Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 425 visningar
2 svar

Typ av taggsvamp?

Daniel

22 aug 2020 kl. 20:05

Växte vid vägkant i blandskog.  I närheten av Sundborn, Dalarna.

0 560 visningar
2 svar

Vilken svamp är detta?

MariaS23

23 aug 2020 kl. 13:17

Fyndplats vid Torneälv, Norrbotten augusti 2020

0 452 visningar
1 svar

Vad är detta?

Kim

23 aug 2020 kl. 13:53

Granskog i gagnef

0 443 visningar
0 svar

Uppköpare av svamp Dalsland

Mellerud

23 aug 2020 kl. 03:48

Hej, undrar om ngn vet om det finns uppköpare av svamp i Dalsland? Utgår från mellerud så vill inte åka halva Sverige för att sälja av lite svamp

0 660 visningar
2 svar

Knallgul svamp på fjällbjörk

Sören R

22 aug 2020 kl. 16:33

Hittade den här knallgula svampen på en fjällbjörk i Jämtlansfjällen.
Är det någon som har en aning om vad det är?

0 434 visningar
1 svar

Kan jag äta den här svamp?

Ana

22 aug 2020 kl. 19:59

Det verkar en sopp men jag hittade iga match med foto som finns här. Kanske björksopp? Hittade i Värnamo i skogen

0 1311 visningar
3 svar

Fjällskivling i blomkruka, vilken?

Egon

1 aug 2012 kl. 19:10

Liten,20mm, spenslig, tunnköttig,vit med rödbruna fjäll och radiärt fårad. Skivor vita.Fot 20mm hög och2mm bred, som över ringen är vit och under rödbrun. Ingen utmärkande doft. Växer i en av mina blomkrukor.

0 858 visningar
1 svar

Vilken skivling är detta. Ätlig?

Martin H

22 aug 2020 kl. 15:41

Hittad vid Björk och blandskog. Lerum / Göteborg

0 465 visningar
3 svar

Iggesund

SUHAIL

22 aug 2020 kl. 02:55

Vad är detta för svamp?
Jag hittade den i en tallskog

0 1183 visningar
6 svar

Ormar

Harry

21 aug 2020 kl. 16:57

Hej jag undrar om ormar försviner om man stampar i marken. Det fick jag lära mig när jag var liten . Men stämer det. Törs ej gå in i en skog

0 647 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Sofie

20 aug 2020 kl. 21:16

Ber om ursäkt för dåliga bilder. Hittade denna svamp i blandskog. Ser lite ut som taggsvamp men har inte lika långa taggar och är mer beigebruna i färgen. Luktar otroligt gott, mycket umami. Vad är det för nått?

0 895 visningar
0 svar

Gulvit svamp i täckbark

Siv

20 aug 2020 kl. 16:44

Jag har en rabatt som jag täckt med täckbark, på flera ställen där det inte finns några växter har det kommit någon sort svamp, den ser ut lite som en hemmagjord maräng botten och är ca 30 cm i biameter, när det regnar på den ser det ut som den blir täckt med cacao och så börjar den ryka.
Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

0 314 visningar
0 svar

Rapporter kommer inte in på listan

Lenhey41

20 aug 2020 kl. 14:55

Jag är inloggad och vill lämna rapport från mina turer i omgivningen, men det jag fyllere i på formuläret hamnar inte på listan, inte i galleriet heller

0 556 visningar
3 svar

eldticka

krille-590

20 aug 2020 kl. 02:46

Är eldticka giftig?

0 597 visningar
2 svar

blodsoppen barskog miljö

robban

19 aug 2020 kl. 11:23

hej !
om man fokuserar på barr/- granskogen.. hur ser den ut där ni plockar blodsopp, tänker tex på västkusten? är det helst äldre skog med lång kontinuitet, eller yngre skog , skog med gamla granar? granplantering?

0 518 visningar
6 svar

Iggesund

SUHAIL

18 aug 2020 kl. 23:48

hjälp med Artbestämning

0 585 visningar
1 svar

Artbestämning

Eva-Lis Svanberg

19 aug 2020 kl. 17:18

Plockad i västerbottensfjällen. Björkskog och enbuskar fanns där. Perfekt kantarell-land.

0 405 visningar
0 svar

Goliatmusseron?

Måhlen

19 aug 2020 kl. 17:44

Dalarna gran och tallskog

0 490 visningar
0 svar

Min hund åt en bit av denna svamp

Kjell

19 aug 2020 kl. 07:28

Vad är detta för svamp.
Min hund åt en liten bit

0 711 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

GustavB

18 aug 2020 kl. 20:28

Tacksam om någon kan hjälpa mig att identifiera denna. Växer i villaträdgård, gräsmatta/äng i Falun. Växer vid område täckt med hö där det tidigare stått ett plommonträd som dött av vad jag trodde var honungskivlingsangrepp.  Kanske 3 -5 cm lång, var borta dagen efter att fotot togs.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone