt. Som synes mycket stora och med bred “rot”. Någon som kan säga vilken det är?

0 411 visningar
7 svar

Kantareller på gång

Enelie, Linköping

9 aug 2008 kl. 19:17

Jag hittade några Kantareller idag på mark som är torr-normaltorr.
Jag tänkte bara fresta med en liten bild.
(De största var ca. 4-5 cm. i storlek.)

0 227 visningar
12 svar

Blomkrukesvamp....?

Gula

6 aug 2008 kl. 10:38

I en av mina utekrukor upptäckte jag ett flertal av dom här småttingarna. Växer en och en rakt upp!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone