Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 519 visningar
1 svar

Iggesund

SUHAIL

1 sep 2020 kl. 09:54

Vad är detta för svamp?

0 1336 visningar
5 svar

Svartfotad pluggskivling

SvampLisa

6 okt 2004 kl. 07:56

Hittade för ett tag sen en svamp med svart fot och hatt och kritvita skivor. Den var knubbig och stor. Hittade den i en “gammal” svampbok under namnet svartfotad pluggskivling men när jag söker efter den i databasen finns den överhuvud taget inte med. Är det någon som vet nåt om den svampen?

0 411 visningar
2 svar

Hattens ovansida

Wivan Henricson

31 aug 2020 kl. 10:43

Fick bara med en bild

1 377 visningar
0 svar

Nattens ovansida

Wivan Henricson

31 aug 2020 kl. 10:42

Fick bara med undersidan av svampen

0 1717 visningar
3 svar

Svamp i barrskog

Jan

16 jun 2017 kl. 12:47

Intensiv röd.Diameter ca. 4mm.Granskog utanför Växjö

0 476 visningar
1 svar

Ängschampinjon?

Nisse H

30 aug 2020 kl. 22:13

svampen växte på öppen gräsyta. Den ändrar inte färg om man klämmer på den eller bryter av en bit. skivorna har en svag ton av rosa i det bruna, äldre exemplar har en något mörkare brun nyans på skivorna.

0 589 visningar
1 svar

Är detta Reishi (Lackticka)?

Erik960

30 aug 2020 kl. 20:54

Hittade den ensam på en död stock av lövträd i Småland. Ca 6-7 cm bred.

0 446 visningar
1 svar

Blek taggsvamp

Gurra

31 aug 2020 kl. 08:15

Kan blek taggsvamp torkas utan att tappa smak och konsistens?

0 1839 visningar
2 svar

Mögel på kantarell

Skogsluffare

30 aug 2020 kl. 21:42

Hittade mängder av kantareller idag En hel del fina men många hade mögelangrepp som jag inte sett tidigare. De var dessutom mörkare, nästan åt bruna hållet på övre del av foten och upp i hatten. Någon som sett samma sak? Är svampen ok att äta om man skär bort de mögelangripna delarna? Uppland, blandskog, bestånd under gran.

0 597 visningar
1 svar

Goliatmusseron?

Robin Olander

31 aug 2020 kl. 07:51

Kan någon konfermera att detta är goliatmusseron? Och sen undrar jag is om någon vet ifa man kan sälja dom nånstans?

0 381 visningar
0 svar

Mögel på kantarell

Skogsluffare

30 aug 2020 kl. 21:35

Hittade mängder av kantareller idag En hel del fina men många hade mögelangrepp som jag inte sett tidigare. De var dessutom mörkare, nästan åt bruna hållet på övre del av foten och upp i hatten. Någon som sett samma sak? Är svampen ok att äta om man skär bort de mögelangripna delarna? Uppland, bestånd under gran.

0 455 visningar
1 svar

Blek taggsvamp

Babsan48

30 aug 2020 kl. 20:50

Någon som vet om smakämnen försvinner på blek taggsvamp om man tar bort taggarna???

0 591 visningar
2 svar

Vilken ticka?

I-S

30 aug 2020 kl. 16:22

Växer på i marken dold bokstubbe i Skåne. Blir helt svart vid beröring, särskilt hattkanten.
Mycket små porer..

0 599 visningar
7 svar

Ätbar?

Tom

30 aug 2020 kl. 17:10

Hittade denna i Helsingborg på en stubbe.
Någon som vet om den blir en bra middag?

0 487 visningar
2 svar

Kan du hjälpa till att identifiera denna svamp?

Daniel W

30 aug 2020 kl. 13:21

Hittade denna svamp i Lottefors, några minuter norr om Bollnas. Det växte vid basen av mossig sten nära ett gräsbevuxet område. Många tallar växer i området. Det är en stor svamp med gälar.

0 551 visningar
1 svar

Vedartade kantareller

Nisse Nilsson

30 aug 2020 kl. 00:48

Hej! Var i skogen igår och hittade ansenliga mängder av kantareller, men det som förbryllar mig är att intill/bland svampbestånden växte helt torra hårda kantareller , somliga med något brunaktig hatt som luktade Ungefär som vanligt.
Blev osäker på om dessa verkligen är kantareller och om torkan i somras kan ha gjort dem så här?

0 1009 visningar
3 svar

Grävningar och uppriven mossa

James L

29 aug 2020 kl. 22:44

Hej!

Jag är nybörjare på svamp, första säsongen jag plockar, men har lärt mig lite och plockat en god del kantareller och tagg.

Nu får jag verkligen fråga för jag fattar inget alls. Allt jag har läst om svamp säger typ, ta inte allt från stället och lämna (tex kantareller) de små typ under 2cm så de kan växa och man kan komma tillbaka om några veckor. Samtidigt att man helst ska använda kniv och inte få med roten.

Om detta är så... Nästan varje ställe jag kommer till s…mer…

0 343 visningar
0 svar

Vedartade kantareller

Nisse Nilsson

30 aug 2020 kl. 00:46

Hej! Var i skogen igår och hittade ansenliga mängder av kantareller, men det som förbryllar mig är att intill/bland svampbestånden växte helt torra hårda kantareller , somliga med något brunaktig hatt som luktade Ungefär som vanligt.
Blev osäker på om dessa verkligen är kantareller och om torkan i somras kan ha gjort dem så här?

0 588 visningar
5 svar

Id-hjälp. Bleksopp eller något annat?

MaritaL

28 aug 2020 kl. 19:03

Linköping.
Växte djupt ner i gräsmatta ca. 2 m. ifrån björk, ek och rönn. (Gran 20 m. bort.)
Sandjord med kalk.
Porlagret blånar inte vid tumning (även om det ser lite färgat ut på bilden som är liten skada från igår).
Den har legat i kylen under natten men i går var foten ungefär i samma färg som porlagret (mörknat tills idag).

Svag smak som kanske var en aning syrlig.
Mild doft men kan inte beskriva den.

Jag hittar inget bra alternativ till vad det kan vara men lutar lite å...mer…

0 388 visningar
2 svar

Rimskivling

Hasse

28 aug 2020 kl. 16:28

Plockar i mindre granplantering gräs i underlag osäker på om det är en rimskivling kragarna har trillat av vilket gör det svårt att identifiera den

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone