Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hej på er alla kantarellister! Kul att det går bra för er. Det går inte så bra för mig, jag är nämligen nybörjare på det här med att plocka kantareller. Har varit ute i skogen, men har svårt att hitta några trots att alla säger att det finns så mycket, vilket även bekräftas av rapporter här på Svampguiden.
Jag bor i Umeå och har varit ute och letat i både äldre och yngre barrskog, i ren björkskog - och blandskog (barr och löv), Jag har vandrat gamla inägor och ängar sa…mer…
Kan någon och vill tipsa mig på bra svampkorgar. Jag behöver en som inte är tung, eftersom jag har problem med en axel och nacke.
Har jagat runt i Umeå, men inte lyckats. Nu hoppas jag på tips från Er i svampguiden.
Stort tack på förhand
Hejsan,
Var ute här på semestern och skulle plocka strävsoppar då jag hittade vad jag tror är goliatmusseroner. Då jag varken har någon svampbok eller har sett en goliat förut så kunde jag ju inte äta den.
Den doftade gott men inte så extremt annorlunda jag läst att goliaten ska (?) göra. Samma med smaken, god men inte så mycket jag förväntat mig. Stenhård fot dock.
Om jag nu träffat rätt för första gången efter alla kråsmusseroner så är det ironiskt att jag är utoml…mer…
Hej!
Jag så någonstans att du skrev att goliatmusseron inte växte i dina trakter kring Linköping. Lyckligtvis kan jag berätta att du har fel.
Jag har själv hittat tiotals av den utanför Norrköping och även sett lovande lokaler i Linköping. Goliatmusseronen är ju funnen ända ned till södra Småland och i Halland så i Östergötland växer den nog mer frekvent än vad många tror, 5-10 stycken går det säkert att hitta på mindre hällmarksområden om bara vädret varit det rätta…mer…
Du borde rapportera in ditt fynd av tryffeltill Christina Weden på Uppsala universitet, hon håller på och kartlägger utbredningen av Stjärnhovstryffel i Sverige. Kontaktuppgifter nedan. Jag tror inte att den hittats på Öland tidigare så det är ett mycket spännande fynd!
Tog en tur med lilla jycken idag och tog med mig en tygpåse ifall jag skulle springa på lite rimskivlingar. Det gjorde jag. Men de fick sällskap av en DRÖS med Goliatmusseroner :)
Område: Södra Västerbotten, Olofsfors och strövområde (motionsspår) Floxen! Efter 7km spåret och vid de äldre tallskogarna glänste guldet i mossan!
Jag ska sätta mig och rensa och frysa in. Läste att man med fördel fryser dem färska, framför torkning. (men jag har lagt undan en svamptork i Ö-vik som ...mer…
Jag måste vara en av dom sämsta svampplockarna av denna värld *ler* För ett par år sen blev jag och min mor meddragna ut i skogen och fick se hur höstkantareller växte. Vi plockade flera matkassar med svamp. Sen dess, inget… Eller jo, häromveckan hittade vi 1 liter kantareller på landet.
Men nu är jag sugen igen! Jag ska hitta svamp i år :) Jag bor i närförort till sthlm (sydväst om stan), tidigare plockade vi i gömmarskogen för er som vet vart det ligger. Finns det ens svamp ...mer…
Hej!
Jag är en amatör beträffande kunskap om svampar och svampplockning men det hindrar mig inte från att entusiasmeras av det. I en nationalparken i närheten av min bostad får man inte plocka vedlevande svampar, vad är det? ÄR det en svampgrupp eller bara en definition på en svamp som växer på ved? Den snävare frågeställningen är; ingår Kantareller och Trattkantareller i den gruppen?
Tacksam för hjälp i den här frågan.
Jag har med stort intresse läst tråden om utspridning av svamprens.
Och, kom att tänka på “det motsatta”:
när markförhållandena förändras så att svampen försvinner.
Jag har haft ett säkert kantarellställe med stora skördar i många år. För några år sedan kallhöggs en område intill och nu har svampen nästan försvunnit. Hygget är ca. 200 m. från där svampen växer.
Jag har hört att just kantarell är känslig för sådana förändringar och att ett hygge kan påverka och…mer…