Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
idag tog jag en liten runda i min glänta bara några meter från mitt hem, föregående år har svamp som grynsopp,karl johan,rabarbersvamp och framförallt champinjon stått där orört.tills i år
praktiskt taget ALLA svampar var omkullsparkade,med notorisk noggrannhet hade någon sparkat omkull ett tjugotal grynsoppar,en näve fina champinjoner och en ung fin karl johan
varför gör man sånt, jag är så arg så jag spricker
Tyvärr dock ej champinjon.
Denna stora (10-15 cm) svamp såg jag på avstånd i morse i hästhagen och SKYNDADE dit för att jag kände redan smaken av kvällens champinjonmiddag i munnen.
Men nej. Frågan är vad det är. Säkert jättelätt för de kunniga här!
Växtplats och växtsätt: Ängsmark i samband med hästskit, nästan i häxringar (eller långa stråk i allafall).
Värt att nämna från dagens utflykter:
Russparken:
Mörk sammetsmusseron, Luddticka, Mörkbrunt haröra, Luden skålmurkla, Skarp svedkremla, Droppskivling, Rodnande hartryffel, Grön äggkremla, Naveljordstjärna, Rödbrun jordstjärna, Fransig jordstjärna, Stolt fjällskivling, Skogschampinjon, Rosenmusseron, Stinktrattskivling, Blånande lökspindling, Skruvbusksvamp, Puckelfjällskivling, Småvaxing, Ljus ängsfingersvamp.
Findarve:
Mjölspindling, Gröngul flamskivling, massor av vinri…mer…
Jag skulle vilja gå med i någon svampklubb i stockholmsområdet, men det känns utan tvekan som om jag skulle bli yngst (19 år). Intresset är nog dock inte mindre än hos någon annan äldre. :) Hur ser det ut rent åldersmässigt i svampklubbarna?
vad hemmablind man kan bli.
Jag passerar sträckan minst två gånger i veckan på väg tll samhället och av en ingivelse händer följande.
Jag stannar efter ca två km. går in i en risig skog och efter ett tag öppnar sig ett förunderligt landskap av gamla granar med mossa och gräs. Och där möter mig ett svamplandskap av minst tio - femton arter, varav minst hälften är för mig okända.
Men det märkligaste är att jag hittar fyra karljohan därinne. Som jag sökt dem i år!
Under ...mer…
Hej igen!
Snälla vad är upprepat gaffelgrenade skivor som bland annat fläckkantarellen ska ha?
Tack
Idag var jag straxt söder om landskrona för att plocka lite och titta på lite och det fanns massor med arter där. jag plåtade sägert ett 20tal och det var bara vad jag såg på vägen till de Stolta Fjällisarna, finns på tråden Stolt Fjällskivling (AFFE).
Det kanske inte går att artbestämma alla med hjälp av bara bilderna men jag tar det jag får. Synd att det är ont om svamp uppåt, härnere och i Halland, Blekinge och småland verkar det finnas hur mycket som helst.
Jag plockade ett 25-tal Karl-Johan och ett 10-tal smörsopp idag. De flesta bara hönsäggsstora.
Nu när jag har dem i grytan och förväller dem ser ser jag några hattskivor, där det bruna är mer grönt än brunt. Alla var bruna/beige när jag skivade ner dem.
Har jag fått med något “fel”?
Hittade den här på en tallbacke där det inte fanns några växter utan bara ett lager av barr,ganska magert med andra ord!
Bilden är tyvärr tagen med blixt så den riktiga färgen ska vara mer vitbeige.
Det verkar som den reagerat vid beröring men färgen är överdriven med blixten!
Foten är kal och krökt längst ner där kan man se tendens till rodnad,eller om det är för att den var blöt vid foten!
Jag skulle bli tacksam för lite hjälp med tips om var man kan hitta svamp i Stockholmstrakten. Jag har varit ute i skog och mark åtminstone 5 dar i veckan den senaste månaden och jag har aldrig varit med om en så dålig svamptillgång under september månad någonsin tidigare!
Jag var en vecka i Småland på mykologiveckan och där fanns det svamp. Jag har varit och inventerat i Uppsalatrakten och Norrtälje, där är det väldigt ont om svamp men det finns här och där. I Stockholms om…mer…
Jag har som barn hört att man inte ska äta bläcksvamp och dricka vin samtidigt p g a viss antabuseffekt. Är detta en skröna?