Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 309 visningar
5 svar

Inte bara tickor,

NadaL, Umeå

15 jun 2008 kl. 10:45

som växer här runt Umeå.Efter regnet kom också dom här små,men man blir glad att se dom ändå.:)

0 480 visningar
8 svar

Till Bo Reyer, inte svamp

Sofia, Skåne

3 jun 2008 kl. 20:24

Till Bo eller någon annan som kan.

Jag vill minnas att du Bo gillar tranbär. Igår köpte jag frysta KRAV tranbär av märket Arctica. Jag smakade ett, men det var mkt beskt, trots att det ju hade varit fryst.

Hur kan det vara så beskt när torkade tranbär är så goda och inte beska alls (visserligen lite sötade men i alla fall)? Vågar jag göra paj på dessa tranbär?

0 207 visningar
2 svar

Vilka svampar

Helena A

15 jun 2008 kl. 14:07

Vad är detta för svampar?
Båda växte på samma stock av okänt trädslag.

0 207 visningar
4 svar

NYA Ett Klick För Skogen

Hanzzon

12 jun 2008 kl. 22:17

Bara att fortsätta klicka för skogen, och nu även för pizzorna.  :)
*klick* *klick*
Mvh

0 320 visningar
4 svar

Almsjukan

"JAS" Helsingborg

13 jun 2008 kl. 10:02

Läste i ett inlägg om Platticka att man försöker stoppa Almsjukan i Örebro med att fälla friska träd eller fattade jag fel? Som några av er vet så är jag rätt ofta i Holland och brukar då besöka Amsterdam och där kantas nästan alla kanaler av Almar och de ser friska ut.  Jag har tänkt vid ett flertal tillfällen ta kontakt med vår stadsträdgårdsmästare här i HBG. men det är en mycket “upptagen” människa som är och petar i allt. Här har man fällt nästan alla Almar, fris…mer…

0 212 visningar
2 svar

Dagens svamp

gunhild umeå

11 jun 2008 kl. 22:20

Vilken bläcksvamp är detta? Den växte i kanten av en blomrabatt hos en granne.

0 320 visningar
7 svar

Ingen svamp.......

Stefan HBG

15 jun 2008 kl. 18:07

...så långt ögat kan nå. Efter en veckolång raid upp i de dalsländska skogarna stod jag där med tom korg. Man kan väl sammanfatta det med för torrt och för tidigt. Vill dela med mig av lite bilder från ett stycke fantastisk natur. Hör kanske inte hemma här…., men det är ju frivillgt.
1.vy från stugan
2.knotig skapelse
3.den trogna husmåsen

0 196 visningar
1 svar

Ostronmussling

Brittis NV skåne

15 jun 2008 kl. 17:21

Hej på Er!

Har sett de sista dagarna att det blir mer och mer ostronmussling i skogarna! Sista jag plockade i fjol och det 1:a iår. Växer den så hela säsongen?

0 924 visningar
3 svar

Snigelrecept

Bo Reyer

15 jun 2008 kl. 18:36

Här i Sala fins det gott om vinbergssnäcka vilken sägs vara delikat. Men hur gör man? Jag vet att det är en omständig procedur att först svälta dem samt att få bort slemmet. Lite besvärligare än att rensa kantareller, vilka med största sannolikhet inte kommer att finnas på vårt midsommarbord i år. Finns det någon på forumet som vet???

0 321 visningar
5 svar

Spröding

Tina Nordberg

14 jun 2008 kl. 10:37

i massor på en gräsmatta växte gyttrat. Tänkte på någon Psathyrella kanske candolleana,vitspröding.Tror på den. Skulle räcka till ett par stadiga moltider, så många är det.

0 217 visningar
2 svar

Vilken sopp ??

Alf Pallin

14 jun 2008 kl. 14:22

Vad är detta för sopp, vanlig björksopp eller. Växte nära vatten, sluttning mot å, blandskog. Hatt 14cm, något sammetsartad uppsprucken i rutor på ena kanten, fot 13cm hög, smak mild kött ljusgått, rodnar ej.

0 338 visningar
4 svar

Trollsmör och björkmussling?

NadaL, Umeå

14 jun 2008 kl. 21:02

På en tallåga hittade vi den här mjuka massan, som jag tror är trollsmör.Har jag rätt eller?
Taksam för svar.

0 171 visningar
0 svar

15 /6 De vilda blommornas dag

Totte Gbg

14 jun 2008 kl. 23:38

Litet tips…fast jag vet att det är i senaste laget…men ändå:)
http://www.sbf.c.se/index.php?id=172

0 176 visningar
5 svar

Vid havet

Totte Gbg

13 jun 2008 kl. 20:21

Hittade jag inga svampar i dag :( men jag såg svärdslilja o lite annat smått o gott. Jag satt vid en vik lite lagom gömd så jag kom nära fåglarna idag…rödbena, skrattmås, gäss, strandskata, tofsvipa gravänder mfl…o många fågelungar :)

0 206 visningar
6 svar

Gul och röd

Alf Pallin

11 jun 2008 kl. 22:21

Hitade den gula på gammal lada och den röda på tall-låga, vad tror ni det är?

0 319 visningar
2 svar

På murken stubbe

Jan A, Uppsala

14 jun 2008 kl. 07:01

I går var hustrun och hunden ute och “plockade svamp”.  Dessa växte på murken stubbe/rot vid stig.
De två första bilderna från i går, den sista, torrare, alldeles nytagen. Första idén; tuvad sprödskivling, men det är väl alldeles för tidigt för den? Kan någon hjälpa till?

0 179 visningar
4 svar

Det finns hopp!!!!!!!

Helena A

14 jun 2008 kl. 13:52

Trodde nästan att jag drabbats av hallucinationer när jag fick syn på denna idag.
Dessutom i kruttorra Sörmland där det kommit 2 mm regn de senaste veckorna.
Nu ska det bli svampmacka här.

0 381 visningar
3 svar

Aspergillus Fumigates

Göran H

13 jun 2008 kl. 22:56

Läste idag i den Brittiska tabloiden “The Independent” att en i övrigt fullt frisk manlig person avlidit av att inandats
sporer från Aspergillus Fumigates.
Finns denna svamp även i Sverige?
Vet att det finns luriga saker i sädescontainers, men här handlade det om vanligt trädgårdsarbete.

0 758 visningar
10 svar

Kajplats 9, Nybrokajen

Geraldine Vällingby

1 jun 2008 kl. 10:54

Denna svamp hittade jag vid Nybrokajen i fredags, är det någon som vet vad det är?

0 239 visningar
1 svar

Svampvänner i Sala.

Bo Reyer

8 jun 2008 kl. 19:50

Träffade sign hanzzon häromdagen av en ren slump och nu undrar jag om fler “signaturer” på forumet hör hemma i Salatrakten. Vi kanske kunde träffas för gemensam svamputflykt (om det kommer något regn i sommar). Hör gärna av er till mig! Numret finns i katalogen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone