Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fÃ¥tt etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 583 visningar
0 svar

Anisdoftande skivling

Peter

14 aug 2008 kl. 00:02

Idag hittade vi en svampknopp som i allt väsentligt såg ut som en liten stensopp i det stadiet. Det var det nu inte, utan en outvecklad skivling.

Den doftade tydligt av anis. Då den var så outvecklad kunde vi inte ens säga vad för typ av skivling det var, men den såg ut att hamna i musseron-klassen, gissningsvis.

Några förslag? Bild finns ej.

0 314 visningar
5 svar

Svampen börjar röra på sig

Bengt Sandh

13 aug 2008 kl. 22:35

År inte det lite otäckt? Jag tycker att det är så svårt att plocka svamp som inte kan vara still. Flera gånger när jag har försökt att greppa svamp så har den plötsligt börjat röra på sig och då har jag fått famla i blindo.

Det är jobbigt tyckr jag.

0 156 visningar
1 svar

VITA DÃ…?

PER STJÄRNA

13 aug 2008 kl. 23:15

VAR FINNS DET VITA KANTARELLER I ÖSTERGÖTLAND?

0 198 visningar
7 svar

En lustig konstruktion

anithau

13 aug 2008 kl. 00:23

Bilden är inte fake. De växte precis så här.

Ser ni vad det är?

0 214 visningar
2 svar

vilken sopp

Frida

13 aug 2008 kl. 20:52

Hej!

Hittade många olika soppar i skogen igår. Är inte så säker på soppar. Men har jag förstått det rätt att det jag ska akta mig för är röda soppar så som djävulssopp samt gallsoppen som smakar illa. Finns det något mer i sopp väg jag bör akta mig för? Eller någon annan sorts svamp som jag kan förväxla med sopp?

Jag hittade gallsopp tror jag.. någon som kan bekräfta. (se bild) Den smakade iaf starkt den lilla stunden jag hade den i munnen efter förvällning.

Hittade Ã...mer…

0 272 visningar
8 svar

Hjälp! önskas. Vad är detta?

Enelie, Linköping

13 aug 2008 kl. 02:01

Växte i granskog i mossa.
- Hatt 4½ cm.
- Fot 5½ cm.
- Små droppar verkar komma fram skivorna.
- I princip ingen smak.
- Svag doft som jag inte kan beskriva.
- Foten ihålig på vissa ställen.
-Smulig/ostartad fot. (utan vätska)

Växte tillsammans med bildserie nr.2 (om det kan vara till någon hjälp.)

0 191 visningar
2 svar

nya marker , jackpot tror jag

Birgitta F

13 aug 2008 kl. 17:54

Hej alla glada
Gick i ny terräng idag dit vi flyttade förra hösten ( fortfarande bohuslän hällevadsholm nära fjällbacka)((nej har inte sett Bert Karlsson ännu = )
bild 1 siffra 1 hittade ca 4 liter av denna , siffra 2 min andra i år, siffra 3 ca 3 liter, siffra 4 hitills i år 16 liter.
Behöver hjälp med siffra 1
Bild 2 ser lite rörig ut men jag gick vilse…..hittade bilen igen = )....satte korgen och kniven i bilen och gick en sväng till….tur jag inte hittade mer dÃ¥ hade jag ...mer…

0 351 visningar
3 svar

Under krikonträd?

Evus

13 aug 2008 kl. 12:00

Hej svejs.
Någon som vet vad detta kan vara för ena svampar?
Dom växer i en klunga under mitt krikonträd på tomten.
Ihålig fot och luktar, ja, svamp tycker jag.

Ska i väg nu, men ser fram emot svar framåt kvällen :-))))

0 182 visningar
5 svar

2 Från idag !?

"JAS" Helsingborg

13 aug 2008 kl. 20:29

Ängschampinjon på ettan tror jag.
Serie 2, samma växtplats och det finn rätt mycket av dem. SÃ¥ letade jag efter mer Nejlikbroskskivling och hittade nÃ¥gra men oxÃ¥ nÃ¥gra som var förrädiskt lika och växte nästan pÃ¥ samma sätt, inte helt i häxringar men i större klungor, vilket oxÃ¥ Nejlikebroskskivlingen gör bÃ¥de pÃ¥ Campingen i Råå och pÃ¥ KyrkogÃ¥rden intill där det numera är mer liv än förra gÃ¥ngen jag var där:). Om inte regnet öser ner i morgon sÃ¥ skall jag ta med ka…mer…

0 124 visningar
2 svar

kantareller

Marie Boden

13 aug 2008 kl. 19:39

kantareller på stugutomten, det
blev 104 st jag blev tvungen att
räkna dom.
p.s dom var gula…...
marie

0 222 visningar
0 svar

Borstskinn

Skogsfrun i Obbola

13 aug 2008 kl. 15:40

Jag sitter och artbestämmer nÃ¥gra vedsvampar som en skogsinventerare har skickat till mig. Just nu ett borstskinn, Hymenochaete fuliginosa. Den anges som vanlig i den ekologiska katalogen över storsvampar, men jag kan inte pÃ¥minna mig att jag har sett den trots att jag har samlat oerhört mycket svampar pÃ¥ gran. Dock kan det bero pÃ¥ att jag alltid varit inriktad pÃ¥ tickor och inte pÃ¥ skinn. Vad säger ni som har en bredare kunskap - hur vanlig är borstskinnet? Detta ex insamlades i Norr…mer…

0 223 visningar
3 svar

Alla gillar svamp..!

Tanja V

13 aug 2008 kl. 08:59

Den här lilla krabaten var verkligen förtjust i sin svamp! :-) Han riktigt vältrade sig i den och tuggade här och där. Jag vet inte vad det är för bagge eller vad det är för svamp, men det var roligt att titta på dem!
Tanja

0 408 visningar
3 svar

Hjorttryfflar

Skogsfrun i Obbola

30 jul 2008 kl. 08:25

I jorden under hängmattan hittade jag en brun knottrig kula som jag efter nätkonsultationer tror är grynig hjorttryffel. Men jag skulle gärna vilja bestämma arten med större säkerhet. Känner någon till en bra nyckel?

0 200 visningar
1 svar

Gul, eller ej

Murklan

13 aug 2008 kl. 14:00

Har inte ämnet tjatats färdigt på det här forumet. Låt alla kalla svamparna vad de vill. Jag kommer fortsättningsvis att kalla gula för gula och trattisar för trattisar, sen kan gnällputtarna benämna efter eget välbefinnande. Tycker att nivån har sjunkigt lite väl lågt på forumet. Det känns lättare att få ett bra pajrecept än bra svampinfo.

0 173 visningar
3 svar

Karl-Johan år

Tolle

13 aug 2008 kl. 12:03

Är det någon som vet förutsättningarna för att det skall bli ett s.k Karl-Johan år?

0 196 visningar
5 svar

Rensat och klart

Maya K. I. Hörnefors

11 aug 2008 kl. 18:44

Gårdagens skörd.

0 239 visningar
8 svar

Citronslemskivling?

Susanne

12 aug 2008 kl. 18:17

Hej! Kan någon se om det jag har hittat är en citronslemskivling?
Mycket slemmig hatt, gulbrun fot vid snittet.

0 164 visningar
1 svar

Klicka mera!

Skogsrået

13 aug 2008 kl. 09:48

Hur har vi det med klickandet för gammelskogen? Minst en gång om dagen gäller!

0 216 visningar
4 svar

Svampidentifiering

Hugo

12 aug 2008 kl. 15:38

Här är en svamp jag plockade på en gräsmatta. Det fanns flera stycken likadana. Först såg de ut som röksvampar men de var väldigt kompakta och inuti är de alldeles kolsvarta och gryniga. Är detta bara vanlig röksvamp som håller på att mogna? Vissa exemplar var ganska stora också, större än de vanliga röksvampar man brukar se. Vet någon vad det kan vara?

0 248 visningar
11 svar

Mjölsmak/ Vilken är det?

"JAS" Nu i Västervik

6 aug 2008 kl. 16:11

Hej hittade denna utanför kontoret i V-Vik. Växer under Al vid Ek, fast och torr, smakar och luktar mjöl tycker jag och det kändes tort som mjöl i munnen när jag smakade på den. Vad kan det vara för en?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone