Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 248 visningar
2 svar

Identifiering

Erik Johansson

2 okt 2007 kl. 12:31

Hej
Någon som vet vad detta är för svamp, hittade ganska många och kan inte hitta den i svampboken.

0 271 visningar
7 svar

Hos grannen

Lena M

1 okt 2007 kl. 17:19

växer det en häxring av svampar runt gran och marken är beströdd med spån och barr. Smaken är mild och doftar svagt av mjöl, vad är det ?

Lite längre ner blang granarna stod den här med oranggul hatt och lila skivor, ingen utpräglad doft / smak, vad ?

Även välluktande vaxing fanns i närheten, likson björkvaxing och smörsopp på gräsmattan, så inte behöver man gå till skogen om man vill titta på svampar.

0 685 visningar
16 svar

Blek Taggsvam

Janne

28 sep 2007 kl. 11:15

Har varit yte i skogen nu i höst och hittat mängder med svamp.
Har säkert plockat:
30 liter trattisar
10 liter gulröd trumpetsvamp
130 liter kantareller.

Men vi har en ställe där vi har lämnat just bleka taggsvampar.
Kan med lätthet plocka av 50 liter eller mer på någon timme eller två.

Hur skulle ni göra???
Skulle ni plocka av dessa med?

/Janne

0 424 visningar
8 svar

Lule-trattisar

Luleå

1 okt 2007 kl. 17:31

Så här blev det idag.
Man får väl vara nöjd?

0 256 visningar
8 svar

Salemsvamp

Cicci

30 sep 2007 kl. 23:01

Några bilder från dagens utflykt i skogarna runt Salem i Stockholm.

0 391 visningar
7 svar

Grynskivlingar..

Michael Krikorev

30 sep 2007 kl. 22:14

Någon som är bra på att skilja Cystoderna terrei (cinnabarinum) från C. adnatifolium? I Nordic Macromycetes står det att terrei har cystider (står ej om det är cheilocystider, men det antar jag), och att adnatifolium saknar cystider.

I mossig granskog (men inslag av tall) hittade vad jag gissar är terrei, men jag har inte mikroskoperat dem än. Skickar bild senare (det verkar inte funka just nu). Någon som har kläm på dessa två arter? Finns det fler som är röda?

0 268 visningar
5 svar

Kameraval? HJÄLP!

Ingrid

1 okt 2007 kl. 22:49

Vi är äntligen på gång att köpa digitalkamera. Vår systemkamera är bra - men lite tung…
Vad rekommenderar ni?
Tittat på en modell idag, en
PANASONIC DMC-TZ3(Lumix) Kostar 3995:- Lite lagom pris, lagom makro och tele för att vara en familjekamera.
Någon som har en likadan? och förhoppningsvis kan rekommendera den… Och framförallt, är den okej att plåta svampar med???

Väldigt tacksamma för svar!

0 287 visningar
25 svar

Blomkålssvamp?

Mimmi

23 aug 2007 kl. 18:28

Hur står det till med blomkålssvampen just nu? Någon som har sett några? Är de pyttiga?

Jag har ett bra ställe, men det är en bit iväg så jag försöker vänta tills de kanske har vuxit till sig till skaplig storlek.
Södra Östergötland, by the way.

0 273 visningar
5 svar

Äntligen!

Stella

30 sep 2007 kl. 15:42

Nu jädrans börjar det hända saker i skogarna!

Lyckades släpa ut en motsträvig fyraåring och två hundar (koppelhundar) så jag fick inte med mig min svampkorg… Men jag hittade i alla fall tre strävsoppar (aspsopp och blek björksopp), en snytad Karl-Johan och lite annat smått och gott.

Om två veckor kommer min mamma och det ska bli så skoj att få gå ut i skogen och plocka svamp med henne!

Bifogar bild på en champinjon jag hittade på tomten (i skogen), den är klart gulnande (...mer…

0 287 visningar
8 svar

Kan inte låta bli...

Totte Gbg

1 okt 2007 kl. 16:06

Men idag har jag haft en så häftig upplevelse som jag aldrig tidigare upplevt…som en orm på kanske 200 m slingrade den sig fram upp o ner runt ett berg….fick agera bergsget;)
Resultatet blev detta:)

0 250 visningar
4 svar

Några bilder från Svampskogen

"JAS"

1 okt 2007 kl. 15:28

Väm äe rnyltgästen i skogen vi eller dem. Vem kan fjärilen vara?

0 233 visningar
5 svar

Fick jag dessa artbestämda?

"JAS"

1 okt 2007 kl. 15:36

Jag tror inte vi fick klarhet i dessa svampar!? (Pappa hittar så mycket trattisar i Småland så han vill ha hjälp men jag kan inte !!?)

0 375 visningar
8 svar

NYBÖRJARE AV TRATTKANTARELL

jeanette

30 sep 2007 kl. 06:57

Har just börjat att plocka trattkantareller. Har inte riktigt vågat förut pga av någon har skrämt upp mig och sagt att man kan ju blanda ihop den med den giftiga toppspindelskivlingen. Men jag förstår att det måste vara slarv om en sådan hamnar i korgen nu när jag har jämfört. Men ska man undvika de allra minst exemplaren av trattisar, för att vara 100 % säker? Kanske är svårare att skilja dem åt när de är små? Tacksam för svar!:)

0 258 visningar
4 svar

Om 10 minuter

Annette L, Sthlm norr

30 sep 2007 kl. 11:07

...skall jag ut och plocka svart trumpet…jag är som ett barn på julafton :=)

0 320 visningar
4 svar

Varför stolt fjällskivling?

Salasias

1 okt 2007 kl. 16:37

Titta som tätt och ofta blir folk lysidka av stolt fjällskivling. Den var med i nästan alla “Fyra i topp” nedan, och “Nä, det är inet fjällskivlng du hittat utan bläcksvamp, men grattis ändå”.

Själv tycker jag den är blaha blaha… Seg fot, disktrasa till hatt.

Vad gör ni med den som är så gott?

Själv skulle jag hellre hitta ett bestånd med fjällig bläcksvamp.

0 1953 visningar
13 svar

fjällig bläcksvamp

ullis

27 sep 2007 kl. 18:35

...har jag hittat mängder av idag, men hur tar jag rätt på dem? Kan man förvälla och frysa in som vanligt eller “bläckar” dom bort då? Hoppas på tips!!

0 220 visningar
5 svar

Identifiera. Vilka arter?

Sophia

30 sep 2007 kl. 16:34

Kan ni hjälpa mig identifiera förljande arter.

Tackar på förhand…

0 264 visningar
4 svar

Svampidentifikation

Gunilla

30 sep 2007 kl. 13:38

Vad är det här för svamp?

0 258 visningar
3 svar

ID hjälp...

Micke

1 okt 2007 kl. 16:27

Jag vill gärna tro att detta är unga stolta fjälskivlingar jag har hittat men är välidgt oerfaren med svamp så vill gärna vara säker innan jag trycker i mig dom :)

0 310 visningar
9 svar

Identifiera

Micki

30 sep 2007 kl. 16:16

Kan ni hjälpa mig identifiera förljande fyra arter.

Tackar på förhand..

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone