Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 711 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

GustavB

18 aug 2020 kl. 20:28

Tacksam om någon kan hjälpa mig att identifiera denna. Växer i villaträdgård, gräsmatta/äng i Falun. Växer vid område täckt med hö där det tidigare stått ett plommonträd som dött av vad jag trodde var honungskivlingsangrepp.  Kanske 3 -5 cm lång, var borta dagen efter att fotot togs.

0 497 visningar
1 svar

hjälp med Artbestämning

Monkeproggs

17 aug 2020 kl. 14:49

Hittade dessa 2 svampar senaste svampturen och undrar om någon vet arterna.
Den med skivor luktade enormt mycket av Anis och växte på en fallen gran.
Den andra så bara ut som om någon hällt ut pressad potatis i skogen.

0 493 visningar
0 svar

Mystisk "hårtuss" troligen någon form av svamp. Bild 2

Leif Bildström

18 aug 2020 kl. 12:42

Inlägget ovan fick en sämre bild då den ena tydligen togs bort. Det rör sig definitivt inte om något hundhår, utan det växer på en gammal björkstam, möjligen kring några små svampar.

0 549 visningar
1 svar

Mystisk "hårtuss" troligen någon form av svamp.

Leif Bildström

17 aug 2020 kl. 20:37

På en liggande, gammal björkstam i sumpskogen närmast en havsvik, hittade jag ett halvt dussin hårbollsliknande formationer som borde vara någon slags svamp. Höjden var ca 5 cm och konsistensen var väldigt mjuk. Vad kan det vara? Gumbodahamn, Västerbottenskusten.

0 748 visningar
5 svar

Vad är det för svamp?

Kerstin Www

10 aug 2020 kl. 17:16

Trodde det var blodriska först. Men det som kommer ut har färgen vit, så jag blev lite osäker på vad det är för svamp, kan någon hjälpa mig och identifiera det?

Tack!

0 807 visningar
2 svar

Är detta en svamp?

Chatarina Lakkonen

7 aug 2020 kl. 10:09

Hittade några runda vita bollar med svarta prickar på. De är helt klart en växt men vet inte om det är en lav eller en svamp.

0 727 visningar
2 svar

Vi åt gul svamp, var det inte kantarell?

Sofia

16 aug 2020 kl. 23:58

Vi var o plockade svamp i skog i Östergötland.
Brukar plocka kantareller där.
Vi hittade det även i år, o Karl-Johan.
Plockade även stora “klumpigare” vad vi trodde var kantareller.
Mina föräldrar sa efter de såg fotot att det, inte var det.
Men då hade vi redan ätit upp svamparna.
Vad var det vi åt?

0 414 visningar
1 svar

Namn? Ätlig?

Bennie linder

17 aug 2020 kl. 16:18

Hej. Denna växer i mossa under bokträff.

0 805 visningar
2 svar

Vad är det här för svamp?

edditze

16 aug 2020 kl. 23:27

Den här svampen har dykt upp i min krukväxt, den växte upp på ett dygn. Vad är det för sort tro? Grå i färgen, tydlig brun prick längst upp och ring runt stjälken. Tack på förhand för hjälp!

0 669 visningar
5 svar

Vilken bläcksvamp

Brianjo

16 aug 2020 kl. 00:06

Super kraftig bläcksvamp, hittad i en kyrkogård med alm, björk.

0 680 visningar
3 svar

Är det brokkremla tro?

Miomir

17 aug 2020 kl. 10:14

Kristinehamn, barr och björkskog

0 510 visningar
0 svar

Hittade mitt barn med dessa svampar-vad är det?

Sofia

16 aug 2020 kl. 11:17

Svamparna växte bredvid vår palm i en inomhuskruka. Vi har tidigare haft problem med mögel på jorden där men dessa svampar måste kommit upp för en dag sen. Eftersom vi hittade vår ettåring med fingrarna i krukan så är vi väldigt oroliga att han kan ha fått i sig något. Snälla är det någon som vet vad detta kan vara för svamp?

0 506 visningar
3 svar

Vilken riska?

Brianjo

15 aug 2020 kl. 23:59

Hittade under bok. Ett björk lite längre bort

0 458 visningar
0 svar

Vilken art?

Brianjo

16 aug 2020 kl. 00:04

Hittade 3 st under ek and lind i kyrkogården idag. Är det någon peziza art?

0 692 visningar
2 svar

namnet på svampen?

Christopher

15 aug 2020 kl. 20:29

hej min son gav min en svamp som han hittade. vad heter svampen?

0 656 visningar
5 svar

Eskils kremla

Leri

15 aug 2020 kl. 12:46

Hittad i gran och tallskog på berg i mindre svacka

0 613 visningar
3 svar

Vilken svamp? Stolt fjällskivling?

Svampletare

13 aug 2020 kl. 21:02

Är det här verkligen en stolt fjällskivling? Blir något förvirrad av att foten inte är så hög. Hittades i södra Stockholm i ett skogsbryn.

0 516 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Ulrika Backlund

13 aug 2020 kl. 18:03

Pedersöre, Österbotten, Finland
Barr- och blandskog. Nära vattenflyllda sandtäkter.

0 443 visningar
0 svar

Vad är det för svamp?

Ingela

14 aug 2020 kl. 12:35

Växer på samma plats i gräsmattan.
Vit på ytan (har robotgräsklippare).
Brunrosa, rostfärgad marmorering insida. Mycket fast “kött”. Luktar inte mycket. Plats Östergötland.

0 689 visningar
5 svar

Vad är detta svampar? Ätligt?

Svea Johansson

13 aug 2020 kl. 06:58

Har hittat i Norrland.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone