Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 167 visningar
8 svar

kul läsning

cicki T Belgien

27 jul 2008 kl. 15:52

0 198 visningar
0 svar

Nu kommer de

Ulla Persson, Skåne

27 jul 2008 kl. 21:12

Nu börjar kantarellerna ploppa upp lite överallt på våra ställen, men många är svåra att se så röntgensynen måste sättas på.Det är ganska torrt på markytan, men det finns fortfarande fukt längre ner.
Lite åskskurar hade varit bra.
Igår plockade vi ca 2,5 kg.Jätteroligt.

0 220 visningar
1 svar

Fingersvampsfråga?

Alf Pallin

27 jul 2008 kl. 11:53

Fingersvamp från igår, växer i örtrik fuktig grannaturskog med inslag av löv, asp lönn och någon lind. 4-5 cm hög och lika bred, taggig i fingertopparna, smak kraftigt skarp och besk. Någon som vill namnge den?

0 3677 visningar
13 svar

Flugsvamp och renar

cicki T Belgien

25 jul 2008 kl. 16:48

Kom över en fransk svampblaska där följande sägs om flugsvampen (amanita muscaria): “Samerna använder sig av denna svamp för att samla ihop renhjordar. Det räcker med att sprida ut några svampfötter på marken för att dra till sig renarna som älskar denna godsak”
Hmmmm? skröna eller inte? Nån som vet?

0 572 visningar
12 svar

Vad är det för svamp ?

Britt Danielsson

26 jul 2008 kl. 20:59

Det har “poppat upp” ett “knippe” små knubbiga svampar på en lövskogsgång jag ofta går. De är bara några cm höga än så länge och lika breda, de växer som en bukett. Hatten är läderbrun och välvd, ej klibbig (+28 gr ute). Foten är lika bred som hatten och gul, liksom sporerna på undersidan.Ingen ring. Klyver jag svampen är den lika gul inuti. Längs ner i “kärnan” dock lite svagt brun. Vad är det för svamp ?

0 800 visningar
7 svar

kantareller

marie eklund

25 jul 2008 kl. 20:26

norr om boden hittade 49 gula kantareller på stugutomten lyckan
är total och det kommer fler
MARIE E

0 308 visningar
8 svar

riddarmusseron

stisse

24 jul 2008 kl. 18:57

har någon hört några nya rön angående riddarmusseronen?.
jag läste att den orsakat förgiftningsfall.jag har själv plockat den förr men avstår numera.

0 230 visningar
2 svar

Mandelkremla

Lena M

25 jul 2008 kl. 20:14

En stor fin mandelkremla hittade jag i gräs, blandskog, men tyvärr var svampen helt maskangripen.

0 353 visningar
3 svar

Vet ni vad detta är för sorts fluga?

gunhild

25 jul 2008 kl. 17:12

Anithau har varit ute och fotograferat flugor med svampanknytning visst är den vacker.

0 184 visningar
5 svar

Sandsopp

anithau

25 jul 2008 kl. 16:57

I dag har jag i denna hemska värme, varit på tallhedar och letat kalle och tallkalle. Fynden blev tallsopp och sandsopp.
Mycket pepparriska och laxskivling.

0 159 visningar
5 svar

Ljus vid björk?

Enelie, Linköping

24 jul 2008 kl. 14:34

Några st. av de här växer i gräsmatta intill björk.
Hatt 5 ½.
Fot 3 ½.
Foten smulig. Mild doft och smak.

0 204 visningar
4 svar

Driftstörning på SvampGuiden

Michael Krikorev

25 jul 2008 kl. 13:07

SvampGuiden har legat nere sedan ca kl 21 igår kväll. Orsaken var för hög belastning på databaserna. Men nu är vi uppe och rullar igen.

Jag har förr tagit bort gamla inlägg i forumet för att minska storleken på databasen och därmed snabba upp hastigheten. Nu har jag gjort samma sak. I forumet finns nu bara inlägg från 2008. Alla äldre inlägg är inte sökbara.

Hoppas ni har överseende tills jag hittar en bättre lösning.

0 176 visningar
5 svar

Redan höst?

Bo Reyer

25 jul 2008 kl. 16:45

I morse såg jag flera björkar vars löv redan var helt gula, samt ett annat träd med röda löv. I år kommer tydligen hösten före merparten av svampen! Ur led är tiden.

0 251 visningar
2 svar

Bättre svamp i norr?

P3

24 jul 2008 kl. 17:49

Bär, frukter och grönsaker skall ju smaka bättre och innehålla mer vitaminer ju längre norrut de växer, men hur är det med svamp?

0 844 visningar
20 svar

Lömsk flugsvamp i djupaste barrskogen?

Janne J

21 jul 2008 kl. 07:59

Hej!

Som nybörjare i svampdjungeln blev jag aningens förvånad då jag såg något som måste vara lömsk flugsvamp då jag var ute i Värmland och plockade svamp. Det stämmer inte riktigt med beskrivningen i svampböckerna då jag hittade den i rejält mörk barrskog. Tyvärr hade jag ingen kamera med, men är det så att den växer även under dessa förhållanden?

0 174 visningar
4 svar

Vacker färgklick

Mats Karlström

23 jul 2008 kl. 20:21

Den här vackert svavelgula svampen stod med några kompisar mitt i ett motionsspår. Den stora är en 6 - 7 centimeter tvärs över. Skivorna är svagt rosa (nästan hudfärgade) och doften är jordig.
Någon som kan berätta mer om den?

0 769 visningar
14 svar

Ingen svamp, gallfrukt tror jag?

"JAS" Helsingborg

23 jul 2008 kl. 20:59

Hittade dessa utväxter på en hagtorn i trädgården och så några blommor från den samma, vet ni vilka och så vill jag så klart veta om det verkligen är gallutväxt eller kanske ett svamp angrepp? Jag gjorde faktiskt på egen hand hade ingen aning hur man skulle göra men tog receptet på Ingefärspäron och tog bort ingefäran och så kokade jag inte så länge och spetsade (efter egen smak och tycke) med konjak när allt var färdigkokt. Blev mumsigt men jag tror man kan googla på nät…mer…

0 216 visningar
6 svar

FÖRÄNDERLIG TOFSSKIVLING?

Nina A

23 jul 2008 kl. 22:00

idag hittade jag ett gäng liknande på en bit murket ved
har försökt jämföra med gifthätting men tycker att beskrivningen passar föränderlig tofsis….vad tror ni *? ursäkta gulsticket på bilden,hade inte tålamod att vänta till imorgon ...den doftar väldigt svampigt och gott,smaken är mild

0 397 visningar
3 svar

Kantareller

Stefan HBG

23 jul 2008 kl. 21:43

Fick besök av en kompis idag som bullade upp de här på min diskbänk.
-: Fem liter idag så jag tänkte du kunde få till en svampmacka *garv* det finns mycket mer där dom kommer ifrån *garv*
Trots mental tortyr och försök till bestickning ville han inte ens avslöja vilket väderstäck de kom ifrån, vilken “typ”
Ska man säga upp bekantskapen eller vad tycker ni *hehe*
PS. Plockade i Skåne, sa han.

0 816 visningar
19 svar

kantareller prisinfo

trompette des mortes

23 jul 2008 kl. 13:24

250 kr kg för påstådda svenska kantareller på torget i dag.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone