Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 254 visningar
3 svar

Blanda kremlor med röd gul taggsvamp

Jeanette P

21 aug 2007 kl. 23:43

Någon som vet om det är gott?
Vad kan man annars blanda kremlor (milda) med samt gäller även taggsvampen (röd gul)?

0 238 visningar
5 svar

Bilder på uppköp av goliat

Janne

21 aug 2007 kl. 17:20

Hittade lite bilder från uppköp av goliatmusseron. Bland annat japaner som packar svamp. Klicka på varje bild för att få en större variant.

http://www.norran.se/boblogg/?p=2141

0 232 visningar
7 svar

Dagens lilla...2

Jeanette P

21 aug 2007 kl. 22:01

Glömde bilden såklart =(

0 297 visningar
3 svar

Svamp i media

Gunilla

11 aug 2007 kl. 22:59

Det var en rätt intressant artikel om svamp i dagens BLT (Blekinge läns tidning). Artikeln hittas i länken.

http://blt.se/article/959470_102-151-0-0

0 305 visningar
6 svar

Lömsk flugsvamp?

Lill, 35, Bureå, Västerbotten

21 aug 2007 kl. 07:27

Läste i ett artikel inlägg i en annan tråd att lömsk flugsvamp saknas helt här uppe i norrland. Har hittat många flugsvampar i sommar som jag var säker på var den lömska flugsvampen men då kan det väl inte vara det? Nu hoppas jag att jag hittar fler så jag kan få kollat upp vad det är för flugsvamp.
Någon som har något förslag till vad det kan ha varit?

0 259 visningar
1 svar

Goliat igen

IB

21 aug 2007 kl. 21:40

Min svägerska ville ha lite Goliatmusseron så jag plockade dessa på ca 30 min,Jag tipsade henne att det är gott att knapersteka goliat och tex krydda med örtkryddor..mummms

0 248 visningar
0 svar

Dagens lilla skörd

Jeanette P

21 aug 2007 kl. 22:01

Trotts att jag ej har hittat något jätte bra svamp ställe så fann jag lite idag iaf =). Vågade inte ta hem mer skägg riska innan jag testat koka av den å se hur den smakar.

0 238 visningar
3 svar

Kantarell

Mikael R

21 aug 2007 kl. 03:11

Vet någon hur stor spridning kantarellen har i världen? Finns den överallt, eller?

0 243 visningar
2 svar

Identifiering igen

Jeanette P

21 aug 2007 kl. 21:51

Ännu en ny sort, hittar tyvärr inga bilder på denna varken i min bok eller i databasen =(

0 233 visningar
2 svar

Identifiering

Inger

21 aug 2007 kl. 20:30

Vad kan detta vara för nått månne ? Bild 2 0ch 3 är antagligen samma sort fast olika stora, växte vid och ie n stubbe. Bild 1 växer på våran skogstomt vid havet men på en gräsplätt i en halvcirkel.

0 533 visningar
0 svar

Svamp i Västnytt

Lena Strömstad

21 aug 2007 kl. 20:49

Här finns ett trevligt inslag från Västnytt om det annorlunda svampåret
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=888357&lid=puff_888357&lpos=lasMer

0 211 visningar
3 svar

Identifiera

Micki

21 aug 2007 kl. 20:03

Kan någon identifiera följande ticka?

0 289 visningar
2 svar

Identifiering

Cicci

18 aug 2007 kl. 16:58

Kan någon hjälpa mig med denna. Hittad I Dämba träsk på Fårö. Växte i ädelskog på kalkrik mark. Har fått hjälp av Franco att identifiera den men vi skulle vilja veta om det verkligen är den. Problemet är att min son plockade den så jag vet tyvärr inte om den hade någon strumpa. Man kan ana lite intorkade rester, men det är inte helt säkert.

0 236 visningar
6 svar

Goliatmusseron o naturvård

Lina

4 apr 2007 kl. 22:13

För några veckor sedan fick jag tips om två artiklar som handlar om goliatmusseron med inriktning på naturvård.

Då jag tycker att de var spännande och lärorika så lägger jag ut länkar till dem här.

http://www.naturochtradgard.se/bilder/pdf/goliatmusseron.pdf

http://www-svek.slu.se/~lori/lotta_risberg/goliatmusseron_sbt.pdf

0 573 visningar
3 svar

Klas-svavelticka

Brittis

21 aug 2007 kl. 16:40

Såg ditt inlägg under “vilka är de som är läckrare” och blev nyfiken!
Jag visste inte att svavelticka hade ett matvärde, bara att den är väldigt vacker.
Har den ngn förväxlingssvamp? Såg att du skrivit lite på en sida som heter “tre matsvampar som växer på ek” mkt intressant!
Tänkte prova, men som sagt vet jag inte om förväxlingar till både den och oxtungan??

0 265 visningar
2 svar

Koralltaggsvamp .

Alf Pallin

20 aug 2007 kl. 21:04

Visar bilder på koralltaggsvamp, hittade den i dag på björklåga, ganska murken, tidigare angripen av sprängticka.

0 247 visningar
2 svar

Vad e det här för svamp?

Toni

20 aug 2007 kl. 18:14

Hejsan! 

Var ute i skogen med min hund o hittade dessa svampar.
Kan någon säga mig vad det här e för svamp? O kan man äta den?  E den god?

Tack tack o hoppas det blir ett fint svamp år för alla iår.  Bye

0 265 visningar
9 svar

Två som vill ha namn

gunhild

21 aug 2007 kl. 08:05

Här kommer två svampar som jag önskar säkra namn på.

0 281 visningar
3 svar

Konstig svamp

Martina Norberg

21 aug 2007 kl. 12:52

Hej! Jag är helt okunnig när det gäller svampar… Hittade denna i vår köks-växt för några veckor sedan. (Ett citronträd)
Vad är detta för någon svamp, och hur blir jag av med den?
Svampen är klargul och blir är ca 4-5 cm hög.
Tack på förhand!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone