Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 404 visningar
0 svar

Underbart

Irene

14 aug 2008 kl. 17:31

Hejsan!
En underbar svampsida måste jag säga,jag och mitt barnbarn 6år sitter nu och lär oss tillsammans olika svamsorter sen går vi på svampjakt och sen åter hem till datorn(svampguiden)tittar på våra fynd,rostar bröd steker svamp och njuter över våran jaktlycka,mormor ska lära sig många fin svamprecept.
MVH/Mormor Irene

0 216 visningar
6 svar

Söderåsen idag...

Stefan HBG

13 aug 2008 kl. 22:01

Nu NV-skåningar börjar det titta upp ett och annat. Dagens runda gick till Klåverödsområdet.
Var lite ovän med kameran idag men här kommer lite bilder jag tyckte blev bra.
Med reservation för att jag artbestämt rätt.
Serie 1
Kantarell
Tegelröd björksopp
Gulbrun kamskivling

0 221 visningar
1 svar

Svampen i konsten

Tina Nordberg Kolsva

14 aug 2008 kl. 12:54

om man får kallade konst det som man joxar till i PS. Nog ser ni väl vilken art det är.

0 303 visningar
1 svar

Vilket väder idag!

Elisabeth jansson

14 aug 2008 kl. 13:45

Hej!

Hade tänkt ta en sväng i skogen idag men hu vilket väder,blåsigt som hösten och täta regnskurar!
Södra Råda,det blir städ dag istället.

Vad har ni för väder?

0 208 visningar
2 svar

Vill vara med

Jan Nilsson

14 aug 2008 kl. 10:41

Jag är ny här på forum och vill gärna delta. Bor i va Värmland där plocket nu börjat rejält i skogen. Själv identifierar jag med säkerhet ett 10-tal arter, litet snäpp över nybörjare skulle man kanske kalla mig.
Hittade denna sida nyss och den verkar vara fantastisk. Ska verkligen ta nytta och lära mig mer av den och er.

0 906 visningar
8 svar

Hjälp en nybörjare, tack.

Thomas Huddinge

13 aug 2008 kl. 21:30

Hej, ska bege mig ut i skogen för första gången och plocka främst kantareller.

Vad ska man lägga dem i? (plasthink, kasse, korg?)

Vad menas med att rensa svampen? Skär man bara av “roten” och borstar bort smutsen? (eller ska man skölja under kranen?)

Tack på förhand!

0 229 visningar
2 svar

gallsopp

tina å linnea

14 aug 2008 kl. 11:45

va ut i skogen igår å hittade jätte många karl-johan, trodde jag.rensade stekte en del å förvälde de andra,men gissa om jag å min dotter spottade å svor när vi smakat, nu vet vi hur gallsopp smakar, pensla på lite stopp å väx på tungan så har ni den rätta smaken.

0 228 visningar
2 svar

Radavstånd - forumet

anithau

14 aug 2008 kl. 07:47

Är det någon mer än jag, som har tjall på radavståndet igen?

Får inte till det. Det var bra igår kväll, men när jag slog på datorn i morse, så har trollen varit framme under natten.

0 241 visningar
10 svar

GULA KANTARELLER

PER

13 aug 2008 kl. 22:05

VAR FINNS DOM I ÖSTERGÖTLAND?

0 175 visningar
5 svar

Giftig??

Ulla

13 aug 2008 kl. 21:22

jobbar på förskola och undrar om dessa svampar kan vara farliga för småbarn?de växer på en ekstock som finns på gården

0 183 visningar
6 svar

Klent resultat i Skåne

Sofia, Skåne

13 aug 2008 kl. 14:05

Detta är allt vad vi hittade i granskog idag. Man börjar förtvivla. Kan jag få hjälp med artbestämningen?

Första serien: narrkantarell?
Andra serien: ?? ätbart? vågar inte riktigt smaka, den ser inte ätlig ut

Beklagar att bilderna inte är av bästa kvalitet.

0 220 visningar
2 svar

Roslagsträdgård

Karl

14 aug 2008 kl. 09:24

Hej
Hittade dessa två svampar i min trädgård.
Tacksam för svar vad det rör sig om för sorter

Karl

0 147 visningar
4 svar

När

Angelica

12 aug 2008 kl. 16:32

Kommer kantarellerna till skåne tror ni. Har aldrig plockat svamp förr. Så nu i år ska det bli av.

0 754 visningar
7 svar

I hallonriset

gunhild

12 aug 2008 kl. 18:51

Allt är inte svamp men nästan. Allt växte bland hallonriset i dag.

0 227 visningar
3 svar

Björkskrubb??

Björnen

13 aug 2008 kl. 23:02

Hittade dessa i min gräsmatta under en björk. Kan det vara Björkskrubb?

0 350 visningar
13 svar

Har aldrig sett denna förut??

anitha

13 aug 2008 kl. 12:49

Vad är det här för kremla?
Jag har aldrig sett något liknande förut. Hittade den i går i mjuk, fuktig mossliknande mark.
Foten mjuk, doftar gott och milt.
Har ej smakat på den - kändes inte inbjudande.

Tacksam om någon vet.

0 232 visningar
0 svar

Champ ??

Kalle

14 aug 2008 kl. 09:16

Tacksam för svar på vad detta är som växer i rabatten.
En vit samt en brun

0 191 visningar
0 svar

Är det en flugsvamp

Karl

14 aug 2008 kl. 09:11

Hej denna växer i min rabatt
Tacksam för svar vad det är

Kalle
Laggarsvik

0 206 visningar
3 svar

Svamp i regnet

gunhild

13 aug 2008 kl. 22:59

Svamparna får vackra färger i regnet. Citronslemskivlingen ser inte läcker ut och kremlan ser lite skarp ut men vilken spindling har jag fångat på bild?

0 178 visningar
4 svar

Regnmängd vecka32

Elisabeth Jansson

12 aug 2008 kl. 23:57

Hej igen!

Intressant att veta hur mycket regn ni fick förra veckan för nu är svamparna på gång…...

Vi fick 55 mm i Södra Råda som ligger mellan Skagern och Vänern.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone