Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittade dessa idag, det fanns flera klungor. Växte i närheten av blek taggsvamp och sillkremlor.
Kan det verkligen vara gröngul taggsvamp/svavelgul taggsvamp - Hydnéllum geogénium.
Enligt Ryman/Holmåsen och Nylén så är den sällsynt, ska finnas mest i Mellansverige.
Jag är jättenyfiken- tacksam för hjälp.
Ska gå tillbaka och ta bättre bilder.
Kröp omkring nära granhäcken och kollade hur mina busksvampar mådde och hittade då denna lilla vita bläcksvamp (bild 1) som gjorde skäl för släktnamnet! Fot 25 mm, hattlängd 10. Har den kvar - utifallatt. Vet någon artnamnet?
En liten kremla strax intill; hatten 23 mm, färgen ganska bra, men kanske något brunare, smak något skarp! (Bild 2 och 3).
Sista veckan har det vräkt ned regn i Sörmland, men inga svampar syns ännu. Är detta generellt för de östra delarna av landet? Hur ser det ut hos er?
Nu har jag skaffat mig ett nytt problem som någon kanske kan hjälpa till att lösa.
Vad är det för art av fingersvamp jag hittade idag?
Vet sedan förra hösten att fingersvampar är knepiga att artbestämma och den här växte i gammal granskog när blötmark.
Jag skulle vilja kalla färgen beige, men kanske gulvit är mera korrekt.
Ingen doft men lite syrlig i smaken tykte jag.
Kärrfingersvamp ???
..vad häpen jag blev när jag fann att jag har flera hundra liter svamp kvar, mycket Kallar, Trumpet, Blodriskor och Trattisar förstås…måste bjuda in släkt och vänner att hämta så att jag får plats med årets skörd. Man plockar onekligen för mycket, torkar också så det förrådet tar heller aldrig slut, har ni också samma “problem”?
Det finns en stor cirkel av dessa på gräsmattan utanför, vad kan det vara för sort?
Va ute i skogen o leta i 2h idag, hitta sammanlagt 8st kantareller. Såg knappt några svampar alls. Ska man tyda detta som att skogen är dålig eller att de inte har kommit än helt enkelt?
är ute en del i skog och mark,dock blir det ensamt även i stockholm :)
finns det nån glad som vill plocka svamp med mig? jag bor i norrort (upplands väsby) men kan tänka mig att plocka lite var som helst i stockholm med omnejd bara det har buss/pendel/tunnelbane förbindelse
:)
KAN NÅGON VÄNLIG SJÄL TIPSA OM BRA KANTARELLMARKER RUNT UMEÅTRAKTEN, DÅ SKA JAG ÅKA UT OCH LETA MED HULL OCH HÅR!
TACK PÅ FÖRHAND!!
Nu har det regnat och regnat i 8 dagar efter en torr sommar. Om det inte är för sent bör väl svampen komma nu. Hur lång tid behöver svampen för att komma efter ett regn? En kantarell t.ex., eller en Karl Johan? Hittade inte ett liv i går trots 100 mm från ovan