Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 154 visningar
4 svar

Naturens under

Jenny, V-ås

31 jul 2008 kl. 17:54

Ibland blir man förvånad vad naturen kan skapa… =)

0 258 visningar
6 svar

Kan det här vara

NadaL, Umeå

31 jul 2008 kl. 11:37

gröngul navling?

0 174 visningar
1 svar

Okänd skivling - hjälp?

Mi-Go

31 jul 2008 kl. 20:41

Hittade två klasar av de här på en mossig traktorväg genom en barrskog i Jämtland. I åtminstone den ena klasen verkade det finnas en stor köttig bit i mitten som alla hattar växte ut från.

Fot vit till ljusbrun, skivor sitter fast i foten, hatt beige till kastanjfärgad, välvd, och går ut någon millimeter över skivorna.

0 500 visningar
7 svar

Plommon

Robban

31 jul 2008 kl. 09:33

Är det någon som har ett namn förslag
på min tidiga sort. Har frågat runt
men ingen kan. har ätit av dom första
nu dom senaste dagarna. gott gotti gott gott.

0 284 visningar
20 svar

KJ En fullständig besvikelse!

"JAS" Nu i Västervik

28 jul 2008 kl. 15:37

Jag har varit runt på några av mina absolut “Säkra” KJ ställen, hittade en och en liten sketen Björksopp. Det har skvätt och skvätt och ett dygn kom det ju lite mer än 40mm här men det är torrt som snus så det blir nog till att vänta tills i höst på svamp här i alla fall.

0 178 visningar
4 svar

Svampboken

H-O.T. på Hvilan

30 jul 2008 kl. 15:36

Var på Naturhistoriska riksmuseet förra veckan och tänkte passa på att köpa Klas nya svampbok i shoppen. Hittade den inte i hyllorna, kanske redan slutsåld? frågade personalen och fick svaret att de inte hade boken och ännu mindre kände till den !! ???

0 190 visningar
5 svar

Förmiddagens ÖVERRASKNING

Lena M

31 jul 2008 kl. 12:02

Trattkantareller ???
Nu, när inte sommarsvamparna kommit, smörsopp, riskor e.t.c.
Ur led är tiden !

0 182 visningar
6 svar

Kan och vill.......

anithau

31 jul 2008 kl. 06:46

någon vänlig själ tipsa mig om vad det här kan vara?
Tack på förhand

0 176 visningar
5 svar

Dagens

NadaL, Umeå

30 jul 2008 kl. 21:03

KJ äntligen !

0 160 visningar
2 svar

Svampkorg 30 juli

Alf Pallin

31 jul 2008 kl. 08:47

Mest fårticka och rimskivling. Strävsoppar, kantarell, blek och rödgul taggsvamp, citrongul slemskivling, granblodriska, smörsopp.

0 145 visningar
0 svar

Torka

Bo Reyer

31 jul 2008 kl. 09:22

Torka råder, det är tomt i skogen, tomt i skogen…...
Kan någon bidra med fortsättningen?

0 180 visningar
1 svar

Årets guldkremlor

Elisabeth jansson

30 jul 2008 kl. 21:55

Hej!

Otroligt torrt men upp kom de!
Det fanns 5 fruktkroppar till som var i mycket dåligt skick!

0 152 visningar
5 svar

Något helt annat Bilder från jobbet

"JAS" Nu i Västervik

30 jul 2008 kl. 19:45

Ja jag vet att det är ett svampforum men jag vill ändå visa några bilder från jobbet. Hoppas att ni inte misstycker.

0 461 visningar
5 svar

Vampyrfjäril i Uppland

Jan A, Uppsala

29 jul 2008 kl. 09:13

hörde om vampyrfjäril, Calyptra thalictri på radion i morse:

http://www.sr.se/gavleborg/nyheter/artikel.asp?artikel=2219623

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=5907

http://www.youtube.com/watch?v=jqJhLZMWFRE
Den “filmen” är väl rätt så läbbig?
Värdväxten, ängsruta, finns nere vid ån… och mer info på Internet!

0 165 visningar
11 svar

Dagens, både ätbart och annat.

"JAS" Nu i Västervik

30 jul 2008 kl. 19:20

Så äntligen hittade jag några små men det blir till en macka i kväll i alla fall. Så någon Riska tror jag, är i ärlighetens namn inte så bra på dem. Så en sopp, Sammetssopp tror jag.

0 228 visningar
6 svar

Inte bara hjortron..

gunhild

30 jul 2008 kl. 11:19

När jag plockade hjortron i går kväll såg jag en del svampar också, kremlor mest.
På torget i Umeå kostar hjortronen 100 kr per kilo.

0 263 visningar
1 svar

Kötticka

NadaL, Umeå

28 jul 2008 kl. 08:43

Glädjen att hitta dom här unga fruktkroppar av kötticka var stor.
Det är så rolgt att gå i skogen utan press att hitta bara matsvamp för man hittar alltid något nytt och intressant och självklart något att äta.:)

0 285 visningar
10 svar

Tror ni som jag

Lena M

27 jul 2008 kl. 17:48

att det kan vara grynsopp ?
Ett flertal svampar hade kommit upp nere i hästhagen bredvid tall. Hatten brun, några med slemmig hatthud, gult porlagen och ljusare gul fot. Svampen avger inga droppar ( kanske beroende på torka ) och jag tycker att den smakar lite syrligt.
Om det är den kan jag skörda ett 30-tal, lustigt för jag har gått i två skogar idag och bara funnit enstaka matsvampar.

0 168 visningar
1 svar

Blodsopp

Anders

30 jul 2008 kl. 15:04

Dessa svampar är hittade utanför Taberg i Småland. Vi är ganska säkra på att det är blodsopp.
Vi har bara sett dem på bild tidigare.

0 211 visningar
2 svar

också kremla

Lena M

30 jul 2008 kl. 07:36

Godmorgon !

Mild och god smak så ätlig är den, men är det en mandelkremla tro ?
Funnen igår em. i granskog !

Och så denna trattsvamp, så fin, titta på de små i hö. kant.

Nu kommer svalare väder och regn endera dagen och med det sätter de fart ute i markerna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone