Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 544 visningar
2 svar

Nya svampar ??

Gula

9 aug 2008 kl. 10:56

Jag frågade tidigare om en svamp som växte vid en brandplats och fick förslaget ‘vitspröding’.Då var det väldigt torrt så svamparna såg kanske inte riktigt “normala” ut! Nu har det kommit en ny ‘kull’ på platsen. Doftar väldigt starkt ‘svamp’! ?

0 317 visningar
10 svar

Ängschampinjoner.

Salatrumpeten

7 aug 2008 kl. 18:03

Efter en längre tids värme och torka åtföljt av rikligt regn samt svalare luft återuppstår detta fenomen år efter år. De formligen växer “som svampar ur jorden”, redan efter något dygn.

0 243 visningar
2 svar

Ticka på / vid stubbe

Sven Da

9 aug 2008 kl. 19:42

På och vid en gammal stubbe - oklart om det är gran eller lövträd. Nya fruktkroppar har vita fina porer. Vid tumning mörknar porlagret direkt. Se bilder. Vilken ticka?

0 175 visningar
3 svar

Vanlig är också vacker!

gunhild Västanfjället

9 aug 2008 kl. 14:37

Man behöver inte söka länge för att hitta vackra svampar eller vad tycker ni?

0 235 visningar
7 svar

Två bra böcker

Jan A, Uppsala

9 aug 2008 kl. 00:21

På bokbörsen.se:
http://www.bokborsen.se/result.php?issearch=1&ctmode=1&upphov=&titel=&beskrivn=&visa=2&sort=7&format=&fritext=svamp*
finns just nu bl.a.
Carluccio Antonio; Galen i svamp
och Falk Lars (text) Bengtsson Jan Åke (foto) Tanttu Anna Maja (recept);
Skogens skafferi. Vägen till bär- och svampriket.

Två utomförträffliga böcker som rekommenderas!

0 340 visningar
2 svar

Identifiera svamp

Robban

9 aug 2008 kl. 14:19

Hej, kan någon berätta mig vad detta är för svamp som har ploppat fram på gården sista dagarna. Är två bilder på samma svamp, ca 5cm lång, 4mm tjock “rot”.

0 161 visningar
6 svar

Ticksvar-tack!

SvenD

8 aug 2008 kl. 23:13

Växte några meter upp på en bok.
Någon som har en idé?

0 382 visningar
4 svar

trodde vi fått kantarellodling

Birgitta F

9 aug 2008 kl. 14:04

Hej alla ! I våra rabatter på jobbet dök något upp som vid första anblicken såg ut som kantareller. Yippi tänkte jag vi har en egen kantarellodling
Så var det nu inte….
Tror att alla 3 bilder är samma svamp, kan någon hjälpa mig identifiera den ev “skålsvamp” ?
Största ni ser är ca 7 mm

0 225 visningar
4 svar

Vilken kremla är detta?

gunhild

7 aug 2008 kl. 11:00

Denna bruna kompakta milda kremla växte i fuktig mossa i blandskog. Den var 15 cm över hatten och ungefär lika hög.
Vilken är det?
Växer blek taggsvamp alltid på rad som här i skydd av en låga?

0 207 visningar
5 svar

Problem med kremlor

anithau

8 aug 2008 kl. 19:12

Hittade dessa idag, trodde först att det var sillkremlor, de växte i närheten. Men, de doftar inte som sillkremlan.
Kompakta kremlor, speciellt den som är till vänster, den bruna.
Smaken - först mild, men en eftersmak som är lite besk.
Gemensamt för alla svamparna är att foten blir brunfläckig.

Kan någon hjälpa mig, törs inte göra något med dem.

Tack på förhand.

0 168 visningar
1 svar

Och så en tickfråga.

gunhild

9 aug 2008 kl. 14:41

Den här tickan växer på en gammal rönn vad ska jag kalla den?

0 189 visningar
1 svar

Första svampen för i år...

hanna

9 aug 2008 kl. 10:26

...på vår tomt i Roslagen. Eller är det fästingar? De bakre (med spyflugan på) är vackert laxrosa, vilket inte framgår av bilden, medan de främre är gråa. Ser annars likadana ut och känns som fästingar när man klämmer på dem.

0 168 visningar
1 svar

Kantarell

Daniel

9 aug 2008 kl. 10:51

Tja jag undrar om nån vet om kantarellen börjar komma i västmanland + finns det tillräckligt med kantarell så nån kan plocka dem och sälja framför butiker och dylikt.

0 416 visningar
4 svar

Vit tryffel?

Elly V

28 jul 2008 kl. 21:57

När jag luckrade i jorden så kom svampar upp som liknade tryffel. Två stycken på ca 4 cm och tre mindre, som jag lade tillbaka. De är hårda med tunt skal och marmerat inre, med grårosa ton. De har en distinkt angenäm doft. Behöver hjälp med bestämning om jag vågar att äta den. Hälsningar från Nrrtäljetrakten i Uppland.

0 204 visningar
3 svar

Nya ???

anithau

8 aug 2008 kl. 21:46

Den här svampen hittade jag också idag.
Har ej sett en sådan förut.
Fast konsistens, markant mjöldoft.
Blandskog- barrdominans.

Tacksam för hjälp.

0 183 visningar
4 svar

Kan det

NadaL, Umeå

8 aug 2008 kl. 11:45

här vara grå bläcksvamp,som växer vid foten av en asp?

0 191 visningar
0 svar

Väder i öst

Robban

8 aug 2008 kl. 22:12

Har fått dom sista 14 dagarna lite små rapporter från svärfar. Han är i Finland, hans hem land. Förra veckan
ca:9 mil norr om Helsingfors fick dom ta fram snöplogar! Denna veckan är dom i “huset” norra Finland ungefär mellan Rovaniemi och ryska gränsen.
Gubben har fått köpa långkalsonger
men innan det så var han tvungen att skrapa bilrutorna så han kunde ta bilen in till byn. Inte bra för Finska svamplockare.

0 208 visningar
17 svar

Vilken våning önskas?

anithau

8 aug 2008 kl. 07:45

Råkade även få syn på detta våningshotell.

0 479 visningar
30 svar

Min ljuvaste sommarsvamp

anithau

5 aug 2008 kl. 08:43

Vilken är Din?

0 308 visningar
12 svar

Hjälp med identifiering

Hugo

8 aug 2008 kl. 17:28

Det finns en stor cirkel av dessa på gräsmattan utanför, vad kan det vara för sort?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone