Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
På svampturer i olika (löv)skogar i nordvästra Skåne de senaste dagarna har jag lagt märke till att det har dykt upp väldiga mängder honungsskivling, inte bara på stubbar utan minst lika ofta vid levande träd. Så mycket honungsskivling har jag aldrig sett förut. Ett träd som angripits av honungsskivling är väl dödsdömt? Är det ett tecken på att träden är i dålig kondition pga det evinnerliga regnandet?
Läser alla inlägg om blomkålssvampen som tydligen är väldigt god, vet ngn hur långt upp i landet den växer? Har aldrig sett denna svamp.
Sedan undrar jag om ngn har hittat trattisar här hemma i Jämtland, på mina vanliga ställen där det brukar finnas massor vid denna tid är det helt tomt.
med artbestämmningen av vaxingar som växer på grannens gräsmatta.
Den oranga är toppig, ljusare på toppen och skivor gula liksom foten som är vit längst ner ?
Den andra är brunaktig med organge inslag på hatten, foten ljus längst upp sedan grönsvart och skivorna ser grå/gröna ut. ( toppvaxing kanske )
Och så en helt vit kan det vara björkvaxing kanske ?
Inte den bästa bildkvaliten men ni kanske blir hjälpt av beskrivningen.
Hej,
Hittade en svamp, som jag aldrig sett förut. Den växte i bokskog pÃ¥ SöderÃ¥sen i slutet av september. Det är en god växtplats för trattkantarell och trumpetsvamp, som jag plockade mycket av. Men sÃ¥ sÃ¥g jag denna svamp. Tyvärr har jag ingen bild. Färgen var purpur. Storlek, ca 1dm hög ca 1dm i diameter. Rak stam ca 1 cm tjock, trÃ¥dig. Innypna breda skivor. SkÃ¥lformad hatt med mycket krusiga kanter. Det var dessa krusiga vÃ¥gformiga kanter runt den skÃ¥lformiga hatten, som gav s…mer…
Hittade denna lilla grupp mycket orange kantareller igÃ¥r pÃ¥ SöderÃ¥sen, i bokskog (Bild 1). Det fanns inga andra kantareller i närheten, men fann nÃ¥gra med “normal” färg ngn km bort. Bild 2 gör inte färgen riktig rättvisa, i verkligheten är svamparna ännu starkare morotsfärgade. Kan det vara orange kantarell?
Har hittat ett antal svampkolonier på en rotvälta här hemma i min trädgård.
Trädet var en jättestor rönn, som välte under stormen Per. Jag väntar på att få hjälp av någon med motorsåg, men pga stora mängder stormfällda träd är det inte så lätt.
Jag lyckades i alla fall få loss en liten svamp utan att riskera livet. Trodde det var honungsskivling, men när jag kollar på bilder verkar foten för kraftig.
Den luktar jättegott, är väldigt spröd och helt vit i foten. Den pÃ...mer…
vad färggrant !
Flera olika skålsvampar på samma träd, en gammal liggande halvmurken al där de samsas på ändträt.
Längst upp i hö. hörnet är väl
lila geleskål och de gröna är väl grönskål, citronskål vill jag ha det orangegula till. Vad det ljusa är för något kan jag inte lista ut och så finns en orange plupp längst ner ?
I går när vi var på svampjakt stötte vi på Snejky. Den filuren var inte på gott humör utan väste och gjorde utfall mot kameran.Plötsligt tröttnade den på fotograferandet och kravlade upp i en gran. Jag har aldrig sett en huggorm fly upp i ett träd. Berätta den som upplevt det.Vacker var den iaf.
Hej alla!
Går det att torka svampar i ugnen? Jag försökte torka dom på en tråd hängande i köket, men då ruttnade de allihoppa.