Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 860 visningar
3 svar

svart klubbsvamp???

Lisa Sj

26 aug 2007 kl. 18:56

Under stora gamla bokar hittade jag en svamp som såg ut som en svart klubbsvamp. Den var alldeles vit inuti, ganska hård och doftade gott. Vad är det för svamp?

0 380 visningar
6 svar

Äntligen!!

Jeanette P

27 aug 2007 kl. 21:15

Hittade jag något att dryga ut kremlorna med =).
Efter många timmar i olika skogar så hittade jag dom äntligen…KANTARELLERNA =P.
Jo jo jag vet att man itne ska göra stor sak över dom..men kan inte hjälpas att dom är såå goda.

0 358 visningar
3 svar

Tickfråga

AnnaMaria

27 aug 2007 kl. 21:57

Jag hittade några rönnkvistar med små små lystickor på. Skulle det kunna gå att ta med hela kvistarna hem, ställa dem utomhus i liknande miljö, och tickorna fortsätter att växa?
Vore ju trevligt med en egen odling =)

0 386 visningar
3 svar

Frågar om ticka.

Alf Pallin

27 aug 2007 kl. 19:42

Behöver hjälp att artbestämma två tickor, den första växer på gammal granlåga,påminner om luktticka men jag kan inte känna någon lukt.

0 240 visningar
3 svar

Hjälp att identifiera svamp

Johan Öhrn

27 aug 2007 kl. 21:37

Hej,

Enligt matsvampsnyckeln har jag konstaterat att denna svamp är en mussling. Men vad är det för sort och är den ätlig?

/ Johan

0 245 visningar
5 svar

Svart trumpetsvamp?

Lena S

27 aug 2007 kl. 20:52

Undrar om detta kan vara svart trumpetsvamp? Någon som vet?
Eller grå kantarell?

0 209 visningar
7 svar

En lustig ticka...

Tina Nordberg

27 aug 2007 kl. 15:15

eller en smarrig efterrätt med cacaopulver på?
Låt oss höra.

0 268 visningar
1 svar

Nästa ticka.

Alf Pallin

27 aug 2007 kl. 19:44

Den här tickan växer på gammal torrake av tall.

0 242 visningar
2 svar

Dagens färgklick

Tina Nordberg

27 aug 2007 kl. 15:20

Kanske tjatigt med Klibbtickor, men kan inte låta bli.

0 339 visningar
2 svar

Svampvärlden är hård

Agneta

27 aug 2007 kl. 17:09

Svampintresse är inget som vissa kommuner värderar särskilt högt. Se länken för mer info.

http://www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=75505&cat=13&pageIndex=0&arkiv=False

0 335 visningar
9 svar

Gillas av många

gunhild

27 aug 2007 kl. 17:37

Tyvärr växer inte den här svampen här uppe hos mig, skulle gärna vilja smaka den,gillar alla former av nötter.
Den andra är rensad för färgning kan ni se vad det är?

0 283 visningar
2 svar

vilken kremla?

Alicia

27 aug 2007 kl. 20:04

Hej!
kan det vara en sillkremla??, foten är rött färgad, lukta fisk-skaldjur?? vaºgade inte att smaka.
kan man förväxla med giftiga svamp?
tack för hjälpen.

0 367 visningar
8 svar

Evigheter sedan...

Annette L, norr om Sthlm

27 aug 2007 kl. 14:51

Hej alla! Har i år inte samma tid som förra året att plocka svamp! Tänkte ta mig tid senare i veckan, hur ser det ut i skogarna norr om stan/Sthlm? Franco, allt väl med dig?

0 760 visningar
25 svar

konervering-blomkålssvamp

Brittis

21 aug 2007 kl. 12:26

Idag har jag använt en av mina kinserverade burkar med kantarell!
Jag blev glatt överraskad!! Det var sant, det jag läst, att kantarellarna smakade som de var tillagade fr färskt tillstånd! Häpnadsväcknde! Blomkålssvampen (som jag aldrig lyckats hitta), borde inte den gå att konservera?

0 591 visningar
8 svar

Krämla

Micki

27 aug 2007 kl. 17:05

Kan någon identifiera krämlan?

Tackar på förhand..

0 490 visningar
12 svar

Vildsvin

Mimmi

19 aug 2007 kl. 19:23

Hmm… Funderar lite hur rädd / orolig / försiktig man behöver vara när man vistas i vildsvinsmarker…

Idag var jag ute i några timmar, och nästan överallt fanns det spår efter vindsvin. Rejäla spår. Helt uppbökade plättar tätt intill varann. Jag har googlat lite om vildsvin nu ikväll, men det jag funderar på är hur nära “uppbökningarna” grisarna befinner sig under dagen? Jag vet ju att de är nattaktiva och att de ligger och snarkar i en lega under dagen, men om man hittar ...mer…

0 331 visningar
4 svar

Vad heter vi?

Elsy

26 aug 2007 kl. 17:11

Nu har jag ingen koll och inte min syster heller?
Tacksam för hjälp!

0 260 visningar
7 svar

Svamp i trädgården

Rita

27 aug 2007 kl. 15:16

Jag har en konstig svamp i min trädgård. Har aldrig sett den förut. Den stora är ca 20cm i diameter.
Tar man bort den kommer det genast upp en ny. Tänkte jag skulle höra med er svampkännare.

0 253 visningar
7 svar

Kremleproblem 2

Franco Matli

11 aug 2007 kl. 21:10

Idag hade SvampiStockholm, söderort svampförening sin första höst utflykt.
Vi vandrade runt i Flemingsberg naturreservat.Skörden blev över förväntan med tanke om hur lite svamp finns just nu omkring Stockholm, vi hittade många intressanta arter.Bland de,Kremlan i bilden som växte i en granskog som vi inte lyckades identifiera på platsen.Men någon av er kanske kan.

0 243 visningar
3 svar

Brödmusseron

Joachim Krumlinde

26 aug 2007 kl. 21:37

Leucopaxillus compactus (brödmusseron) funnen i Degeberga hembygdspark.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone