Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 339 visningar
2 svar

Svamp-vin

Helena

22 jun 2008 kl. 21:05

Letade runt lite bland länkarna här på Svampguiden och hittade då något för mig helt nytt, vin av svamp.

http://goliatmusseron.blogspot.com/2008/06/goliatmusseron-vin.html

0 366 visningar
6 svar

Lysticka?

Enelie, Linköping

21 jun 2008 kl. 23:53

Kan det här måntro vara mitt första ex. av Lysticka?
(Den är ca. 5 cm bred)

0 231 visningar
8 svar

Midsommarskål?

Enelie, Linköping

21 jun 2008 kl. 23:38

De här skålarna hittade jag igår.
Någon idé om vad det kan vara.

Växtplatsen var ljus, helt öppen och solig. Fuktig mark. De växte tilllsammans med Tvåblad.

Nr.1 Är ca 8-10 cm i diameter.
Nr.2 ca 5 cm.
Bild 3: De här bruna skålarna växte en liten bit ifrån. Jag tror att det är samma sort fast yngre exemplar av den

0 193 visningar
2 svar

Svamp på byggplats

gunhild

22 jun 2008 kl. 21:11

Dom här två första svamparna upptäckte jag när jag letade material till hopphinder på en byggplats. Den tredje, skålen växte tillsammans med toppmurkla på ett ställe där vi brukar bränna skräp.

0 191 visningar
9 svar

LYSTRIING, LYSTRING

anithau

22 jun 2008 kl. 08:06

I dag kl 14.15 i TV2, går reprisen av Landet Runt. Ett av inslagen är från Vuollerim med bl a Mats Karström - bombmurkla, rosenticka och gammelskog.
Mycket intressant reportage.

Rekommenderas varmt.

0 258 visningar
8 svar

Midsommarbo

gunhild

21 jun 2008 kl. 23:56

Detta bo flöt omkring alldeles vid badplatsen. En brun fågel simmade oroligt omkring i väntan på att badgästerna skulle ge sig iväg. Vilken fågel tror ni?

0 257 visningar
11 svar

Kantareller

Brittis NV skåne

21 jun 2008 kl. 20:40

Idag har jag plockat blek kantarell, ca 1,5 liter! Det blev till en härlig sås till köttet idag! Imorgon har jag middagsgäster så de bästa sparade jag till den middagen :O)

0 318 visningar
5 svar

Vit och skir i midsommartid

Alf Pallin

21 jun 2008 kl. 12:45

Liten vit svamp, vit hatt, vit fot, nedlöpande vita skivor. Hatt ca 5mm, fot 5cm. Växer bland örter i fuktdrag. Möjligt förslag vallörtshätta, Hemimycena candida.

0 208 visningar
4 svar

Första flugan har kläckts.

gunhild umeå

12 jun 2008 kl. 22:28

Kolla vad en bid på forumet kan ställa till med! (Platt-ticka med gallbildningar)
Som Struwe skriver: Jo minsann! Idag kom flugan hit från Roger i Umeå, en 5 mm stor, vackert orangegul, lite knottlik fluga som verkligen är en hane av Agathomyia wankoviczii!! Vilken triumf! Det är vad jag vet det första exemplaret av denna art som man sett i Sverige; hittills har det bara varit gallbildningar och sparsamt av dem också.

0 212 visningar
3 svar

Köpt ny svampbok

Helena

19 jun 2008 kl. 21:38

Köpte i dag den nyutkomna boken “Svampboken” skriven av en viss Klas Jaederfeldt och utgiven på ICA-förlaget.

0 226 visningar
7 svar

Toppmurkla

gunhild Västanfjället

20 jun 2008 kl. 13:16

Kommer att minnas denna midsommar när jag fick fotografera så fina toppmurklor. I går åt jag också nyfångad öring till middag. Nu har just regnet gett med sig och solen tittar fram så jag ska nog göra en tur till bäcken, hoppas få öring och harr.

0 1397 visningar
18 svar

Midsommarhälsning

Tina Nordberg

19 jun 2008 kl. 09:10

En riktigt trevlig o skön midsommar önskar jag er alla.

0 166 visningar
7 svar

GLAD MIDSOMMAR

Alf Pallin

19 jun 2008 kl. 17:05

En synnerligen glad och trevlig midsommar önskar jag alla på svampguidens forum.

0 441 visningar
4 svar

Vet någon,

NadaL, Umeå

19 jun 2008 kl. 08:32

vad är det som växer på levande blad av björk?

0 452 visningar
7 svar

Artportalen hackad?

Irene A

16 jun 2008 kl. 09:27

Tydligen har någon kommit åt att lägga in länkar till trojaner i “Dagens fågel”, så hela Artportalen har stängts ned..

0 184 visningar
5 svar

GLAD MIDSOMMAR

anithau

19 jun 2008 kl. 13:27

ÖNSKAR

0 192 visningar
1 svar

Varför gå

Lena M

19 jun 2008 kl. 18:31

över ån efter vatten ?
Såg de här, föränderliga tofsskivlingarna idag där jag slänger trädgårdsavfall.
Vädret grått, blåsigt och en regnskur på em, hoppas på bättre imorgon och jag instämmer med övriga skribenter, att ni alla får en fin midsommarhelg.

0 1268 visningar
51 svar

Fågelrapportering

Jan A, Uppsala

20 jan 2008 kl. 22:47

Nästa något förlängda helg, 25-28 januari, är det dags att för tredje året rapportera fåglar på tomten till Sveriges Ornitologiska Förening, SOF!
Läs mer om “Vinterfåglar Inpå Knuten 25-28 januari”

http://www.sofnet.org/apps/nyheter/las_mer.asp?NewsID=3105

Bifogar bilder på ganska otroooliga tomtfåglar - att gissa på!

0 372 visningar
4 svar

Fyrflikig jordstjärna

Totte Gbg

18 jun 2008 kl. 22:44

Idag fick jag se riktigt många av den Fyrflikiga jordstjärnan. När jag upptäckte denna kolloni för några år sedan så var det bara ett par stycker. Idag ojoj det var riktigt många :)

0 573 visningar
12 svar

Bombmurkla

Elisabeth Bååth

4 jun 2008 kl. 01:46

Nu är det dags!
Jag hoppas verkligen att ni får se bombmurklan uppe i Vuollerim i helgen på svampekologikursen! Vi har aldrig varit utan! Mats Karström är otroligt, hans entusiasm och kunsakp är värt hela resan!
Vädret blir toppen så lycka tiil med att hitta er egen bomburkla.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone