Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 333 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp?

Unnii

6 sep 2020 kl. 14:24

Hittade denna i östgötska skogar. Kremla?

0 719 visningar
2 svar

Okänd svamp på gammal tallstubbe.

Leif Bildström

3 sep 2020 kl. 21:00

Hittade ett mindre antal, troligen unga svampar på en tallstubbe. Röda droppar likt dropp-taggsvamp fanns. Vad kan det vara för svamp? Robertsfors kommun, Västerbotten.

0 413 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

AndersF

6 sep 2020 kl. 10:22

Plockad i Norge

0 15518 visningar
5 svar

Vit svamp i gräsmattan

Åsa

30 aug 2017 kl. 16:30

Hej!
Vad kan detta vara för vit svamp som det växer (massor!) av i min gräsmatta främst under fruktträd och hur kan jag bli av med den…?

0 450 visningar
2 svar

Kungschampinjon?

Bjarken

5 sep 2020 kl. 20:57

Hittad i barrmatta under en gran i blandskog Dalarna, behaglig doft av anis och mandel, gulnar svagt vid beröring som sedan övergår i brunt

0 482 visningar
2 svar

Vad är namnet på denna svamp?

Aziza

5 sep 2020 kl. 18:05

Hittades i Södra Törnbegsskogen i Sollentuna. Nära asp träd och gran träd.

0 537 visningar
1 svar

Är dessa svampar giftiga?

Skånskan

5 sep 2020 kl. 02:10

Hittade dessa svampar i gräsmattan hemma i trädgården, Skåne.

Är den giftig?

0 349 visningar
0 svar

Är denna svamp giftig?

Skånskan

5 sep 2020 kl. 02:13

Hittade dessa svampar i gräsmattan hemma i trädgården, Skåne.

Är den giftig?

0 809 visningar
3 svar

Död Björk

Linus Hougland

4 sep 2020 kl. 13:27

Vid min tjärn i Jämtland har den hugga björken fått sällskap. Hård i kötte. Vad heter denna ticka?

0 2091 visningar
9 svar

Var hittar jag svart trumpetsvamp?

Amsetrams

1 sep 2020 kl. 07:43

Som barn hittade jag och min pappa papperskassar med svart trumpetsvamp under en utflyktsdag, men stället föll i glömska och idag är han borta. Jag bor i Kungsbacka-trakten och hittar både trattar, gula kantareller rödgul trumpetsvamp och blomkålssvamp men aldrig igen har jag hittat svart trumpetsvamp. Är det någon som vill offra sig och berätta om ett bra ställe? amsetrams@hotmail.com

0 7921 visningar
9 svar

Vad är mycel?

Kristina

14 okt 2004 kl. 17:52

Hej Jörgen! Varmt tack för ditt initierade svar om skära eller nypa av. Jag är en sån svampnovis att jag inte ens vet vad som är svampens mycel. Hur undviker jag att få med mig detta? Jag har idag plockat mitt livs första riktiga svampkorg och känner mig överlycklig men vill inte sabba nästa års produktion!

0 737 visningar
3 svar

Talltuvskivling?

Kiruna

1 sep 2020 kl. 14:06

Hittad på kanten av en stig vid en mossig tallmark utanför Kiruna.

0 365 visningar
0 svar

Oklar fjällig svamp

Ann-Sofie Gumælius

3 sep 2020 kl. 19:00

Hittade denna 5-6 cm höga svamp 1/9 intill en stor grupp fårticka, under gran och en, på östra sidan av Åreskutan, strax under trädgränsen. Nu, på två dygn, har ytan gulnat, men innanmätet är vitt och luktar inte alls

0 394 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Erik Månsson

3 sep 2020 kl. 18:16

Hittade ett gäng sådana här i Umeå för någon vecka sedan. Vet ni vad det är för art?

0 333 visningar
0 svar

Vad för svamp på gräsmattan?

Liiinuss

3 sep 2020 kl. 11:54

Har svamp som växer på gräsmattan. Vad är det för svamp och är den ätlig?

0 524 visningar
3 svar

Kan någon säga vad detta är?

Aina

2 sep 2020 kl. 20:04

Gammal granskog i Ångermanland. Vita urnupna skivor, porös fot som är mycket angripen. Finns i stora mängder där jag brukar gå, men jag tycks inte ha sett dem förr.

0 409 visningar
1 svar

hjälp önskas

malind58

2 sep 2020 kl. 16:12

Hej. Är det någon som vill svara på om det finns rödgul trumpetsvamp i norra Värmland ?

0 1017 visningar
8 svar

Någon som kan identifiera denna svamp?

Christian Feltreuter

30 aug 2020 kl. 16:11

Hittad i Östergötland på gränsen till Småland vid sjön Sommen. Är mycket lik Blek Kantarell till formen, men har mörkbrun hatt. Angenäm svampdoft. Satt flera liknande runt om, dock betydligt ätna.

0 560 visningar
4 svar

Trumpetsvamp?

Undis

1 sep 2020 kl. 18:55

Hittade denna lilla svamp i barrskog med inslag av björk, blåbärsskog,  utanför Umeå. Den är endast 2 cm hög, inga större exemplar fanns. Har letat i svampböcker och på nätet och hittar den inte. Tycker den påminner om rödgul trumpetsvamp men har alldeles för röd fot. Eller kan det vara ett ungt exemplar?

0 9221 visningar
11 svar

Svampar i gräsmattan - är de farliga för hundarna?

SussieH

21 sep 2012 kl. 20:46

Hej! Är “reservmatte” i tio dagar åt tre små söta vovvar. Dock så är jag lite orolig: Släppte ut dem på gräsmattan hemma där hundarna vanligtvis bor och såg då en hel del svampar i gräsmattan. Hundarna käkar en del gräs och möjligheten finns ju att en och annan svamp har slunkit ner i magarna. Bifogar bilder på de svampar jag hittade denna gång (har rensat bort all svamp som jag sett). Är Tacksam för snabbt svar.
MVH //

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone