Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 141 visningar
5 svar

En svamp - men vilken?

anithau

18 jun 2008 kl. 14:24

I dag hittade jag denna svamp.
Jag får en känsla av strecknagelskivling.
Vill någon vänlig själ bekräfta el dementera. Om dementi, vad kan det då vara.

Den växer i övervägande barrmatta.
Blixten gör att den gråa tonen blir brunaktig.

Tack på förhand

0 284 visningar
10 svar

På skräphögen

gunhild Västerbotten

17 jun 2008 kl. 17:09

Visst är det toppmurkla? Den växerpå ett fuktigt ställe där vi brukar bränna skräp. Gillar den aska tro? Taget med mobilkamera av en stuggranne. Ska dit och fota själv senare i veckan om dom är kvar.

0 293 visningar
4 svar

Bäckspik

Lena M

17 jun 2008 kl. 18:53

eller hur ? Och en enda, där det förra året var massor , men nu kunde man gå torrskodd i bäckfåran.
Inte långt därifrån, på gammal körväg genom granskog stod de här svamparna som jag inte kan artbestämma, smakade lite bittert eller nåt iallafall. Jag är inne på spindling men som sagt vet inte, tips mottages.

0 1348 visningar
6 svar

HJÄLP Liksvamps problem !!!

Bello

18 jun 2008 kl. 01:08

Vi har ett problem, vår trädgård översållas av stinkande liksvampar. Förra sommaren grävde vi upp och slängde iväg alla vi hittade, men nu verkar det vara dags igen. Det är väldigt frustrerande att känna “likstanken” som sveper in med minsta lilla vindpust, och frustrerande när man inte direkt kan hitta var det kommer ifrån.

Finns det någon som har någon ide om HUR I HELA FRIDEN MAN KAN BLI AV MED ELÄNDET????????

0 171 visningar
4 svar

Lena M, svavelticka

Alf Pallin

17 jun 2008 kl. 22:55

Jodå jag hittade svaveltickan i Gysinge på din beskrivning. Så här såg den ut när jag passerade på söndag 15 juni. Det blev sedan ganska många svaveltickor på min resa, ytterligare en på ek i Salem, Rönninge, sedan flera på pilträd i parken vid Nynäs slott, samt på ytterligare på 3 pilträd i en park i Nyköping. Dom kommer på bildserie, med Gysingetickan först.

0 244 visningar
13 svar

Svampväder idag

Tina Nordberg

16 jun 2008 kl. 13:01

regnet öser ner idag och det har åskat.Inte kul att stå i en båt och passa in öljetter i ett kapell.Men det är faktiskt bättre än förra veckans knott, har över 80 bett i ansiktet. Tack för regnet.

0 170 visningar
0 svar

Dagens koll

Dieter Endom

18 jun 2008 kl. 16:51

hittade idag grå bläcksvamp och en liten svavelticka i Karlbergsparken i Solna och några misshandlade svaveltickor i Drottningholmsparken på Lambarön i Mälaren. Trots regnet vi fick de senaste dagarna är det stora sprickor i marken p g a torkan.

0 325 visningar
9 svar

I väntan på bättre svamptider

Ulf J

15 jun 2008 kl. 21:05

Fotade för en vecka sedan i trakterna av Boliden, Skellefteå.

0 254 visningar
4 svar

torka karl johan

ullis

17 jun 2008 kl. 21:33

Jag skulle gärna vilja ha tips på hur man på bästa sätt torkar och förvarar karl-johan. Jag har förvällt och frusit in, men upplever att de blir lätt “slemmiga”. Tacksam för svar.

0 171 visningar
0 svar

murklor

Leifi

17 jun 2008 kl. 21:37

Vi har i området runt vårt landställe tyvärr fått ett flertal kalhyggen. Om man skulle gå ut på murkeljakt, hur länge måste man vänta på att finna murklor, och i så fall var ska man leta? Jag har alltid hört att kalhyggen är bra murkel-mark, är det så?

0 160 visningar
5 svar

Kantareller på g

Helena A

17 jun 2008 kl. 12:54

Trots den extrema torkan över Sörmland så kommer kantarellerna.
Dessa små pluttar hittade jag idag vid min etapp av Sörmlandsleden.
Dessutom stod det en flugsvamp i skogen också.

0 769 visningar
13 svar

Från dagens utflykt

gunhild Västerbotten

12 jun 2008 kl. 15:29

Anita och jag har haft en trevlig utflykt i gammal skog. Vi hittade en del intressanta växter och svampar. Vi blev överraskade av en riktig hagelskur så vi återvände blöta till bilen och drack en kopp kaffe son Anita tagit med.

0 224 visningar
6 svar

Vårmusseroner för flera nyttjare.

Jan A, Uppsala

16 jun 2008 kl. 16:46

Dagens hundlångrastning i ihållande åska med REGN gav några vårmusseroner att dela med svampgårdsarbetarna!
Bild 1, Hela skörden.  Bild 2. Min andel på ett kaffefat.  Bild 3. De slemmiga svampgårdsarbetarnas andel.
Sniglarna har tidigare förvaltat sin andel på ett för mig bra sätt!
Vi hoppas alla på mer efter regnet…

0 205 visningar
3 svar

Det rör på sig....

Dieter Endom

16 jun 2008 kl. 19:02

Dagens skörd efter en snabbkoll.
Nejlikbroskskivling

0 159 visningar
1 svar

Murklor i efterrätt.

Susan

16 jun 2008 kl. 22:47

Idag blev jag bjuden på en exklusiv efterrätt.Det var en efterrätt med finhackade murklor,hasselnötter,grädde och farin kokt som en sås.Den serverades varm med kall vaniljglass.Mycket gott och annorlunda!

0 183 visningar
3 svar

Svampalster

Dieter Endom

16 jun 2008 kl. 19:17

Skulle vara kul att få veta om och vad ni har för svamprelaterat “konst” i era hem.
Bifoga några av vår “svampkonst” som smycker vårt hem.

0 199 visningar
9 svar

Vilken svamp?

NadaL, Umeå

16 jun 2008 kl. 22:34

Den här svampen lyste med sin ljusgula färg i skuggan av lövträd. Ingen speciell lukt och smak.
Har någon förslag?

0 188 visningar
3 svar

I blomkrukan

Tina Nordberg

16 jun 2008 kl. 21:51

Äntligen något svampliknande i mina krukor. Men vad i hela glödheta är det? Den här är tre cm bred, ingen lukt o ingen fot.
Är det ens en svamp? Någon som vet?

0 191 visningar
3 svar

Årets första

cicki T Belgien

16 jun 2008 kl. 14:25

Dom första små knappnålshuvudstora kantarellerna har krupit upp. Rekordtidigt men det har varit blött och varmt så dom trivs väl.

0 193 visningar
6 svar

Svampdag

Tina Nordberg

14 jun 2008 kl. 16:37

i Kolarbyn, Skinnskatteberg se http://www.kolarbyn.se
den 13-14 september. Övernattning i kolarkoja för den som önskar hyra in sig. Finns åxå vanligt vandrarhem.Öppet för alla intresserade och Tom Sävström kommer o hjälper till med att reda ut vad vi hittar.
Detta är bara en förvarning, inbjudan kommer när allt är spikat. Frågor till: tina_nordberg@hotmail.com

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone