Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Har nu tröttnat på att tillryggalägga miltal i skogen o komma hem tomhänt. Plockade igår hemma på gården:Brandriskor,Blåmusseron,och Citronslemskivling 10 m från trappan.En Karljohan och en stor champinjon som tyvärr var angripna av div blä. Sedan finns det enorma mängder Honungsvaxing men de är ju såååååå vackra. Och så alla dessa små champijoner som jag är tveksam till.Flugsvamparna bredvid trappan har åxå kommit nu.På bild 1 Fam Pepparriska.
Bilg 2-3 är fam brandris…mer…
Några av dagens fynd som är värda att nämna.
Annelund, vid flygplatsen:
Dvärgmusseron, Brandrusssmusseron, Grönfläckig vinriska, Grå sammetsmusseron
Brucebo:
Kragjordstjärna, Vit taggsvamp, Svartgrön spindling, Duvspindling
Lummelunda kyrkänge:
Lövängsspindling, Slöjröksvamp, Slottsspindling, Gul kanatarell, Vildsvinsspindling, Stor lilariska
Martebo:
Rynkroting, Lömsk flugsvamp, Musseronvaxing, Stor blodchampinjon, Cortinarius acetosus
Dagens middag:
Korv stroganoff á la B…mer…
Några av dagens fynd.
Sudergårda änge:
Hasselvaxing, Vit hattmurkla, Epålettsvamp, Brunluddig roting, Jättekamskivling, Olivbrun spindling, Svart jordtunga, Bittermusseron, Stinklerskivling
Laxare:
Gulnande musseron, Dofttråding, Papegojvaxing, Slottsspindling
Klints:
Violettrandad spindling, Brandrussling, Diskvaxing, Bittermusseron, Duvspindling, Kragjordstjärna, Bullspindling, Zontaggsvamp, Brun klibbskivling, Grönnopping, Svart taggsvamp, Denises spindling, Brandtaggsvamp, Anisfin…mer…
Är det bättre att torka eller konservera svart trumpetsvamp än att förvälla och frysa in den?
...Boktipset
Vilken trevlig och bra svampbok jag införskaffat i dag.
“Pelle Holmbergs bok om svampar”
Perfekt för en annan som bara plockat kantareller,KJ och lite annat tidigare men som vill pröva flera arter.
Micke har tagit dom fina fotona.
:-)
Hittade drygt 2 liter fina ex, flera små som var på gång.
Så fortsätter det fina vädret så blir det nog bra med denna läckerhet
carina/
Hej!
Jag är väldigt ny på det här med svamp och ställer kanske därför en något “dum” fråga. Ska man avlägsna rören på soppar tex Karl Johan innan tillagning? Kan man använda även foten?
I förra veckan var jag ute och hittade 7 st kantareller. Lite besviken vart jag.
Idag tog jag en runda och hittade:
Fjällig bläcksvamp
Tallblodsriska
Sillkremla
Trattkantareller
Kantareller
Stolt fjällskivling
Pepparriska
Smörsopp
Massor av Citronslemskivling
Tegelsopp
Fjällig taggsvamp
Blek taggsvamp
Så svampen är på G! Var riktigt kul att gå i skogen idag. Och jag befinner mig kring Arlanda - längs Almungevägen.
Ps. Givetvis såg jag andra svampar oxå som jag inte vet namnet på...mer…
Hur länge kan man förvara torkad svamp innan den blir oätlig?
Hejsan!
Jag har noll koll på svampar men när jag klippte ned en buske idag hittade jag nåt som jag aldrig sett förr.
De var stora som en golfboll ungefär och när man tog i dom åkte ett tunt skinn av och sedan blev en bruntrasparant gele synlig och under den vit svamp.
Det fanns även flera “bollar” som det hade växt ut en “snopp” (har inget bättre ord för det såg precis ut som det:)) på toppen var det lite större och knöggligt. även “snoppen” var vit.
Nån som vet vad detta kan ...mer…
Det var ju en diskussion här på forumet för ett tag sedan om svampforskning och svampforskare.
Vetandets Värld på P1 hade ett program om detta idag, onsd. 3/10, kl. 12.10.
Tyvärr så hörde jag bara slutet av programmet men det verkade intressant.
(Jag ska lyssna på det vid ett senare tillfälle.)
Jag bifogar en länk som jag hoppas fungerar.
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/sandningsarkiv.asp?programID=412
I nästa (9/10) Mitt i naturen så blir det giftsvampsspecial. Bifogar länk.
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61834&from=program_ao
Har nu varit ute och hämtat den blomkålssvamp jag hittade igår - hade varken kniv eller korg med mig då.
Blomkålssvampen väger exakt 992 gram, är lite gul men väldigt spröd och fin.
Förra året, fast en månad tidigare, hittade jag en blomkålssvamp som var ännu större, 6 meter från dagens fynd.
Om ett par dagar ska jag ge mig ut i ett skogsområde där jag hittade 5 stycken förra året. Kollade för ett par veckor sedan, men då hittade jag ingen.