Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 191 visningar
7 svar

Var är dom?

Nina H, Sthlm norr

23 maj 2007 kl. 16:02

Såg i rapporterna att de första kantarellerna redan kommit upp. Rekordtidigt?
Men var är svalorna? Någon som hört nå‘t? Var i St Petersburg i helgen och där svirrade de minsann omkring redan.
Borde väl vara här nu?

0 228 visningar
2 svar

Korkmussling i Hälsingland

Alf Pallin

23 maj 2007 kl. 20:45

Hittad dessa högt upp i en gammal Ek, parkområde Kilafors Herrgård.
Ovanligt med korkmussling så långt norrut?

0 290 visningar
0 svar

Du svampkonsulent !

gunhild

23 maj 2007 kl. 14:39

Nu är det dags att anmäla sig till riksträffen vid Pite havsbad.
Välkommen till årets riksträff i Piteå 24-26 augusti 2007
Med logi och svampmarker intill legendariska Pite havsbad
fortbildningsträff och riksträff
Pite Havsbad Hotell & Konferens.

Pris logi 3-4 personer del i Bungalow: 325 kr/natt & person
Pris logi 2 pers del i 2 bädds rum:       395 kr/ natt & person
Pris logi 1 person i enkelrum:       740 kr/ natt
Husvagnsplats el:       250 kr/dygn

NU-PRIS med in…mer…

0 357 visningar
12 svar

Hjälp med svampböcker

Maria Bäckman

19 maj 2007 kl. 21:11

Tänkte köpa Ryman-Holmåsens: svampar-en fälthandbok
Är det en som är så bra eller har de skrivit fler böcker tilsammans?? har för mej att den skulle heta nåt med “svampar i skog och mark”
Och är det isf. 3:e upplagan som är senast?
Undrar också om “Nya svampboken” av Homberg-Marklund, den jag har är reviderad 2002 och tryckt 2005
(det är KarlJohan svampar på omslaget)Är det den senaste eller har det kommit någon ny?

0 247 visningar
5 svar

Märklig Murkla

Peter O.

20 maj 2007 kl. 17:34

Hej,

idag hittade jag en knapp liter toppmurklor i Bunkeflostrand, kul! Men jag hittade också en udda murkla? som jag inte säkert kan identifiera. Någon som kan råda?

0 215 visningar
4 svar

Tickhjälp

Morkan

22 maj 2007 kl. 16:46

se bilder

0 272 visningar
15 svar

På lågan och bordet

Göran H

22 maj 2007 kl. 12:49

Ja, vad är det på bilderna.
Den på bild 1 var stenhård och satt om gjuten.
Den på bild 2 flög sämre än en humla. C:a 1, 5 centimeter lång
och knappt 1 cm bred. Petar man lite på den blir den som på bild 3.

0 288 visningar
3 svar

Gissa blomman

Susanne Nö Skåne

22 maj 2007 kl. 19:50

Någon som vet vad detta är? Vi brukar ju ha lite gissningstävlingar här. Tips den blommar nu(skåne)och är ovanlig.

0 206 visningar
4 svar

Vad är detta?

Marit D

21 maj 2007 kl. 23:16

Denna svamp hittade jag i helgen. den är ca 10 cm i diameter och växte på en gräsbevuxen plätt i en tallplantering som är ca 40 år, gammal åkermark tidigare.

0 208 visningar
6 svar

Bättre en fågel.....

Tina Nordberg

22 maj 2007 kl. 08:54

som inte trillar ur boet för tidigt.Var i Skövde i helgen och den här lille gynnarn flaxade omkring vid vår stuga.
Är det någon som vill fundera på vad det är för art?

0 183 visningar
3 svar

Svårt

Lena M

22 maj 2007 kl. 09:10

Jag har försökt att luska ut vad det är men går bet.
Den första växte på en igenvuxen skogsväg och undersidan var mörkbrun och sammetslen, fot brun.
Den vita i planterad granskog, kanske på murken ved, båda hade tunnköttiga sega hattar.
Någon art av tickor eller vad ?

0 379 visningar
2 svar

Är det så här Karl-Johan förökar sig?

Bengt Sandh

22 maj 2007 kl. 13:08

Hittade denna bild på nätet. Fejkad? Kanske, men det ser äkta ut tycker jag.

0 612 visningar
17 svar

Ko, ko

Lena M

19 maj 2007 kl. 08:35

Har ni också hört göken iår, i torsdags var det dags här i Gästrikland.
Det bara regnar och regnar , 43 mm på några dagar visserligen bra för växtligheten men det vore önskvärt med lite värme och sol emellanåt.

0 1913 visningar
8 svar

Färga garn med lysticka

MariaB

20 maj 2007 kl. 21:48

Jag är nybörjare och nu har jag provat färga ullgarn med olika svampar jag plockade förra året.
Helt otroligt, både spännande och roligt.
Jag plockade lystickor förra veckan och färgade (med ammoniak i)vattnet var mörkt lila men garnet blev bara ljust bleklila.(Och jag hade mycket tickor i)
Undrar om det kan bli dåligt med färg för att tickorna är lite gamla? En del hade ramlat ner på backen redan och de var lite sunkiga.Kan det spela roll?
Fast i efterbaden hade jag i lite rödsk…mer…

0 579 visningar
4 svar

Ölandssvamp nu?

Charina Halland

21 maj 2007 kl. 19:07

Tror ni det kan finnas chans att finna toppmurkla på norra öland nu? Ska dit en vecka.

0 157 visningar
2 svar

glad idag

Lisa G

20 maj 2007 kl. 17:03

Känner mig nöjd efter några timmar på hygget, skörden blev rejäl. Det har regnat ganska mycket och några timmars sol på det, blev åtskilliga kilon murklor.
Att sedan sätta sig för datorn och få läsa lite tokigheter gör dagen än bättre. Tack för alla fakta och alla vitsar

0 274 visningar
8 svar

Kanske toppmurkla?

Marlene

20 maj 2007 kl. 19:07

Hej igen!
En ny svampsesong på gång och jag har hittat i trädgården, under äppelträdet, något jag tror är toppmurkla. Kan jag ha rätt i det, är den ätlig utan avkokning? Jag har aldrig sett murklor förr.

0 910 visningar
8 svar

Kyrkogårdar?

Jonas A

20 maj 2007 kl. 20:18

Jag såg min första vårmusseron idag (eller ja, den första som jag har lagt märke till i alla fall), bredvid stigen uppe bland lyxgravarna i minneslunden i Norra Begravningsplatsen i Solna.

Vad gäller på kyrkogårdar? Är det tillåtet att plocka svamp där? Jag tror inte att jag skulle vilja göra det i vilket fall som helst, men det vore intressant att veta om man överhuvudtaget får.

0 244 visningar
4 svar

id-hjälp

cicki T Belgien

21 maj 2007 kl. 17:35

Efter en veckas regn har andra svampar än murklor börjat dyka upp. Hittade dessa idag i blandad lövskog bland div torra grenar och björnbärssly. Ingen spec doft. Nån som vet? (sorry, bild 2 är något oskarp)

0 220 visningar
4 svar

Äntligen...

Bengt Sandh

21 maj 2007 kl. 00:36

...är de här!

Kantarellsökkurser för hundar, GPS med inlagda svamppositioner, släng dem i väggen! Inget går upp mot Dr Fungi’s “Googles for Insects- and Mushroom searchers”!

Beställ och pröva utan kostnad. Du kommer inte att bli besviken. Vår garanti är din säkerhet, din garanti är vår säkerhet.

Endast denna vecka och dessutom gratis!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone